וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עריקאת הציע פשרה בהר הבית, ישראל סירבה

ממסמכים שפורסמו על ידי רשת "אל ג'זירה" עולה כי ראש צוות המו"מ ברשות הפלסטינית הציע פשרות חסרות תקדים בהר הבית, שנדחו על הסף ע"י הנציגים הישראלים

ד"ר סאיב עריקאת, ראש צוות המשא ומתן ברשות הפלסטינית, הציע פשרות חסרות תקדים בנושא חלוקת ירושלים והעיר העתיקה, ונענה בחומה בצורה מצד ישראל, כך ע"פ מסמכים פלסטיניים שהתקבלו על ידי רשת הטלוויזיה "אל ג'זירה". לרשת הערבית הגיעו כ-1,700 מסמכים מסווגים הנוגעים למשא ומתן המדיני בין ישראל והרשות הפלסטינית משנת 1999 ועד לשנת 2010 הכוללים מסמכים רשמיים, סיכומי פגישות, תכתובת דואר אלקטרוני ומפות.

מסיכומי הפגישות שנערכו במחלקת המדינה האמריקאית בוושינגטון, עולה כי עריקאת הסכים לוותר על מתחם הר הבית, ובו מסגד אל-אקצא, וזאת בתמורה נוכחות בינלאומית במקום. בפגישה שנערכה בין עריקאת לג'ורג' מיטשל, השליח האמריקאי למזרח התיכון, ובכירים אמריקאים נוספים, אמר הנציג הפלסטיני כי הוא יזדקק לפיתרון "יצירתי" בסוגיית חלוקת העיר העתיקה, והציע את נושא ההשגחה הבינלאומית. האמריקאים השיבו כי אין הוא הראשון שמציע את הרעיון, והוא אמר בתגובה – "אבל אני הראשון שאומר זאת כנציג הרשמי של הפלסטינים".

הפשרות מרחיקות הלכת, מצד הפלסטינים, לא נגעו רק לסוגיית ירושלים. בפגישה סגורה בין עריקאת לבין יועצו של הנשיא אובמה, דייויד הייל, אמר עריקאת כי "הישראלים רוצים ברעיון שתי המדינות, אבל לא מוכנים לסמוך עלינו. הם רוצים יותר ממה שאתה חושב, לפעמים יותר מהפלסטינים. מה שכתוב בהצעה הזו שלנו, נותן לישראלים את ירושלים הגדולה בתולדות ההיסטוריה היהודית, רק מספר סמלי של פליטים שיחזרו במסגרת זכות השיבה, מדינה מפורזת – מה עוד אוכל לתת?", שאל.

עוד עולה מהמסמכים, כי נושא הר הבית עלה גם מול ישראל, במסגרת שיחות אנאפוליס ב-2008. בפגישה שנערכה ביוני 2008 בין שרת החוץ דאז, ציפי לבני, לבין שר החוץ דאז ברשות הפלסטינית, אבו עלא ובה נכח גם עריקאת, אמר אבו עלא כי "ירושלים היא חלק מהשטחים שנכבשו ב-67, ולכן מבחינתנו מדובר בקו אדום. על כל השאר אפשר להתווכח". ציפי לבני הגיבה בעקיצה: "יוסטון, יש לנו בעיה". בשלב זה עריקאת נכנס לשיחה, ואמר כי יש לו פיתרון בנוגע להר הבית – אבל רק אם יש פרטנר למו"מ. על כך ענתה לבני "לא, אין".

הנושא השנוי במחלוקת מהווה את אחד ממוקדי המחלוקת במו"מ בין ישראל לרשות הפלסטינית מזה כמה עשורים. המסגד מהווה את אחד הסמלים החשובים בעולם המוסלמי, בעוד שעבור היהדות הר הבית מוכר כמיקומו של בית המקדש. כזכור, עלייתו של יו"ר האופוזיציה דאז, אריאל שרון, הייתה הגורם שהצית את האינתיפאדה השנייה בשנת 2000.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully