וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוורמן: זריקת ישי לכלבים לא תפתור כלום

9.12.2010 / 11:27

בשבוע לאחר השריפה בכרמל וההודעה האמריקאית על פיצוץ מגעי ההקפאה, לשר לענייני מיעוטים יש דרישות: הממשלה חייבת להקים ועדת חקירה ממלכתית, העבודה חייבת לדרוש את המשך המו"מ, והיועץ המשפטי חייב לחקור את גזענות הרבנים. חמישי אישי עם אבישי ברוורמן

אבישי ברוורמן. אורי לנץ
אבישי ברוורמן/אורי לנץ

השר ברוורמן, דרשת הקמת ועדת חקירה ממלכתית בעניין השריפה בכרמל. עלתה טענה שוועדה כזו רק תדחה את יישום הלקחים. אתה עדיין חושב שהיא מחויבת המציאות?

"לאור ממצאי דוח מבקר המדינה שמבהיר חלק מהתמונה, אך לא את כולה, זה הכרחי, וצריך להציב לוועדת החקירה לוח זמנים של חצי שנה עד להגשת הדו"ח הסופי. הגשתי גם הצעת החלטה לממשלה על הנושא הזה. ברור לחלוטין שמה שהיה פה הוא לא בסדר, בלשון המעטה. אפשר לעבור לסדר היום ולומר: 'בא הגשם', 'באו המטוסים', ואחרי שנעבור לסדר היום, יגיע המשבר הבא – אסון אווירי בנתב"ג, רעידת אדמה, דליפת דלק במפרץ חיפה. רק ועדת חקירה ממלכתית מתחילה לזעזע.

"אני מבקש לבדוק שני דברים: איך המערכת התכוננה בעשר שנים האחרונות, ואיך היא התנהלה ב- 12 השעות הראשונות של המשבר. אני לא מסתכל על עריפת ראשים, אני מבקש ללמוד לקחים ולהתחיל ליישם אותם. לוועדת חקירה ממלכתית יש כוח הרבה יותר גדול מדו"ח מבקר המדינה. באמצעותה מתחיל תהליך. הציבור מזועזע ומבין שהוא חשוף למנהל וממשל שלא יגן עליו במשברים רבים. זה נובע משיטת המשטר הגרועה, מהפלונטר הפוליטי, הביורוקרטי והחוקתי, ומחוסר האחריות הביצועית של שרים. ועדת חקירה ממלכתית היא רק כלי בתהליך הזעזוע לשינוי שיטת הממשל, שיהיה משטר ביצועי בו חלק מהשרים הם מינויים מקצועיים. בלי ועדה כזו תהיה פה דרמה קצרה ותוך שלושה שבועות תהיה דרמה אחרת.

"אם לא היו 42 חללים, למרות האש הזאת, שכילתה 42 אלף דונם ולמרות כל המחדלים, היו אומרים 'לא נורא'. אנחנו רדודים, מתרכזים תמיד בביטחון ובצבא ובמלחמות הגדולות, ואיננו דואגים לאזרחים. אנחנו מתעוררים היום במדינה שהצליחה לבנות מדינה מפוארת שהיא מדינת תל אביב, ולא מצליחה לבנות את הגליל והנגב וירושלים, מדינה של סטארט-אפים עם איכות החיים גבוהה, אך גם המדינה הענייה ביותר והאי שוויונית ביותר במערב. הסימפטום הזה אומר: זה כשל של הממשל במדינת ישראל.

"בלי ועדת חקירה ממלכתית הכל יהפוך להיות רכילות בעיתונים. ועדת חקירה ממלכתית זו חובתנו כממשלה לתת תשובה לאזרחי ישראל שמרגישים נבגדים, והם מרגישים נבגדים בידי ממשלות ישראל שלא נותנות את הסחורה המגיעה להם בנושאים אזרחיים

מה עמדתך על הביקורת הנוקבת שהופנתה לאלי ישי בימים האחרונים?

צריך לשפוט את תפקודו של ישי וצריך לשפוט אותו, אך יש הרגשה מסוימת שאנשים מחפשים בכל הכוח שעיר לעזאזל אחד. יש פה בעיות הרבה יותר מורכבות. אם יזרקו את ישי זה לא פותר את הבעיה המערכתית. העליהום רק מחטיא את המטרה, יש פה כשל הרבה יותר גדול. אם חושבים שלזרוק את אלי לכלבים יפתור את הבעיה של חוסר תפקוד הממשל הישראלי – הבל הבלים".

האמריקאים הודיעו שלשום שהמגעים איתם להקפאת בנייה נוספת ביהודה ושומרון כשלו. מתי מפלגת העבודה תפרוש מהממשלה?

"אתמול הגשתי למזכ"ל מפלגת העבודה למעלה מ- 500 חתימות שהשגתי תוך עשרה ימים, בדרישה לכנס את ועידת מפלגת העבודה, בתוך 30 יום, לדיון מדיני וקבלת החלטה, שמתחזקת לאור כישלון המו"מ, האומרת בצורה ברורה ונחושה – מפלגת העבודה דורשת מו"מ מיידי על הנושאים המרכזיים עם הקפאה נדרשת, ואם לא כן היא לא תהיה בממשלה.

אני מאמין שמפלגת העבודה תלך בדרכי ולא בדרך של האחרים שרוצים רק לשרוד. אם כך יהיה, לא רק שנציל את המשא ומתן, נציל גם את מפלגת העבודה. ברגע שנתניהו יבין שאנחנו 'ש"ס של השלום', ושבלעדינו הוא יישאר עם ממשלה ימנית-קיצונית, ייחשב מגרועי ראשי הממשלה בישראל ויתרסק בבחירות, ההישרדות הפוליטית שלו תוביל להתקדם בתהליך השלום. ואם לא – נלך לאופוזיציה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

תוך כמה זמן?

"נציג לוח זמנים קצר בנושאים הללו. באתי לפוליטיקה מתוך שליחות. אני נאבק לבנות מנהיגות חזקה, כלכלה הוגנת וחברה צודקת. עמדתי תציל את המפלגה, כי מפלגת העבודה שהיא לא מובילה ולא יוזמת תתרסק לחלוטין בבחירות. אם היא תלך בדרך שאנחנו מציעים היא תתעורר ותוביל את המרכז שמאל הישראלי.

אם ועידת העבודה לא תלך בדרכי, ולא יהיה מו"מ, אפרוש מהממשלה ואוביל תנועה לשינוי מפלגת העבודה, כי לא ייתכן שמפלגת העבודה היא מפלגת הישרדות שבדרך הזו לא יהיה לה בוחר אחד. אני מציע לחברי מפלגת העבודה לחבור אלי ולאנשים אחרים ולהציל את המפלגה. אותם אנשים שכל מטרתם היא הישרדות משתמשים במפלגת העבודה ככלי ריק ואחרי זה ילכו לדרכם. העבודה נמצאת במצב של להיות או לחדול. הבעיה שלנו זה לא שרים וח"כים. הבעיה שהעבודה היא מפלגת הישרדות בממשלה בכל מחיר".

תקפת השבוע בחריפות את הרבנים שחתמו על התנגדות למכור בתים לערבים.

"יותר מזה: פניתי אתמול ליועץ המשפטי לממשלה, ואני דורש ממנו לפתוח בדיונים פליליים נגדם. הם צריכים להיות מפוטרים ולא לקבל משכורות. כיהודי אני פושט בוש. אני משתומם על היועמ"ש. שר המשפטים העביר לו את הנושא של הרב אליהו בעבר (רב העיר של צפת – פ"ו), והוא לא מגיב. אני מצפה לתגובה שלו. אם לא מגיבים לנושאים כאלו, תופעות הגזענות והסכנה פה לחברה בעייתית עלולה לגבור. הוא צריך להשמיע אמירה ברורה ונחושה. אי התגובה שלו מחזקת את אותם גורמים אנטי דמוקרטיים וגזעניים".

אילו יכולת לחוקק כל חוק, איזה חוק היית בוחר להעביר?

"הייתי מביא מערכת חוקים שעליה אני שוקד עכשיו, ליצור משטר יציב, מתפקד ויעיל יותר. אחד החוקים שהייתי מכניס שראש ממשלה לא יכהן יותר משתי קדנציות. צריך לבנות שיטה שיש תחלופה בריאה. לג'ורג' וושינגטון הציעו את המלוכה בארצות הברית. הוא ויתר, רצה קדנציה אחת בסוף נשאר שתי קדנציות. בנוסף, צריך להכניס לחוקים הללו שיהיו שתיים-שלוש מפלגות גדולות, עם אחוזי חסימה גבוהים יותר ושיטת בחירות אחרת. הדברים הללו יכולים להוביל למשטר יציב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully