וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: "השוטרים הנוקמים" לא הופקרו, היו כשלים

קובי מנדל

24.2.2011 / 17:00

ועדה פנימית של המשטרה לבדיקת הטיפול בתיקים הקשורים לאירועי פשיעה בנהריה, חשפה כי חקירת העבריין מיכאל מור שבו ניסו לפגוע "השוטרים הנוקמים", לא התנהלה בהתאם

שוטרי נהריה לא הופקרו, אך היו פערים וקשיים במענה המקצועי, כך עולה מדו"ח שפרסמה היום (חמישי) ועדת הבדיקה בראשות סגן המפכ"ל ניצב אילן פרנקו, שחקרה את טיפול המשטרה באירועי אמצעי לחימה בתחנת נהריה בין השנים 2000-2007. לפי הדו"ח, סיווג המאוימים לפי קטגוריית האיום והקצאת האבטחה לפי רמת האיום, היו מספיקים ונעשו על פי הנהלים הקיימים. הוועדה הגישה את מסקנותיה והמלצותיה למפכ"ל המשטרה רב-ניצב דודי כהן.

עם זאת ציינו חברי הוועדה כי "היה פער משמעותי בין פעולות המשטרה להכרעת ארגון הפשיעה המקומי לבין המידע שנמסר לשוטרים אודות הפעילות. אף כי הדבר נבע ממידור המתחייב בפעילות חקירתית-מודיעינית, ייתכן ופער זה גרם לתחושות קשות אצל השוטרים שכביכול הארגון לא מטופל והם הופקרו". חברי הוועדה התייחסו לקביעת בית המשפט המחוזי בחיפה לפיה "במבחן התוצאה מדובר בכישלון מערכתי" וציינו כי "ייתכן והקביעה ונכונה, אך בחינת המשטרה בדיעבד על פי מבחן התוצאה היא רק אחת ממגוון בחינות רלוונטיות. הנושאים בהם עוסקת משטרת ישראל – פשיעה, גילוי עבירות, תנועה, סדר ציבורי ועוד הם נושאים בהם לא תמיד ניתן להגיע להצלחה במבחן התוצאה".

לא נאספו די ראיות נגד מיכאל מור

הדו"ח מתייחס גם לפעילותו של העבריין מיכאל מור ואנשיו בנהריה בין השנים 2000-2004. חברי הוועדה מצאו כי "בפועל לא הצליחה המשטרה על אף ניסיונותיה והאמצעים שהופעלו לפענח את תיקי החקירה, לא משום שלא נעשה מאמץ או לא הופעלו אמצעים אלא משום שלא נאספו די ראיות שיכולות להוביל לכתב אישום". הדו"ח מעלה כי הטיפול בארגונו של מור הועבר בין היחידות השונות והיה בכך כדי לפגוע ברצף הטיפול בנושא. בשנת 2004, הטיפול בתיקים הועבר לימ"ר צפון אך לנוכח אירועים פליליים בעיר חדרה הועברו התיקים לטיפול ימ"ר גליל ובאוקטובר 2006 חזר ימ"ר צפון לטפל בתיקי ארגון מור. "בפועל לא הצליחה המשטרה על אף ניסיונותיה והאמצעים שהופעלו לפענח את תיקי החקירה, לא משום שלא נעשה מאמץ או לא הופעלו אמצעים אלא משום שלא נאספו די ראיות שיכולות להוביל לכתב אישום".

הדו"ח קובע עוד כי בניגוד לטענת השוטרים, לא היתה כל "חפרפרת" מטעם ארגונו של מור בתוך המשטרה. בדו"ח נכתב כי " צוות הבדיקה לא מצא כל סימוכין לטענות שעלו על קיומה של 'חפרפרת'". בדיקת הצוות העלתה כי לאורך השנים, בעיקר בשנים 2001-1998 , מספר קטן של שוטרים זוטרים קיימו קשרים שאינם אתיים או בניגוד לכללי המשמעת עם ארגונו של מור. "לא נמצא כל תימוכין או אינדיקציה להעברת מידע לארגון מור על ידי שוטרים שהיו מעורבים בחקירתו". כל המידע והחשדות שעלו כנגד השוטרים, הועברו לבדיקת המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) אך לא הוגשו כתבי אישום פליליים או משמעתיים.

בדו"ח אין כל המלצות אישיות אלא רק המלצות מערכתיות הכוללות צורך ביצירת מעורבות מפקדים, רגישות וקשב לשוטרים באירועים חריגים. עוד ממליץ הדו"ח למנות קצין בכיר כמנהל "תיק חקירה חריג" כולל מינוי צוות תחת פיקודו, קביעת "מטלות ברזל" ועמידה ב-"קווים אדומים", שגרת פיקוח ומעורבות מפקדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully