וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסמג"ד ברח במקום לחלץ את בני שמת בלבנון"

25.2.2011 / 11:57

הוריו של סמ"ר קובי סמילג, שנהרג במלחמת לבנון השנייה לאחר שהטנק בו ישב נפגע ממטען צד, ממתינים להכרעת בג"ץ בשבוע הבא, בדרישתם להדיח את הסמג"ד שלטענתם היה יכול לחלצו בחיים

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק. עריכה: יותם בן-דוד. קריינות: אביב אברמוביץ')

ארבע שנים וחצי אחרי, ופצע מלחמת לבנון השנייה עדיין פתוח: בשבוע הבא צפוי בית המשפט העליון למסור את החלטתו בעניינו של סמ"ר קובי סמילג, לוחם שיריון שנהרג לאחר שהטנק בו ישב נפגע ממטען צד. סמילג נפצע קשה כתוצאה מהפיצוץ, אולם היה לכוד שלוש שעות בטנק, עד שלבסוף חולץ ומותו נקבע במקום. משפחתו של סמילג טענה שבועות ספורים לאחר מותו, כי סגן מפקד הגדוד שהיה במקום היה יכול לחלץ את סמילג זמן קצר לאחר שנפצע וטוענים כי כשליו החמורים של הסמג"ד הביאו למות בנם. בצה"ל מינו חמש ועדות בדיקה לתקרית, שקבעו כי ייתכן שאכן אפשר היה להציל את סמילג, אולם לא הורו על הדחת הקצין. בעקבות כך עתרו ההורים לבג"ץ, שצפוי לקבוע בפרשה ביום שני הקרוב.

אליעזר סמילג, אביו של קובי, מספר כי מפקד הגדוד בעצמו הודה במכתב שכתב לקצין השיריון הראשי כי סגנו לא נהג כראוי באירוע ואף כשל בו. לדבריו, המסר שמעביר צה"ל מאי הדחתו של הקצין הוא פסול. "בהינתן שחלפו שלוש שעות מאז שקובי נפגע והסמג"ד לא עשה שום פעולה אפקטיבית לחילוצו, בחוסר המעש שלו הביא הסמג"ד למות בני", אמר אליעזר, "התנהגותו היא היפוך גרוטסקי לערך של דוגמא אישית. לא רק שהוא לא עשה את מה שכל מפקד חייב לעשות עם פצוע, אלא שהוא מנע מאחרים מלטפל בקובי".

בשנים האחרונות, מאז מות בנו, נאבק סמילג להדחת הסמג"ד מצה"ל, וכעת הדבר מגיע אף לבג"ץ בעקבות העתירה שהגיש בא כוחו, עו"ד שלומי ציפורי. "התופת של הסבל אותו עבר הבן שלי, זה משהו שמאתגר את הסדיסט הגרוע ביותר. אינני יודע מה הוא חשב בתוך הפלדה הלוהטת, אבל דבר אחד בטוח, קובי כעס והוא אפילו אמר לאנשים סביבו, 'תוציאו אותי, שורף לי'".

לטענת ההורים, מטרתם היא לא רק להביא לצדק בנושא, אלא גם לדאוג לכך שצה"ל יעביר מסר למפקדיו. "שום החלטה לא תחזיר את קובי, אבל המטרה שלנו הוא שאנחנו יכולים לקבוע מציאות, שבה הצבא יאמר שהוא לא רוצה מפקדים בינוניים, ושבוודאי הוא לא מעוניין שמפקדיו יהיו מתחת לכך. מעבר לכך, אנחנו חייבים את המאבק הזה למען קובי, למען העלבון שלו. את המשפט "תדע כל אם עיברייה", צה"ל חייב ליישם. במקרה שלנו הוא אפילו לא מתיימר לייצר מראית עין של המשפט".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "כפי שפורסם בעבר, צה"ל מביע צער על מותו של סמ"ר קובי סמילג, שותף לכאבה הגדול של המשפחה וימשיך לחבק וללוות את המשפחה. הנושא שבגינו עתרה המשפחה נמצא בהתדיינות בבג"ץ, וצה"ל יגיב במסגרת זו על הטענות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully