וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: הקרינה במזון מיפן - "בעיה חמורה"

בארגון הבריאות העולמי מעריכים כי בעיית הקרינה במזון מאזור פוקושימה חמורה ממה שהוערך בתחילה. תושבים באזור הונחו לא לשתות מי ברז, בעוד כור מספר 3 שוב מעלה עשן ועובדיו פונו

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ')

הקרינה הרדיואקטיבית שזוהתה בימים האחרונים במוצרי מזון שמקורם באזור פוקושימה שביפן, סביב תחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י", היא בעיה "חמורה", יותר ממה שהוערך בתחילה - כך הודיע הבוקר (שני) ארגון הבריאות העולמי של האו"ם.

סימון משטרתי התוחם את האזור האסור לכניסה סביב תחנת הכוח הגרעינית פוקושימה דיאיצ'י. רויטרס
סימון משטרתי האוסר את הכניסה לאזור פוקושימה/רויטרס

"די ברור שהמצב חמור", אמר פיטר קורדינגלי, דובר הארגון באזור הפסיפי, היושב במנילה בירת הפיליפינים, בראיון לרויטרס. "זה הרבה יותר רציני ממה שמישהו חשב בימים הראשונים, אז אמרו שהבעיה מוגבלת לרדיוס של 20-30 קילומטרים". לדבריו, עדיין אין הוכחות לכך שהתקלה הגרעינית בפוקושימה היא שגרמה לכך שמזון יפני נגוע בקרינה התגלה בימים האחרונים במדינות אחרות, בין היתר בטייוואן, אך לדבריו, "יהיה נכון להניח שמוצרים מזוהמים הצליחו לצאת מהאזור המסוכן".

בימים האחרונים דווח על הימצאות קרינה רדיואקטיבית מעל הרמה הרגילה - גם אם לא ברמה מסוכנת - במוצרי חלב וירקות שגדלו באזור תחנת הכוח התקולה, שם נמשכים המאמצים לצנן ארבעה כורים שהדלק הגרעיני שבהם התחמם ופלט קרינה. ממשלת יפן כבר אסרה על שיווק חלב ממחוז פוקושימה ותרד הגדל בארבעה מחוזות סמוכים, והלילה אף הנחתה תושבים בכפר הסמוך לתחנה להימנע משתיית מי ברז, משום שהתגלה בהם יוד רדיואקטיבי ברמות מסוכנות (יוד רדיואקטיבי התגלה במי השתייה במקומות נוספים ואף בטוקיו, אך לא בכמות מסוכנת). היום ככל הנראה תכריז הממשלה על איסורים נוספים.

יפן מנסה להתאושש מרעידת האדמה והצונאמי, מרץ 2011. רויטרס
צילום אווירי של כור מספר 3 בתחנה, שספג נזקים קשים/רויטרס

כל 6 הכורים חוברו לחשמל

אשר לסכנה הנמשכת לאסון גרעיני של ממש בתחנה, זו ככל הנראה פחתה בימים האחרונים, לפחות לפי דיווחי הרשויות היפניות, הטוענות כי המצב בתחנה הוא כעת "תחת שליטה". הבוקר דיווחה חברת החשמל של טוקיו, המפעילה את התחנה, כי כל ששת הכורים מחוברים כעת לזרם החשמל, לאחר שהלילה הושלם חיבורם לחשמל של שני הכורים שניזוקו בצורה הקשה ביותר, 3 ו-4. כעת, נמסר, ייערכו בדיקות שונות כדי לבחון את מידת הנזק שנגרם למערכות הקירור בכורים, לפני שייעשה ניסיון להפעילן מחדש. לפי שעה, הופעלה מערכת הקירור רק בכור מספר 5, שספג נזק זניח באסון.

עם זאת, היום הסלמה מחודשת במצב בכור מספר 3 בתחנה, שמצבו הוא המסוכן ביותר, בין היתר משום שזהו הכור היחיד בתחנה שבו יש גם פלוטוניום בנוסף לאורניום. הבוקר החלה בריכת האחסון של מוטות דלק משומשים בכור זה להעלות עשן שוב, והעובדים פונו מהמקום. עם זאת, זמן קצר לאחר מכן הבהירה סוכנות הבטיחות בגרעין כי רמות הקרינה סביב התחנה לא השתנו.

עוד קודם לכן, דיווחה הסוכנות כי הלחץ בכור זה עלה לפתע, וייתכן כי יהיה צורך לשחרר אדים רדיואקטיבים לאוויר על מנת להוריד אותו. יש לציין כי גם אתמול בבוקר התעוררה בעיה דומה, אך לבסוף הלחץ בכור ירד מעצמו, ללא התערבות.

רעידת אדמה ביפן, מרץ 2011. AP
מספר ההרוגים והנעדרים חצה את קו ה-21,000/AP

בד בבד, ממשיך מניין הנפגעים ברעש האדמה והצונאמי לעלות מדי יום. לפי הנתונים העדכניים, מניין ההרוגים עומד כעת על 8,450, ומספר הנעדרים עומד על 12,931. עם זאת, מוערך כי המניין עדיין אינו כולל רבים שנעלמו באזור האסון, והמספרים עוד צפיים לעלות. בבנק העולמי העריכו היום כי סך הנזקים ועלות שיקומה של יפן בעקבות האסון עלולים לעלות לכלכלתה כ-235 מיליארד דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully