וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כים לא אישרו ההטבות לחיילים בפריפריה

26.1.2011 / 16:17

ההצעה הממשלתית למתן הטבות לחיילים משוחררים שיבחרו לרכוש השכלה גבוה במוסדות בפריפריה נתקלה בהתנגדות של ועדת הכנסת. לדברי הח"כים, היא מפלה בין החיילים

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, בראשות ח"כ חיים כץ (ליכוד), קיימה היום דיון סוער בבקשתה של הממשלה לאשר תקנות חדשות להטבות לחיילים משוחררים. על פי ההצעה, יינתנו הטבות למשתחררים שיבחרו ללמוד בפריפריה, או לאלו המתגוררים בפריפריה וירכשו השכלה גבוהה ברחבי הארץ. את ההטבה, יוכלו לממש במהלך חמש השנים הראשונות שלאחר תום תקופת השירות הסדיר.

ח"כ כץ פתח את הדיון וביקר את ההחלטה בחריפות. "מה לגבי קצינים או לוחמים שחתמו קבע והאריכו את שירותם בשנה או שנתיים נוספות?", שאל, "יש להעניק להם ארכה לתקופת המימוש. לא מגיע עונש למי שתרם והשקיע. הוועדה בראשותי לא תאשר את התקנות, ואף חייל משוחרר לא ייהנה מההטבות, אם משרד האוצר יסרב לכך".

יעקב ברקאי, רכז תקציבי הביטחון במשרד האוצר הגיב לדבריו של כץ, ואמר כי מדובר בחוק המתגמל על שירות החובה. "חמש שנים אמורות להספיק גם לחותמי קבע", אמר. מנגד, ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) טען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא עומד בהתחייבויותיו להעניק שנת לימודים חינם לכל חייל משוחרר. "מדוע הגדרת אזורי הסיוע בתקנות לא כוללות את ירושלים, ומפלות את אלפי הסטודנטים שמתחילים ללמוד שם מדי שנה?", תהה פלסנר, "מדוע מי שפונה ללמוד באוניברסיטה היחידה בפריפריה, אוניברסיטת בן-גוריון, לא זכאי למלגה? מדוע זכאים להטבה גם מי ששירתו שירות אזרחי כחונכים בישיבה, ולא רק מי ששירת שירות אזרחי בטחוני?".

ח"כ כץ חתם את הדיון ואמר כי "אנחנו מצפים ממשרד האוצר להגיע עם תשובות לדרישות ולשאלות שהעלו חברי הוועדה. ביום שני הקרוב נקיים הצבעה על התקנות, ואני מקווה שעד אז ישקול האוצר בכובד ראש את הדברים".

רוב ההזדמנויות נמצאות בין גדרה לחדרה

על פי ההצעה, חיילים ומשוחררים משירות לאומי ואזרחי שסיימו את שירותם הסדיר מ-1 בינואר 2010 ואילך, אשר ילמדו במוסד להשכלה גבוהה באזור סיוע, יזכו למימון ממשלתי של שכר הלימוד, בסכום שלא יעלה על 9,521 שקלים. עם זאת, חיילים שהשתחררו כלוחמים ושירתו 35 חודשים לפחות, יזכו להקלות בתנאי הזכאות ויקבלו את הסכום המרבי. בנוסף, חיילים משוחררים אשר התגוררו טרם הלימודים בפריפריה ומעוניינים לרכוש השכלה גבוהה (בכל אזור בארץ), יזכו לסיוע ממשלתי בשכר הלימוד.

פרופ' זאב נוימן, נשיא המסלול האקדמי של המכללה למנהל בראשון לציון, הגיב להצעה וכינה אותה "אומללה". "מדובר בהצעה שלילית. למה שחייל משוחרר עני מאזור המרכז לא יזכה לאותם הטבות של חייל עשיר מהגליל? אם המדינה רוצה למשוך אנשים למגורים בפריפריה, עליה להשקיע בנושא של מגורים נוחים ותעסוקה".

נוימן הוסיף כי "הדרך שנבחרה, ובה חיילים משוחררים נאלצים ללמוד במוסדות אקדמיים דלים בהיצע ואיכות, לא תגשים את המטרה. רוב המעסיקים הגדולים נמצאים בין גדרה לחדרה. רוב ההתמחויות האיכותיות גם הן נמצאות בגבול הזה. הדרך הנכונה היא לתת סבסוד לחיילים המשוחררים ושהם יחליטו איפה הם רוצים ללמוד - בכל מקצוע ובכל מוסד, מתוקצב או לא מתוקצב במדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully