וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט גזר הדין: עלייה בתלונות על תקיפה מינית

22.3.2011 / 16:47

עם פרסום החלטת ביהמ"ש המחוזי בת"א לגזור 7 שנות מאסר על הנשיא לשעבר קצב, התקבלו פניות רבות במרכז לסיוע נפגעי תקיפה מינית. "הקווים במרכז מתפוצצים, יש עלייה חדה בפניות"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל)

כבר בשעות הראשונות לאחר מתן גזר דינו של הנשיא לשעבר, משה קצב הבוקר (ראשון) החל הסיסמוגרף של מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בתל אביב לרשום תנודות חריגות בכמות הפניות ואופיין. נשים רבות פונות למוקד הסיוע ומביעות זעם רב על קלות העונש שנגזר: 7 שנות מאסר בפועל ושנתיים מאסר על תנאי. אחרות מקבלות חיזוק רב מהנעשה ומגלות סיפורי זוועה של התעללות, שהודחקו במשך שנים. החודשים שבהם התפוצצו בזו אחר זו פרשת מאבטח הרמטכ"ל ארז אפרתי, חשיפתה של ד"ר אורלי אינס שהתלוננה כי ניצב אורי בר-לב הטריד אותה מינית ופרשת קצב, מסמנים ציון דרך משמעותי בעולמן של נפגעות התקיפה בישראל.

מנהלת מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, מרים שלר, סבורה כי בית המשפט נתן היום אמון מלא בטענות המתלוננות בתיק, מה שבעיניה אינו מובן מאליו. "פחות מ-20% מהפניות למוקד הסיוע שלנו מתורגמות לכדי הגשת תלונה במשטרה", סיפרה שלר. "מאז הכרעת הדין, וגם היום בגזר הדין, הקווים מתפוצצים וישנה עלייה חדה בכמות הפניות למוקד, העמוס ממילא".

השופטים הכירו בטראומה של המתלוננות

בחדר מוקד הסיוע בתל אביב נמצאת משעות הבוקר אסתי לנדאו, אחת ממתנדבות המרכז ומקבלת מאות שיחות של נשים. היא כמעט לא יצאה מחדר המוקד מתחילת משמרתה. חלקן מכילות עדויות מזעזעות לתקיפה. חלקן רק רוצות לשתף בתחושותיהן, נוכח הרגע ההיסטורי שבו נשיא מדינה נשלח לכלא על היותו עבריין מין תוקפני וסדרתי. "נשים רבות שדיברו איתי היום מרגישות שמה שסופר היום בבית המשפט, קרה גם להן בעבר. אישה בשנות ה-30 לחייה שאלה אותי היום מתי אנחנו מתכננות הפגנה נגד קלות העונש שנגזר על קצב", סיפרה לנדאו והוסיפה כי "הגילויים על הנעשה מאחורי דלתיים סגורות בפרשת קצב מציפים טראומות שהודחקו במשך שנים".

רכזת ההדרכה במרכז הסיוע, מירב עברון, סבורה כי האירועים האחרונים בתיק קצב מפיחים תקווה בנשים רבות שמקבלות מסר חד משמעי: "החברה, על כל גווניה – מאמינה לכן". לדבריה, "אנשים ונשים שעברו פגיעות מיניות מתקשים לתת עדות ישירה בבית המשפט. היום ראינו שבית המשפט נתן הכרה לפגיעה מסוג זה. עדותן של המתלוננת הייתה לקויה בחלקה, אך השופטים הודו כי הם מכירים בטראומה שמערימה קשיים רבים על עדותן של המתלוננות".

המוקד של מרכז הסיוע לנפגעי תקיפה מינית פעיל 24 שעות ביממה, בטלפונים:

1202 לנשים
1203 לגברים
02-5328000 לדתיים ולחרדים

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully