וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות המים אישרה: צרכנים חסכנים ישלמו פחות

אבי בר-אלי

20.3.2011 / 9:20

לפי רשות המים, החסכנים והרשויות המקומיות ישלמו פחות ולא תיקבע מדרגה לבזבזנים. תעריף המדרגה השנייה יתייקר ב-9.5%; התעריף לעיריות יוזל בכ-20%

חודש לאחר הצגת תוכנית ההוזלות במשק של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אישרה בסוף השבוע מועצת רשות המים את מודל התעריפים החדש של המים. עיקריו: הגדלת מכסת המים המוזלת לציבור ב-40% וייקור התעריף הגבוה לציבור בכ-9.5%. בתום מחלוקת בין משרדית אשר עיכבה את אישור התוכנית עד כה, הוחלט שלא לאשר את כוונת משרד התשתיות להוסיף מדרגה שלישית ויקרה יותר לתעריף המים. מנגד, אושרה הוזלת תעריף המים השמור לרשויות המקומיות בכ-20%. זאת, ברקע הקמפיין האגרסיבי שניהלו להוזלת המים.

המודל התעריפי המפורט יובא לאישור המועצה עד סוף החודש, ואז יפורסם לשימוע ציבורי מזורז. הכוונה היא להחיל את התעריפים החדשים בחשבונות הצריכה של חודש מאי. כיום יש במחיר המים לצרכן שתי דרגות: תעריף לצריכה של עד 2.5 קוב לנפש בחודש ותעריף גבוה לצריכה של כל קוב נוסף. מחיר המים לצרכן תאגיד במדרגה הראשונה הוא כיום 8.63 שקל לקוב (כולל מע"מ) ובמדרגה הגבוהה 12.48 שקל לקוב. זאת, כאשר הצריכה המינימלית המוכרת לבית אב היא 5 קוב לחודש.

במסגרת תוכנית נתניהו הוחלט לרווח את המדרגה הראשונה והמוזלת יחסית מ-2.5 קוב ל-3.5 קוב לנפש. עוד הוחלט להגדיל את הצריכה המינימלית המוכרת לבית אב מ-5 קוב ל-7 קוב בחודש. כך יגדל שיעור המים המוזלים שצורך הציבור ב-40% - וחשבון הצרכן יוזל בלי לשנות את תעריפי המים עצמם.

ואולם, מכיוון שתעריף המים מחושב על סמך העלויות הריאליות של הפקתם והטיפול בהם - עם הוזלת הסל התעריפי ייגרם חסר מסוים בתקציב המשק הסגור. משום כך, הוחלט כי המדרגה השנייה בתעריף תתייקר באופן שיכסה על הוזלת סל הצריכה הממוצע של הציבור. לפי החלטת מועצת הרשות, יסתכם ייקור זה בכ-1.2 שקל לקוב. המדרגה השנייה תסתכם לפיכך 13.67 שקל לקוב.

עיכוב בשל הבזבזנים

גיבוש המודל התעריפי החדש התעכב בחודש האחרון בשל רצונם של שר התשתיות, עוזי לנדאו, ושל יו"ר הרשות היוצא, אורי שני, לקבוע מדרגה תעריפית שלישית לצרכנים בזבזנים במיוחד, אשר תהיה 18-22 שקל לקוב. מדובר במעין היטל בצורת שיעוגן במסגרת התעריפית הנורמטיווית ויהווה סנקציה נגד צרכני המים הכבדים.

כוונה זו עוררה התנגדות נחרצת של הגופים המקצועיים בענף. אלה סברו שיש בכך כדי לסבך את המנגנון התעריפי, לפתוח את תעריף המים להחרגות עתידיות נוספות - ובעיקר, עלול מהלך זה לפגוע בעיקרון שלפיו מחיר המים משקף רק את העלות הריאלית של הפקתם. זאת, כאשר לפי תפישתם סנקציה נגד צריכת מים מוגברת צריכה להיות מוגבלת בזמן, ומוחרגת מן התעריף הנורמטיווי.

מנגד טענו ברשות כי מדובר באמצעי חיסכון ראשון במעלה אשר הוכיח את עצמו עם הטלת היטל הבצורת, וכי עיגונו בתעריף הנורמטיווי ימנע את ביטולו השרירותי בידי הדרג הפוליטי. עוד טענו כי ימנע בעתיד את הפניית הכספים שיגבו מן הציבור לקופת המדינה, במקום להזרימם חזרה למשק המים.

לבסוף הודיע לנדאו כי הוא נסוג זמנית מיישום המדרגה השלישית, לאור הקשיים שביישומה - למשל, בבניינים משותפים הסובלים מבעיות דלף או בשל הפגיעה בבתי עסק הנשענים על צריכת מים גבוהה. לנדאו הנחה את הרשות להציג בפניו תוכנית למדרגה זו בתוך חצי שנה. בפני מועצת הרשות הונחה בסוף השבוע חלופה שלישית, שנדחתה אף היא - להרחיב את המכסה המוזלת ל-4.5 קוב לנפש (ול-9 קוב מינימליים לבית אב).

הקלה לרשויות

בתוך כך אישרה מועצת רשות המים, בניהולו של עודד פיקסלר, הקלה מהותית בתעריף המים של השלטון המקומי, שחויב מאז הרפורמה בתעריפי המים ב-1 בינואר 2010 במדרגת התעריף הגבוהה בלבד. חיוב זה הביא את הרשויות המקומיות לצאת בקמפיין אגרסיבי נגד הזינוק שנרשם בעיקר במחיר המים לגינון. צריכת המים לגינון לא היתה הנתונה לפיקוח עד הקמת תאגידי המים, ונהנתה מחיוב במחיר עלות בלבד.

הרשויות המקומיות צורכות מדי שנה 28 מיליון קוב למטרות גינון ו-14 מיליון קוב נוספים לצורכי המוסדות העירוניים השוטפים. כעת נקבע כי התעריף לגינון (הנעדר אגרת ביוב) יפחת מ-9.2 שקל כיום ל-7.2 שקל לקוב (הוזלה של כ-22%). הוזלה בשיעור דומה תירשם גם בצריכה השוטפת למוסדות, שם יהיה התעריף החדש כ-10 שקל לקוב. באשר לצריכת המים של בתי העסק העירוניים (80-90 מיליון קוב בשנה), זו תמשיך להיות מחויבת בתעריף המדרגה הגבוהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully