וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבין-לאדן של האינטרנט

7.3.2011 / 12:22

הקנאי המוסלמי אנוואר אל-אוולקי משתמש ביוטיוב כדי לעודד טרור. אתר שיתוף הווידאו מתקשה להסיר את תכניו

אנוואר אל-אוולקי הוא לא בדיוק הטיפוס שהייתם מצפים שיהיה כוכב יוטיוב. מדובר במטיף מוסלמי קיצוני, שהעובדה שנולד בארצות הברית לא מפריעה לו לקרוא למוסלמים להרוג חיילים אמריקאים בעיראק ובאפגניסטן, ולעודד את ההתקפות נגד הצבא האמריקאי ברחבי העולם. ובכל זאת, חיפוש על שמו ביוטיוב יגלה מאות סרטוני תעמולה של הטרוריסט, הכוללים קריאות נלהבות לג'יהאד ולהתקפות נגד ארצות הברית. אלו נצפו כבר מאות אלפי פעמים. חברי קונגרס אמריקאיים ביקשו בעבר משירות הווידאו להסיר את סרטוניו של האיש, אך כתבה בנושא בניו-יורק טיימס מספרת על הבעייתיות שבדבר.

"אין דרך למחוק לחלוטין את התוכן הזה מכל האינטרנט", אמר לעיתון ג'ון ב.מוריס ג'וניור, יועץ במכון לדמוקרטיה וטכנולוגיה בוושינגטון. "זה לא מציאותי להאמין שפעולה של חברה אמריקאית או פוליטיקאי אמריקאי יכולים לוודא שהחומר הזה לא יעלה לרשת". איוון פ.קולמן, אנליסט טרור, מסכים עם מוריס, אך חושב שיוטיוב צריכה לעשות מאמצים רבים יותר כדי להעיף את אוולקי מהאתר שלה. "זה אולי לא קל או זול, אבל יש דרכים להסיר את החומר הזה ביעילות מהאתר. יוטיוב הפך לנקודת הפצה משמעותית לתעמולת ג'יהאד. במיוחד למיליטנטים מבית, שאולי עדיין לא יכולים לקבל גישה לפורומי ג'יהאד. אם אין לך חברים שיכולים להכניס אותך לאלו ואינך מדבר ערבית – יוטיוב עשויה להיות האופציה הטובה ביותר עבורך", הוא מסביר לניו-יורק טיימס.

ל-CNN כן מותר?

מערכת הסרת התוכן של יוטיוב נסמכת על תלונות של משתמשים. אלו "מסמנים" תכנים כבעייתיים ומביאים לבדיקתם ולהסרתם על ידי החברה. העובדה שבכל דקה מועלים ליוטיוב כ-35 שעות של וידאו, שמקורם אצל מיליוני משתמשים, מקשה על ניטור זריז ויעיל של תכנים לא ראויים. בנוסף, הגיוון בתוכן שמפיץ אל-אוולקי הופך את ההתמודדות איתו לקשה יותר. לא כל דרשה שלו שמוקלטת ומועלה ליוטיוב היא הזמנה לטרור, ולא ברור איך יש להתנהג עם נאומים שהוא נושא בנושאים דתיים. או מה לעשות, למשל, עם ראיון איתו ששודר באל-ג'זירה וב-CNN בו קרא לטרור? אם ערוץ החדשות האמריקאי מורשה לשדר זאת ממקום אינפורמטיבי, מדוע שליוטיוב אסור יהיה?

חוקי השימוש באתר דורשים להימנע מהעלאת תכנים המעודדים אלימות ושנאה, אך סביר להניח שטרוריסטים לא מאוד דואגים מהעובדה שלחצו על כפתור "אישור תנאי השימוש" מבלי כוונה למלא אותם. למשימת המעקב אחריהם מתגייסים פעילים אנטי-ג'יהדיסטיים, שעושים את זה לתפקידם, סורקים את האתר אחר חומרים מסוג זה וממהרים לסמנם כפוגעניים וכך להכניסם לתהליך ההסרה של יוטיוב. לא ברור אם אלו יכולים לספק פתרון שלם וראוי לאורך זמן, אך לפחות יש נחמה מסוימת בעובדה שבאתר שמפעיל ארגון כזה, בשם Jihadi Smackdown, לינקים רבים המפנים לדרשותיו של אל-אוולקי כבר אינם מובילים לקטע וידאו, אלא להודעה "הקטע הזה הוסר מכיוון שהפר את מדיניות יוטיוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully