וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים בכיכר תחריר: "מחכים להבהרות מהצבא"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

13.2.2011 / 16:00

בבוקר פינה צבא מצרים את המפגינים, אך בהמשך זרמו לכיכר אלפים נוספים, המפריעים לתנועה שרק התחדשה. המפגינים דורשים מהצבא לקבל תשובות ברורות: איך ומתי יהפוך השלטון לדמוקרטי

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

זה עדיין לא נגמר: למרות התפטרותו של נשיא מצרים חוסני מובארק ולמרות דרישת הצבא להחזיר את המצב לשגרה, הולכים ומצטברים גם היום (ראשון) אלפי מפגינים בכיכר תחריר במרכז קהיר. המפגינים מפריעים לזרימת התנועה, לאחר שבבוקר הצליח הצבא להסדיר אותה לראשונה זה שלושה שבועות, אך היא עדיין נמשכת לסירוגין באיטיות. הדרישה המרכזית של המפגינים: התחייבויות מפורשת מהמועצה הצבאית העיונה להעברה מסודרת של השלטון לדמוקרטיה, עם לוח זמנים מוגדר.

בשעות הבוקר, כשהיו בכיכר רק כמה מאות מפגינים, עוד ניסה הצבא לפנות אותם בכוח, וחיילים אף פירקו אוהלים ששימשו את המפגינים ללינה במהלך הלילה. אולם החיילים נזהרו מאוד לא להגיע לעימות אלים עם המפגינים, למעט מספר דחיפות. כמו כן דווח על מעצרם של כמה עשרות מפגינים בידי הצבא. אך עם הזמן התברר כי המפגינים אינם מתכוונים להתקפל, למרות דרישה מפורשת ממפקד המשטרה הצבאית, שהודיע כי "עד סוף היום אנחנו לא רוצים לראות כאן מפגינים". לפי כמה מהדיווחים, אלפים החלו לזרום לכיכר בעקבות קריאה שפרסמו המפגינים לבוא לעזרתם, כשהצבא החל לפנות אותם בבוקר.

בקרב המפגינים עדיין נשמעות קריאות הזדהות רבות עם הצבא, אך לראשונה היו היום גם עימותים גלויים בין המפגינים לחיילים. "לעזוב את הכיכר? על גופתי המתה", אמר לסוכנות רויטרס מוחמד סלאח, אחד המפגינים. "אני סומך על הצבא, אבל לא על אלו ששולטים בו מאחורי הקלעים". גם ברשת ניתן לראות היום סימנים לכך שהאמון של המפגינים בצבא נסדק. "אם הצבא לא ישחרר את כל אחינו שנעצרו מאז 25 בינואר, אין לנו סיבה לסמוך עליו", כתב היום אחד ממנהיגי המפגינים המוכרים בטוויטר, ואילו בלוגר מוכר אחר הוסיף: "ייתכן שהצבא שיטה בנו כל הזמן?".

בתוך כך, ללא המולה מיוחדת, מסירים היום המצרים בזו אחר זו את תמונותיו של מובארק שהתנוססו בכל קרן רחוב בקהיר. בין היתר, הוסרה תמונותו מבניין הממשלה ומעוד מוסדות ציבוריים ופרטיים ומבתי המלון הגדולים.

חיילים מצריים ומפגינים בכיכר תחריר בקהיר, פברואר 2011. AP
מסרבים להתפנות מהכיכר/AP

היום תקיים ממשלת המעבר בראשות אחמד שפיק את ישיבתה הראשונה מאז התפטרות מובארק, לאחר שהמועצה הצבאית העליונה, שקיבלה את סמכויות הנשיא, הורתה לה לנהל את ענייני המדינה למשך תקופת המעבר. דובר הממשלה הבהיר הבוקר כי היא לא תעבור שינוי משמעותי ותישאר בהרכבה הנוכחי במהלך תקופת המעבר, עד שתיבחר הנהגה חדשה למדינה. "מטרתה העיקרית של הממשלה הנוכחית היא להשיב את הביטחון, להתניע מחדש את הכלכלה ולדאוג לחיי היומיום", אמר הדובר. "בעוד כמה חודשים תחליף אותה ממשלה חדשה שתתבסס על עקרונות דמוקרטיים".

בכיכר תחריר הגיבו המפגינים להודעת הממשלה בכעס, והסבירו כי הם מחכים למוצא פיו של הצבא בעניין. "אנחנו ממתינים לתשובות ברורות מהצבא לגבי תקופת המעבר, וההצהרות האלו מהממשלה רק גורמות לאנשים להתעמת עם הצבא", אמר הבוקר עבדאללה חלמי, אחד ממנהיגי "איחוד צעירי המהפכה" שהיה מעורב בהובלת ההפגנות בכיכר. "אנחנו מנסים להרגיע את המצב, אבל הם ממשיכים עם הפרובוקציות".

עדכון ראשון: 13:45.

חיילים מצריים ומפגינים בכיכר תחריר בקהיר, פברואר 2011. AP
התנועה חזרה לסדרה לזמן מה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully