וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדאפי: "המזרח התיכון כולו הפך הערב לשדה קרב"

20.3.2011 / 0:48

שליט לוב בתגובה ראשונה לפתיחת מבצע "שחר האודיסאה": "המזרח התיכון כולו הפך לשדה קרב". אובמה אמר כי "למעשים יש תוצאות", צ'אבס דווקא מתנגד, ומה אומרים בישראל?

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: רועי כ"ץ)

כוחות הקואליציה הבינלאומית החלו לפעול אמש (שבת) בלוב לאכיפת הסגר האווירי בשמי המדינה, בהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם. שליט לוב, מועמר קדאפי, אמר כי "כעת כל המזרח התיכון ומזרח אפריקה הן שדה קרב. האינטרסים של מדינות באזור יהיו בסכנה מעתה". קדאפי הוסיף כי "כל ההמונים יתחמשו בנשק על מנת להגן על כבודה ועצמאותה של לוב. אני קורא לכל עמי האיסלם לעמוד לצד העם הלובי, ולהתעמת יחד איתנו עם התוקפנות הזו".

יו"ר הפרלמנט, מוחמד עזוואי, הודיע כי "לוב מתמודדת הערב עם מתקפה אלימה וברברית. חלק ממדינות המערב מובילות מתקפת טילים בשעה זו על מספר אתרים בטריפולי ובערים נוספות. המתקפה גרמה נזק כבד למטרות אזרחיות ובניינים. ההתקפה הברברית נגד אזרחי לוב החלה למרות שהפסקנו את האש נגד המורדים המזוהים עם ארגון אל קאעדה. הטענה שההתקפה המערבית הברברית נועדה להגן על אזרחי לוב, מנוגדת למציאות בשטח".

גם ברחבי העולם הזדרזו להתייחס ולהגיב למבצע הצבאי, שכונה "שחר האודיסאה". נשיא ארה"ב ברק אובמה, השוהה בברזיל, אמר כי "למעשים יש תוצאות, והקהילה הבינלאומית נדרשת לאכוף את החלטותיה. זו מטרת הקואליציה הפועלת בלוב. כחלק מהמאמץ, נתרום מיכולותינו הייחודיות בחזית, להגנת האזרחים ולאכיפת הסגר, יחד עם שותפינו. לא נפרוש חיילים על הקרקע. אנו חלק מקואליציה רחבה שנענית לזעקות אזרחים מבוהלים", אמר אובמה.

טיל טומהוק. GettyImages
"נתרום מיכולותינו הייחודיות בחזית", שיגור טיל טומהוק/GettyImages

"למתקפה הברברית אין הצדקה כיוון שלוב קיבלה על עצמה את החלטות מועצת הביטחון", המשיך ודבר הפרלמנט. כוחות הצבא צייתו להפסקת האש והופסקו כל הפעולות הצבאיות נגד המורדים. בנוסף, לוב ביקשה נוכחות של פקחי או"ם שיבחנו את הנעשה במדינה", אמר יו"ר הפרלמנט הלובי.

דובר משרד החוץ הרוסי, אלכסנדר לוקשביץ', אמר כי "מספר מדינות החלו הערב בתקיפה אווירית נגד לוב, ורוסיה מצרה על כך". בוטה הרבה יותר היה נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס, שאמר כי "שרי המלחמה" של המערב מעוניינים להשתלט על מאגרי הנפט של לוב. "לא אכפת להם מחיי העם הלובי, הם רוצים את הנפט", אמר צ'אווס, "איזו חוסר אחריות".

מפת לוב, תחילת התקיפה. מרץ 2011. עיצוב: דור, Google Earth
מפת לוב, תחילת התקיפה. מרץ 2011/Google Earth, עיצוב: דור

וכאן בישראל, אמר ח"כ נחמן שי (קדימה) כי "זהו צעד ראשון שנוקט המערב באיחור, אך עדיין בזמן, על מנת לשדר נכונות לסייע לתנועות המחאה והמהפיכה בעולם הערבי. זו התפתחות חשובה המעידה על נחישות להתייצב לצד הכוחות העולים החדשים מול משטרי דיכוי".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, אמר כי "אני מברך על הפעולה שלמדינות המערב על מנת לסייע לעם הלובי להיאבק בשלטונו המושחת של קדאפי ומקווה שהמלחמה תסתיים על הצד הטוב ביותר כמה שיותר מהר, ושנראה את קדאפי מורד מכסאו. מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. טוב שלפחות היום סופסוף נזכרו לסייע".

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) ציין כי "עכשיו המערב צריך להוכיח שהוא אמיץ דיוגם להילחם במשטרי הדיכוי באירן, סעודיה וסוריה. גם שם האזרחים סובלים מדיכוי ומרדיפה".

ח"כ מירי רגב (ליכוד) אמרה כי "הגיע הזמן שהכוחות המערביים יפעילו כוח נגד משטרים אפלים וקיצוניים שכל תרומתם לאנושות זו שנאה, הסתה וטרור. רק פעולות כאלו יסייעו ליציבות במזרח התיכון".

(עדכון ראשון: 23:10)

הקהילייה הערבית הלובית העממית הסוציאליסטית הגדולה. ShutterStock
הקהילייה הערבית הלובית העממית הסוציאליסטית הגדולה/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully