וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיורי צה"ל: האשכנזים נגד הספרדים

מוטי לוי

18.2.2011 / 11:03

בשבוע הבא מתכננים הפוסקים החרדים האשכנזים הפגנת ענק כנגד הכשרת גיורי צה"ל, על ידי הרב עובדיה. בש"ס מצחצחים את החרבות, ותוקפים בחריפות את הרבנים האשכנזים המובילים

מי שעבר השבוע ברחוב קצנלבוגן בירושלים לא יכול היה שלא להבחין בתכונה הרבה ובצעקות הרמות שבקעו מאחת הדירות. העילה: פגישתם של הרב יצחק יוסף, בנו של מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף, עם מנהיג החרדים ה"אנטי-ציונים", הרב משה שטרנבוך. שטרנבוך, מבכירי הפוסקים במגזר שלו ואב בית הדין של "העדה החרדית", חתם בימים האחרונים על מודעת "קול קורא", הקוראת ל"כל מי שלבו כואב על חילול השם", להשתתף ביום רביעי הבא בעצרת מחאה בכיכר השבת בירושלים נגד "גיורים מזויפים ללא קבלת עול תורה ומצוות אשר לפי דעת תורה והלכה צרופה אין גיור כזה ולא כלום", או בקיצור: "גיורי צה"ל".

שטרנבוך אינו לבד; כחודש לאחר שהרב עובדיה הכשיר את גיורי צה"ל, וחתם בכך מסכת של התלבטויות ברבנות הראשית בסוגיה הרגישה, המאבק נגד הכשרת הגיורים קיבל השבוע רוח גבית חזקה נוספת, עם הצטרפותו של מנהיג הזרם הליטאי, הפוסק הבכיר הרב יוסף שלום אלישיב, שקרא לחסידיו להצטרף להפגנה. לפי ההערכות, שטרנובך ואלישיב יסחפו אחריהם אלפים ואף עשרות אלפים מהמגזר. בש"ס ממהרים להתגונן: אתמול בבוקר (חמישי) כבר הפיצו הקלטה, שפורסמה באתר החרדי "ככר השבת", בה נשמע הרב עובדיה תוקף בחריפות את הרב שטרנבוך: "יש אחד שטרנבוך, שמעתם עליו? שטרנבוך הזה חיבר ספר נגד אלה שהולכות עם מטפחת... איזה שוטה! איזה בהמה!... זה בן אדם לא נורמלי! הוא אמר: זה משיגינע זה...".

אפילו אליהו הנביא לא ישכנע בצדקת גיורי צה"ל

"לאבא אין יראת שמים? יהודי בן 90, כתב עשרות ספרים, כל ימיו בתורה, כל בניו תלמידי חכמים. לספרדים אין גדולי תורה?" צעק ביום רביעי הרב יצחק יוסף לעבר שטרנבוך, ואף שלף פסק הלכה קודם של הרב אלישיב, ממנו רצה להוכיח שגם אלישיב התיר בעבר גיורים הדומים לגיורי צה"ל. כנראה שהזעקות לא עשו רושם רב על שטרנבוך בן שיחו, שהשיב: "זה לא מעניין אותי. אפילו אם יבוא אליהו הנביא ויגיד לי להכיר בגיורים לא אשמע לו".

במקביל לפגישת שטרנבוך-יוסף, צילצל יו"ר ש"ס, שר הפנים אלי ישי לביתו של הרב אלישיב ושוחח עם נכדו, בניסיון להעביר לרב מסר, לפיו מקומו של הוויכוח ההלכתי בנושא גיורי צה"ל הוא בין כתלי בית המדרש. "השר ניסה לעצור את הקרע הפנים-חרדי הצפוי מההפגנה ביום רביעי", הסבירו בסביבת ישי. אולם, כשהבינו בש"ס שאין סיכוי לעצור את ההתנגדות האשכנזית לגיורים, עברו להתקפה. השר לשירותי דת יעקב מרגי תקף את העדה החרדית בראשה עומד שטרנבוך ואמר כי "הגיע הזמן שבעדה החרדית האשכנזית יפנימו שמרן הגאון הרב עובדיה יוסף שליט"א הוא פוסק הדור. הגיע הזמן שיכירו את מקומם בעולם התורה, ההלכה והארץ". מרגי הוסיף עוד כי "כל ניסיון לפגוע במרן יתקל בתגובה כואבת". כמו כן, אנשי ש"ס מבטיחים לפעול נגד מערכת הכשרות של העדה החרדית.

חיילי צה"ל מתפללים ליד טנק. Eyal Warshavsky, AP
בש"ס טוענים שהרב אלישיב כבר התיר בעבר גיורים הדומים לגיורי צה"ל/AP, Eyal Warshavsky

האשכנזים רוצים להראות מיהו בעל הבית

מחאת האשכנזים פוגעת לש"ס בעצב עמוק, בעיקר לנוכח המבנה החברתי של המפלגה. אמנם, רוב מצביעי ש"ס הינם ספרדים מסורתיים, אך הגרעין הקשה במפלגה, המקיף את הרב עובדיה ורבנים נוספים וממלא את התפקידים במוסדותיה, מורכב מספרדים חרדים הלומדים בישיבות ובכוללים, המכונים "בני תורה ספרדים". האחרונים מושפעים – רובם ככולם – מהאג'נדה ההלכתית האשכנזית, אם משום שהם בוגרי ישיבות אשכנזיות או בגלל שהיא זו ששלטת גם בישיבות ספרדיות מסוימות. "לצערנו עוד לא ניתקנו את עצמנו לגמרי מהחרדים האשכנזים", הסביר גורם בכיר בש"ס לוואלה! חדשות. ככל הנראה, ההוראה לעצור את ההפגנה הצפויה הגיעה מגבוה, מהרב עובדיה יוסף עצמו, שמבין כי הפגנה כזאת תגרום לקרע – לא בין האשכנזים לספרדים אלא בין הספרדים לבין עצמם.

עד כה, לא נראה כי מחאותיהם של אנשי ש"ס נושאות פרי, וככל הנראה, הפגנת ההמונים נגד הגיורים הצבאיים תתקיים כמתוכנן. "האשכנזים רוצים להראות מיהו בעל הבית", הסביר גורם בש"ס. בסביבת אלישיב מסבירים כי הרב מאוכזב מהתנהלותו של הרב עובדיה; מבחינת האשכנזים, הרב אלישיב הוא הפטרון והרב עובדיה צריך להתאים את עצמו לדבריו. עם זאת, הפגנת האשכנזים עשויה להתברר גם כטעות גדולה: הנטייה בש"ס להתנתקות מוחלטת מהחוגים החרדיים האשכנזיים הולכת וגוברת. אם ההפגנה תתקיים כמתוכנן, ותכלול גם פגיעה בכבודו של הרב עובדיה, היא עשויה לשמש המסמר האחרון בארון הקבורה של השותפות הליטאית-ספרדית.


לפניות לכתב: moti.levi@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully