וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החמרה בענישה על עבירות סמים לא יוצרת הרתעה"

וועדת המאבק בנגע הסמים קיימה דיון על החמרת העונשים לעבריינים בתחום הסמים, הח"כים ביקשו להגביר את ההרתעה אך נציגי ביהמ"ש טענו כי הבעיה האמיתית היא עומס על השופטים

במהלך השנה האחרונה שבה ועלתה סוגיית הענישה לסוחרי סמים, על רקע המקרים הרבים בנושא שמגיעים לטיפול המשטרה. לטענת מספר גורמים, הענישה שמטילים בתי המשפט על עבריינים בתחום הסמים אינה מספיקה בכדי להוות גורם מרתיע. לאור טענות אלה קיימה היום (שני) הוועדה למאבק בנגע הסמים בכנסת דיון שייוחד לסוגיה זו, בהתבסס על מחקר שערכה בנושא מחלקת המידע והמחקר של הכנסת.

"כשבוחנים את הנתונים המתייחסים לאחוז התיקים על שימוש או סחר בסמים שנסגרו, או על עונשים הקלים שמקבלים סוחרי הסמים עולות שאלות רבות", אמר בדיון יושב ראש הוועדה, ח"כ טלב א-סנע (רע”מ-תע”ל). "במצב הנוכחי גם אם אתה נתפס והורשעת, אתה יכול לקחת את הסיכון שהעונש יהיה קל. הענישה הקיימת לא מרתיעה ולא מעבירה את המסר הנכון לסוחרים ולבני הנוער".

מנגד, אמר מנהל בתי המשפט, השופט משה גל כי "החמרת הענישה היא לא פיתרון קסם. מערכת המשפט בישראל היא מהעמוסות בעולם, ולעומס יש מחיר. בישראל יש רק כמחצית מכמות השופטים הדרושים, ולכך יש מחיר ציבורי. קביעת עונשי מינימום לא רצויה מאחר והיא לוקחת מבתי המשפט את שיקול הדעת. העדר הבחנה לדרגות הסחר בסמים, יוצרת תמונה שאינה משקפת את המציאות. על סחר כבד בסמים בתי המשפט כן מחמירים בענישה".

8 מתוך 10 תיקים מגיעים להסדר טיעון

"אין היום כמעט הבדלים בענישה כנגד מי שמחזיק סם בכמות קטנה לבין העונש שיוטל על סוחר סמים כבד", ציינו נציגי המשטרה בדיון. "ישנם מקרים בהם נפתחים כ- 14 תיקים עד שהעבריין מגיע לכלא. ענישה מחמירה בהחלט מרתיעה את העבריינים. רוב התיקים מסתכמים בשישה חודשי מעצר והדבר תלוי רק בבתי המשפט".

יושב ראש הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, יאיר גלר, טען דווקא שהעונש אינו המרתיע המרכזי. לדבריו, "על פי בדיקה שערכה הרשות מול בני נוער, נימצא כי העונש על שימוש בסמים מהווה את הסיבה השלישית בלבד ליצירת הרתעה. בית המשפט המחוזי נוהג להטיל עונשים כבדים יותר על סחר בסמים. הבעיה היא שרק חלק מאוד קטן מהתיקים מגיע למחוזי. הסדרי הטיעון יוצרים מצב בעייתי מאוד. 8 מתוך 10 תיקים שהוגשו מגיעים להסדרי טיעון".

"אנחנו תומכים ברעיון להשאיר את שיקול הדעת על חומרת העונש לשופטים", הוסיף גלר, "אך בכל זאת נכון לבחון את סוגיית עונשי המינימום. נתונים שלנו מצביעים על כך שנכון להקים בתי דין ייעודים לעבירות סמים".

יח"כ א-סנע סיכם את הדיון, ואמר כי "הוועדה רואה חשיבות רבה בהגברת הענישה כדי להתמודד עם תופעת השימוש בסמים. הענישה המקובלת היום איננה הולמת את חומרת העבירה וקיימת מגמה של הקלה בעונש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully