וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרקליטות: "יוגש כתב אישום נגד אורי בלאו"

גלעד גרוסמן ואמילי גרינצווייג

23.3.2011 / 15:30

עיתונאי הארץ צפוי להיות מואשם בהחזקת ידיעות סודיות על ידי מי שאינו מוסמך בכך. ההחלטה כפופה לשימוע שייערך לבלאו. העונש המרבי על עבירה זו, שבע שנות מאסר

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, נעם אשל. עריכה: רן צימט. קריינות: אביב אברמוביץ')

פרקליטות מחוז תל אביב הודיעה היום (רביעי) לבא כוחו של העיתונאי אורי בלאו כי לאחר בחינת חומר הראיות שנאסף בחקירה שנוהלה בעניינו, ובעקבות מספר דיונים בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, נשקלת העמדתו של בלאו לדין בעבירה של החזקת ידיעות סודיות על ידי מי שאינו מוסמך לכך (מבלי כוונה לפגוע בבטחון המדינה). בטרם תתקבל החלטה סופית יתאפשר לבלאו לקיים שימוע ולשטוח טענותיו, בפני היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

מדובר על עבירה הנמצאת תחת הכותרת של עבירות ריגול אך בפרקליטות מבהירים כי לבלאו לא מיוחסת כל עבירה הקשורה לריגול. העונש בגין העבירה יכול להגיע לשבע שנות מאסר.

לפני כשנתיים וחצי קיבל בלאו מענת קם, מאות מסמכים מסווגים, חלקם בסיווג סודי ביותר וסודי שנגנבו מלשכת אלוף הפיקוד יאיר נווה. המסמכים כללו תכניות שונות של מבצעים צבאיים, סיכום דיונים בצה"ל, פריסת כוחות, סיכומי תחקירים, הערכות מצב, יעדים שונים של הצבא ועוד. כשנה מאוחר יותר התבקש בלאו להחזיר את המסמכים שברשותו ועל פי ההסכם שנחתם עמו הובטח לו חיסיון מלא מנקיטת הליכים פליליים והבטחה כי לא יישאל אודות מקורותיו. עוד סוכם שהם לא ישמשו כראייה בהליך פלילי כשהמדליף יאותר. בנוסף הושמד בזמנו מחשבו האישי של בלאו והמדינה ממנה מחשב חדש.

"בלאו הוזהר במפורש"

ממשרד המשפטים נמסר כי בלאו מסר 50 מסמכים בלבד בעוד הוא טען כי החזיר את כל המסמכים. לאחר מספר חודשים כשאותרה ענת קם התברר גם היקף הגניבה וכי העבירה לבלאו 1,800 מסמכים. לטענת הפרקליטות, בלאו הפר באופן בוטה את ההסכם שנחתם עמו ושיקר לחוקרים. כזכור, בלאו עזב את הארץ ונמנע במשך חודשים ארוכים מלשוב. בזמן שהותו בחול החזירו פרקליטיו חלק מהמסמכים אולם לטענת הפרקליטות לא את כולם.

בספטמבר האחרון נחתם עם בלאו הסכם נוסף שהסדיר את חזרתו לארץ. הוא הבטיח להחזיר את כל המסמכים ולהיחקר על החזקת המסמכים שקיבל בניגוד לחוק. המדינה התחייבה מצידה כי כל מסמך שלא הגיע לידיו מקם יושמד ולא ינסה ניסיון להתחקות אחר מקורו "ההסכם נחתם על מנת להשיב את המסמכים המסווגים ועל מנת למנוע את הנזק הביטחוני למדינה תוך ניסיון לאזן זאת עם פגיעה בחופש העיתונות. החקירה שהתנהלה בעניינו של בלאו הסתיימה לאחרונה והיועמ"ש יהודה וינשטיין שבפניו ייערך השימוע קיבל את עמדת הפרליטות, השב"כ והמשטרה כי מדובר באירוע חריג חמור וקיצוני מבחינת היקף ההדלפה והנזק שנגרם ועלול היה להיגרם בגללה ולכן הוחלט להעמידו לדין", נאמר בהודעת הפרקליטות.

עוד נמסר בהודעה כי בלאו פעל כפי שפעל על אף שידע על הסכנה לביטחון המדינה. "לאחר שהוזהר במפורש המשיך להתל ברשויות וגרם להן לחשוב שהמסמכים המסווגים חזרו לידי צה"ל", נאמר בהודעה.

מעיתון הארץ נמסר: "קיבלנו בצער את הודעת הפרקליטות. אנחנו משוכנעים שהשימוע לאורי בלאו יבהיר ביתר שאת שלכל אורך הפרשה הוא ביצע אך ורק את עבודתו העיתונאית ונהג כמקובל שנים בתחום הכיסוי התקשורתי של מערכת הביטחון".

נשיאת מועצת העיתונות, השופטת דליה דורנר, אמרה בתגובה: "אין לי אלא לחזור על ההחלטה שקיבלה מועצת העיתונות בנושא, לפיה לא ראוי להעמיד לדין עיתונאי על מסמכים שהחזיק במסגרת תפקידו ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully