וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: תוספת של 800 מיליון שקלים לגמלאי צה"ל

מוטי בסוק

21.12.2010 / 8:22

משרד הביטחון, ארגון גמלאי צה"ל והאוצר הגיעו להסכמה חלקית על מעבר הגמלאים לפנסיה צמודת מדד. את חתימת ההסכם מעכבות דרישות נוספות של הגמלאים

גובשה הסכמה חלקית במשא ומתן בין משרד הביטחון וארגון גמלאי צה"ל לבין האוצר על מעבר הגמלאים לפנסיה צמודת מדד, אך דרישות נוספות של הגמלאים והתנגדות האוצר להן מעכבות את חתימת ההסכם. עלות ההסכם המסתמנת לאוצר היא 800 מיליון שקל בשנה - תוספת של כ-20% לגמלה החודשית.

ביום חמישי האחרון התקיימה פגישה מכרעת בין הצדדים בלשכת מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אהוד שני, בהשתתפות ראש אכ"א אלוף אבי זמיר, היועץ הכספי לרמטכ"ל תא"ל מהרן פרוזנפר, ראש ארגון גמלאי צה"ל (ארגון צוות) תא"ל (מיל') דן נדיב, ומהצד השני, הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, וסגן ראש אגף תקציבים באוצר האחראי לנושא הביטחון, רותם סלע.

עלות גמלאות אנשי הקבע בצה"ל כיום היא כ-4 מיליארד שקל בשנה. במצב הנוכחי, הגמלה של גמלאי צה"ל, כמו של שאר גמלאי מערכות הביטחון - משטרה, שב"ס, מוסד ושב"כ - צמודה לשכר בעלי דרגות ותפקידים מקבילים בשירות בפועל. כלומר, השכר של גמלאי סגן-אלוף צמוד לשכר של סגן-אלוף פעיל בתפקיד דומה, וכך גם השכר של רס"ר גמלאי במשטרה. התנהלות זו מקשה על מערכת הביטחון בשינוי סדרי עדיפויות וקידום מגזרים שונים במערכת מבחינת השכר.

בכל השירות הממשלתי והציבורי עבר סוג ההצמדה הזה מהעולם בשנתיים האחרונות, פרט לגמלאי בנק ישראל (למרות לחץ של גמלאי הבנק). גמלאי המדינה וגמלאי השירות הציבורי עברו לשיטת הצמדה אחרת, נוחה יותר - הצמדה למדד.

"כ-70% מהגמלאים מקבלים גמלה נמוכה"

בשש השנים האחרונות מנכ"ל ארגון צוות - המקיף כמעט את כל גמלאי צה"ל - הוא נדיב, לשעבר קצין תחזוקה ראשי. הארגון נוסד ב-1960, וחברים בו כ-34 אלף איש. מדי שנה מצטרפים אליו 500-800 חברים ונושרים ממנו כ-250 חברים (בשל פטירה). הארגון מטפל בנושאי ביטוחים, תרבות, דיור והשמה ומספק לחבריו הנחות מפליגות בתחומים אלה.

רשמית, לגמלאי צה"ל, כמו לאנשי הקבע, אין ארגון יציג. מי שמייצג אותם מול האוצר הוא משרד הביטחון, אך ארגון צוות משתתף בכל השיחות.

לדברי נדיב, "משכורות הגמלאים נשחקו ב-15 השנים האחרונות ב-10%-20%. אנשים סבורים כי גמלאי צה"ל מרופדים בגמלה חודשית שמנה - ולא כן היא. 48% מהגמלאים הם נגדים ודרגת הפרישה של 20% נוספים היא עד רס"ן - והגמלה שלהם נמוכה. עוד 30% מהגמלאים הם סא"ל או אל"מ והגמלה שלהם סבירה. רק 2% מהגמלאים פרשו בדרגת תא"ל או אלוף, והגמלה שלהם גבוהה. הציבור גם שוכח שכדי להגיע לגמלה של 70% אתה צריך לשרת 35 שנה, כלומר לפרוש בגיל 53. רוב הפורשים לא מגיעים לגמלה המלאה".

על המו"מ המתנהל עתה אומר נדיב: "במאי 2008 חתם יו"ר ההסתדרות עופר עיני על הסכם היסטורי עם האוצר, שהעביר את גמלאי המגזר הממשלתי והציבורי להצמדה למדד. באוצר סברו כי לבד מתועלות אחרות, מבחינה אקטוארית מדובר במהלך טוב למדינה, כלומר היא תחסוך כסף. מה שאומר שבטווח הארוך יקבלו הגמלאים פחות. עם החתימה קיבלו עובדי המדינה תוספות של עד 20% בחודש. היו שקיבלו יותר. מערכת הביטחון לא חתמה על ההסכם ולכן הגמלאים שלה נפגעו. אנחנו דורשים אותו הסכם מרגע החלתו על עובדי המדינה".

שלוש דרישות עומדות בלב המחלוקת

גם נדיב וגם לוין מסכימים כי אם מערכת הביטחון תחתום על ההסכם, יהיו הגמלאים שלה זכאים לתוספת שכר חודשית של כ-20%, חרף העלות הגבוהה של התוספת לקופת המדינה - 800 מיליון שקל בשנה.

המחלוקת בין משרד האוצר לביטחון היא לגבי שלוש דרישות של הגמלאים: התוספת תהיה רטרואקטיבית, מהיום שבו עובדי המדינה קיבלו אותה; מדי כמה שנים תיערך בדיקה על שחיקה אפשרית בשכר הגמלאים ביחס לשכר אנשי הקבע המשרתים; ויופחתו שיעורי המס הגבוהים שמשלמים כיום גמלאי צה"ל שעובדים במגזר הציבורי. במלים אחרות, הגמלאים אינם מוכנים לוותר על הסכם ההצמדה הישן.

לוין אינו מסכים לתנאים שמציבים הגמלאים וטוען כי לא יהיו "שום תוספת רטרואקטיבית ושום נספחים. התוספת לגמלאים תהיה מיום חתימת ההסכם, כפי שנעשה לאחרונה בחברת חשמל. עלות ההסכם ממילא גבוהה, ולמדינה אין מקורות לתוספות רטרואקטיביות".

לדברי נדיב, "כיום חברי צוות מרגישים מקופחים מול גמלאי המדינה, שקיבלו בשנתיים האחרונות תוספות גבוהות. הגמלה של 70% מגמלאי צה"ל, נגדים וקצינים עד דרגת רס"ן, נמוכה מהשכר הממוצע במשק - 3,000-7,000 שקל בחודש. בפסח אני מחלק כחצי מיליון שקל לכ-1,000 נזקקי צוות. יש יותר, אבל הם מתביישים לבוא ולבקש".

רוצים לחתום על הסכם לפני אישור התקציב

אנשי מערכת הביטחון וארגון צוות בדילמה. חשוב להם לחתום לפני 2011, לפני שמאשרים את תקציב המדינה לשנתיים הקרובות, כדי שהכספים ייכללו בו. עם זאת, הם אינם מוכנים לוותר על הצמדת שכרם גם לשכר משרתי הקבע הפעילים - נקודת המחלוקת העיקרית. לוין, עתיר הניסיון במו"מ מסוג זה, מעריך שהוא לא ייחתם עד אז.

לדברי לוין, גמלאי הצבא, המשטרה והשב"ס, שיש בהם הרבה נגדים, מעדיפים את שיטת ההצמדה למדד. לעומת זאת, גמלאי המוסד והשב"כ, שם רוב הפורשים הם קצינים בדרגה המקבילה לסגן-אלוף ומעלה, מעדיפים להישאר בשיטת ההצמדה הנוכחית לגמלה, כלומר הצמדה לבעלי דרגות ותפקידים מקבילים בשירות פעיל. במשטרה ובשב"ס ממתינים לסיום המשא ומתן עם מערכת הביטחון כדי לחתום על הסכם דומה. לדברי לוין, בתוך צוות יש גם קבוצה קטנה של עובדי מחקר, הקוראת לעצמה "צוות חדש", שיושבת על דירוג עובדי מחקר, ומעדיפה להישאר בשיטת ההצמדה הישנה.

לוין מסכם: "אמרנו לאנשי הצבא, אנחנו באים בידיים נקיות. אל תבואו לסחוט אותנו במשא ומתן. אל תבואו לשולחן הדיונים עם כל החלומות שלכם. אתם מאבדים זמן יקר והרבה מאוד כסף. ניתן לכם את מה שנתנו לכל המגזר הציבורי, בלי נספחים ובלי הסכמות מתחת לשולחן. תרצו - תקבלו; לא תרצו - נמשיך בהסדר הישן. לא נכריח אתכם לעבור להצמדה למדד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully