וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת טוניסיה נכנע ללחץ העממי והתפטר

חודש וחצי אחרי הדחת הנשיא ויומיים אחרי ש-100,000 מפגינים קראו גם לו ללכת הביתה, הודיע מוחמד רנושי על התפטרותו. המחאה הגיעה לעומן: אלפים הפגינו והעלו באש מבני ממשל, 2 נהרגו

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: יותם בן-דוד. קריינות: אביב אברמוביץ')

ראש ממשלת טוניסיה, מוחמד רנושי, הודיע היום (ראשון) בטלוויזיה הממלכתית הטוניסאית על התפטרות מתפקידו. רנושי מכהן כראש המדינה בפועל מאז ההפיכה בחודש שעבר שבה הודח הנשיא, זיין אל-עבדין בן עלי. אולם גם לאחר ההפיכה נמשכה המחאה העממית נגד ממשלתו של רנושי, שהמפגינים שהמשיכו למלא את הרחובות ברחבי המדינה טענו כי היא משמרת את השלטון הקודם.

ההפגנות גברו מאוד בסוף השבוע האחרון, וביום שישי נאספו 100,000 בני אדם מול בניין הפרלמנט בבירה טוניס, ותבעו את התפטרותו של רנושי. ההפגנות נמשכו גם אתמול, ובמהלכן אף נורו למוות שלושה מפגינים על ידי כוחות הביטחון.

הפגנה המונית של האופוזיציה נגד הממשלה בטוניס בירת טוניסיה, 25 בפברואר 2011. רויטרס
100,000 מפגינים קוראים להתפטרותו של רנושי, ביום שישי בטוניס/רויטרס

"ההתפטרות שלי תספק אווירה טובה יותר לעידן החדש", אמר רנושי, והוסיף כי התפטרותו נועדה בין היתר למנוע שפיכות דמים נוספת. "אני מתפטר כשירות לאומה".

עומן: המפגינים העלו באש מבני ממשל

בתוך כך, עוד מדינה מצטרפת לגל המחאה בעולם הערבי: כ-2,000 בני אדם קיימי היום הפגנת מחאה בעיר התעשייתית סוהאר שבעומן, שם פרצו בימים האחרונים גילויי מחאה עממיים נגד השלטון. המפגינים דורשים לערוך רפורמות פוליטיות, בסולטנות הנמצאת בדרום חצי האי ערב.

גילויי המחאה במדינה החלו עוד בשבוע שעבר בהפגנה קטנה סמוך לבירה מוסקט, וגברו בסוף השבוע. בעיר סאלח, שוהים מפגינים מאז יום שישי במחנה אוהלים שהקימו מול משרדי המושל המחוזי. אתמול התפשטו ההפגנות גם לסוהאר, עיר חוף בצפון המדינה, והיום הן כבר הפכו לאלימות, כשהמפגינים העלו באש כמה מבני ממשל ומכוניות. המשטרה ניסתה לבלום את המפגינים באמצעות אלות וגז מדמיע, ולאחר מכן עברה לירי כדורי גומי, ממנו נהרגו שני מפגינים. גם כוחות של הצבא הוצבו באזור, אך ככל הידוע לא התערבו בנעשה.

הסולטן קאבוס בן סעיד, המכהן כשליט יחיד של עומן כבר ארבעה עשורים, עוד ניסה אתמול למתן את המתיחות כשערך סבב מינויים ומינה חמישה שרים חדשים בממשלתו - אך המפגינים לא התרשמו.

לראשונה: מחאה במאוריטניה

המחאה נגד השלטונות נמשכת גם במוקדים נוספים בעולם הערבי. בתימן, אחרי סוף שבוע סוער שבו השתתפו מאות אלפים בהפגנות נגד המשך שלטונו של הנשיא עלי עבדאללה סאלח, נרשמה אמש התפתחות משמעותית כשהשייח חוסיין בן עבדאללה אל-אחמאר, מנהיג השבט הגדול במדינה, שבט חשיד, הודיע על התפטרותו ממפלגת השלטון והצטרפותו לשורות האופוזיציה. ההודעה הוסיפה זריקת עידוד למפגינים, שמילאו גם היום באלפיהם את הרחובות ברחבי המדינה.

הפגנה נגד שלטונות תימן מחוץ לאוניברסיטת צנעא, 27 בפברואר 2011. רויטרס
אלפי מפגינים מחוץ לאוניברסיטת צנעא, היום/רויטרס

גם בנסיכות בחריין שבמפרץ הפרסי נמשכת מחאת הרוב השיעי נגד המיעוט הסוני השולט, ב"כיכר הפנינה" שבמרכז הברה מנמה. את הכותרות במדינה תופס בימים האחרונים חסן מושיימה, מנהיג המפלגה השיעית "אל-חאק", ששב לפני כמה ימים למדינה מגלות ארוכה. מושיימה נחשב לקיצוני יותר מהדמויות שהיעיות שהובילו את ההפגנות עד כה. אמש נאם מושיימה לראשונה בפני רבבות המפגינים בכיכר, וקרא להם להשתמש באמצעים של התנגדות סבילה כדי להדיח מהשלטון את המלך חמד בן עיסא אל חליפה. "הדיקטטורים נפלו בטוניסיה ובמצרים, וגם פה צריך ליפול הדיקטטור", אמר להמונים. "אצם כבר הקרבתם הרבה, ואתם מוכנים למות. אתם לא תובסו".

בלבנון, השתתפו היום כמה מאות בני אדם בהפגנה שאורגנה באמצעות פייסבוק בבירה ביירות. המפגינים ביקשו למחות על שיטת השלטון במדינה, המחלקת את סמכויות השלטון בין שלוש העדות הגדולות - הנוצרים, הסונים והשיעים. "שיטת השלטון העדתית היא יותר דיקטטורית מדיקטטורות", הסביר אחד המפגינים, שדרשו גם שלטון חילוני יותר, והעלאה בשכר המינימום והורדת מחירים של מוצרי יסוד.

בלבנון אין ממשלה קבועה מאז התפטרות שרי חיזבאללה מממשלתו של סעד אל-חרירי בתחילת ינואר. מלאכת הרכבת הממשלה הוטלה על נג'יב מיקאתי, הנתמך על ידי חיזבאללה, אולם עד כה הוא לא הצליח לגבש קואליציה.

מפגינים נגד שיטת השלטון העדתית בביירות, 27 בפברואר 2011. רויטרס
"יותר דקטטורה מדיקטטורה". מפגינים בביירות, היום/רויטרס

מדינה ערבית נוספת שבה החלו לראשונה גילויי מחאה בסוף השבוע היא מאוריטניה, שבקצה המערבי של אפריקה. מאות מפגינים יצאו שלשום ואתמול לרחובות הבירה נואצ'קוט, פוזרו על ידי המשטרה אך נאספו לאחר מכן מחדש. דרישות המפגינים דומות לדרישות בעוד מדינות ערביות רבות - רפורמות פוליטיות, כלכליות וחברתיות, מלחמה בשחיתות, מקומות עבודה ושיפור בתנאי החיים. גם כאן, החלה המחאה בקבוצות מאורגנות בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully