וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בשיבא: אין קשר בין קרינת סלולר לסרטן מוח

אריאל נוי

17.2.2011 / 18:33

במהלך כינוס שעסק בהשפעות של קרינה סלולרית, טען ראש המחלקה האונקולוגית בשיבא פרופ' איתן פרידמן כי אין שום הוכחה מדעית בין קרינה סלולרית לבין סרטן מוח

ראש המחלקה האונקולוגית בבית החולים שיבא בתל השומר, פרופ' איתן פרידמן, טען היום (חמישי) כי אין שום הוכחה מדעית בין קרינה סלולרית לבין סרטן מוח. בכינוס שנערך בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב תחת הכותרת "קרינה סלולרית וסרטן - מדע או דמיון?", אמר פרופ' פרידמן כי "הקרינה בטלפונים הסלולריים אינה גורמת לשינויים מולקולריים ברמת ה-DNA ולכן לשיטתי אין היגיון ביולוגי במחקר שמצא שיש קשר".

עוד אמר פרופ' פרידמן כי "נכון שלא עבר מספיק זמן ונכון שאחרי הפצצה האטומית ואחרי התחלת העישון, התחילו להצטבר עדויות, אבל באותם מקרים יש היגיון ביולוגי. ההיגיון הביולוגי הזה לא קיים בקרינה מהטלפונים הסלולריים. העדויות, למעט העדויות האפידמיולוגית אינן תומכות בנזק כזה. כלל המחקרים לא הכילו הוכחה כזו".

מחקר האינטרפון לבדיקת הקשר בין סרטן לסלולר בניהול הארגון לחקר הסרטן נערך ב-16 מדינות. תוצאותיו פורסמו השנה למרות שהוא הסתיים בשנת 2004. מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן וקרינה במכון גרטנר, פרופ' סיגל סדצקי אמרה בכינוס דברים הפוכים מאלה שאמר פרופ' פרידמן. לדבריה, "תוצאות המחקרים הראו שאכן קיים קשר בין הדברים. אנשים שנהגו להחזיק את הטלפון, בעיקר באותו צד, התפתח אצלם גידול ונצפה עודף סיכון של כ-50% בקרב אנשים שהרבו במספר ו/או במשך השיחות. עודף סיכון נמצא בקרב אנשים שהרבו במספר ובמשך השיחות באזורים כפריים המאופיינים במיעוט יחסי של אנטנות".

ראש מנהל רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, ד"ר מיכה בר-חנא, הביע דווקא תמיכה בפרופ' פרידמן ואמר כי בציבור מורגשת פאניקה בכל הנושא של סלולר וסרטן. לדבריו, "בנושא הזה מעורבים שלושה דברים: פחד מקרינה שמתורגם לפאניקה, הרבה להט ואמוציות. לראיה, מה שפרופ' סדצקי אמרה - כל החוקים במדינות השונות, המלצות של כל מיני גופים. החוקים לא מייצגים שום דבר מדעי אלא את העובדה שהציבור בפאניקה ודורש מהנבחרים לעשות משהו ומגיעים לחוקים שחלקם מצחיקים".

לדברי ד"ר בר-חנא, בישראל יש כמעט 7.5 מיליון מומחים לקרינה ולסרטן שנגרם מטלפונים סלולריים. "נכון שהיה דו"ח של משרד הבריאות, שהראה שיש עלייה בתחלואה בסרטן בישראל, אבל זה בעיקר במגזר הערבי. אמרו שיש קשר בין סלולר לפוריות אצל גברים - העלייה בסרטן האשכים נבלמה לפני 10 שנים. אין עוצמת קשר, אין תגובה לקרינה, לא רואים שככל שמשתמשים יותר, יש יותר סרטן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully