וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש בכנסת: "השופטים עובדים תחת מצור"

14.2.2011 / 12:00

ועדת החוקה של הכנסת קיימה דיון מיוחד בעקבות התאבדותו של השופט מוריס בן עטר. נשיאת בית המשפט העליון לח"כים: "בתיהמ"ש לא קיבלו על ידי אף ממשלה את המקום הראוי בסדרי העדיפויות"

יח"צ - חד פעמי

(באדיבות ערוץ הכנסת)

נשיאת בית המשפט העליון השופטת דורית ביניש התייחסה הבוקר לעומס העבודה הרב שמוטל על השופטים בישראל. במהלך דיון בוועדת חוק חוקה ומשפט בנושא התאבדותו של שופט בית משפט השלום מוריס בן עטר, אמרה ביניש, כי "התנאים הפיזיים של השופט הם בעייתיים. בלשכה צרה יושב שופט שעליה צרים הרבה פונים, זו הרגשה כמו מצור. נשמעו טענות במהלך השנים על הסחבת במשפט. זו לא הסחבת, זה העומס. בתי המשפט לא קיבלו על ידי אף ממשלה את המקום הראוי בסדרי העדיפויות. יש מקום לשקול אולי רפורמה, אולי גם שינויים מבניים. אבל בלי מהפך בגישה לא נשיג את המטרה".

ביניש הוסיפה כי "דומה שבשנים האחרונות לא הייתה במה שלא השמענו את זעקתנו לעניין העומס העצום המוטל על כתפי שופטי ישראל. על שולחנו של כל שופט מוטל עומס תיקים גדול בהשוואה לכל המדינות שאנו מכירים. והשופט צריך להתמודד עם המשא הזה כשהוא בודד".

שר המשפטים יעקב נאמן שהשתתף אף הוא בדיון, הביע צער על התאבדותו של בן עטר ואמר כי "אולי מותו יביא לנו חיים במערכת המשפט, כי במותו ציווה לנו את החיים. מספר התיקים התלויים ועומדים בפני מערכת המשפט הוא הגדול ביותר בעולם".

השר נאמן הביע את דעתו על השינוי שצריכה לעבור מערכת המשפט. לדבריו, "עלינו לעשות שינוי יסודי במערכת. לא די בהגדלת מספר השופטים. יש צורך בשינוי דברים יסודיים במערכת. למשל: ערעורים. אין סיבה שכל ערעור יובא לדיון בפני שלושה שופטים. הוא יובא בפני שופט אחד שיחליט אם דרוש הרכב רחב יותר. יש צורך בשינוי יסודי מאוד בסדרי הדין. יש צורך במניעת סחיבת תיקים כתוצאה מכך שמבקשים דחיות. צריך גם שקידום שופטים לא יהיה לפי מספר הקילוגרמים של פסקי הדין שהם כתבו. יותר קשה לכתוב פסק דין באורך של חמישה עמודים ולא 50 עמודים".

מנתונים שהעבירה הנהלת בתי המשפט לקראת הדיון בוועדה, עולה כי כל שופט בישראל מטפל ב-1,100 תיקים בממוצע בשנה. מהנתונים עולה עוד, כי בשנה שעברה נפתחו קרוב ל-700 אלף תיקים שהתחלקו בין כ-600 שופטים ברחבי הארץ, כאשר מספר התיקים הרב ביותר הוטל על שופטי התעבורה שמטפלים בממוצע ב-3,500 תיקים כל אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully