וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות רבנים בכירים: לא למכור בתים ל"נכריים"

מוטי לוי

7.12.2010 / 9:00

למעלה מ-40 רבני ערים מכל רחבי הארץ הצטרפו לקריאתו של הרב עובדיה יוסף, ופרסמו מכתב האוסר מכירה או השכרת בתים לנכריים. הנימוק לאיסור: חשש מנישואי תערובת וירידת ערך הנכסים

מקריית ארבע ועד אילת: מעל ארבעים רבנים עירוניים ראשיים חתמו בימים האחרונים על מכתב חריף במיוחד האוסר על מכירת או השכרת "בית או שדה בארץ ישראל לנכרי". בין הנימוקים לאיסור, מונים הרבנים את סכנת נישואי התערובת ואת הנזק שנגרם, לדבריהם, לדיירי האזור בירידת ערך הנדל"ן בשל כך.

סיבה נוספת לאיסור מכירת הדירות ל"נכריים" היא "דרך חייהם השונה מן היהודים, ומהם יש שצוררים לנו ויורדים לחיינו עד כדי סכנת נפשות כמו שהתפרסם כמה וכמה פעמים". לכן, כותבים הרבנים, "המוכר והמשכיר הראשון גורם לשכניו הפסד גדול, ועוונו גדול מנשוא". במקרה שהמכירה גורמת נזק לשכנים, כותבים הרבנים, "חובה על שכניו ומכריו של המוכר והמשכיר הזה להתרות בו ולהזהירו, בתחילה ביחיד ואחר כך רשות בידם לפרסמו ברבים, להתרחק ממנו, למנוע מסחר איתו, לא להעלותו לתורה וכדומה עד שיחזור בו מהיזק רבים זה".

הרבנים החתומים על המכתב מייצגים את כל הזרמים ביהדות האורתודוקסית בישראל: חרדים ליטאים, רבנים המזוהים עם ש"ס ורבנים מהציונות הדתית – כולם חתמו על המכתב. בין השמות היותר מוכרים ניתן למנות את הרב יעקב אדלשטיין, רבה של רמת השרון, הרב יוסף שיינין והרב חיים פינטו, רבניה של אשדוד, הרב יצחק יעקובוביץ', רבה של הרצליה, הרב דב ליאור, רבה של קריית ארבע, הרב אברהם שלוש, רבה של כפר סבא, הרב דוד אבוחצירה, רבה של יבנה, הרב מיכאל וקנין, רבה של יקנעם, הרב דוד צדקה, רבה של פרדס חנה, הרב דוד בר-חן, רבה של שדרות ועוד.

עוד עשרה לא הספיקו לחתום

על המכתב חתמו גם רבנים ידועי שם שאינם רבנים ראשיים, כמו הרב שלמה אבינר, רב בבית אל ומבכירי הרבנים בציונות הדתית, הרב יעקב יוסף, רב שכונת גבעת משה בירושלים ובנו הבכור של מנהיג ש"ס הרב עובדיה יוסף, והרב אביגדור נבנצל, רב הרובע היהודי בירושלים ומי שנחשב למקורבו של אחד ממנהיגי הציבור החרדי בישראל, הרב יוסף שלום אלישיב.

מי שעומד בראש פרויקט החתמתם של הרבנים על המכתב הוא צעיר בשם עמית כהן, מהגרעין התורני בעיר נתניה. חבריו אמרו לוואלה! חדשות כי ישנם עוד לפחות כעשרה רבנים שהסכימו כבר להוסיף את חתימותיהם למכתב, אך לא הספיקו עדיין לחתום על המכתב. בין העשרה נמצאים, בין היתר, הרב שמחה קוק, רב בית הכנסת "החורבה" בירושלים ורבה של רחובות, מי שנחשב אף הוא למקורב לרב אלישיב, וחבר הכנסת לשעבר הרב חיים דרוקמן, העומד בראש מרכז ישיבות "בני עקיבא" ובראש ישיבת אור עציון.

לפני כחודש קרא מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, שלא למכור דירות לערבים. במסגרת שיעור שהעביר בירושלים, אמר הרב עובדיה, כי "אסור למכור לגויים גם אם הם נותנים הרבה כסף. לא ניתן להם שישתלטו לנו פה". בשיעור נכחו גם חברי ש"ס, שר הפנים אלי ישי ושר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, אשר לפי עדויות של משתתפים בשיעור "התפתלו באי-נוחות מהדברים".

הסתה לגזענות

חבר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) אמר בתגובה לפרסום המכתב, כי מדובר בעבירה המונית של חבורת רבנים גזעניים שמומלץ להעביר אותם קורס מזורז בהיסטוריה יהודית. "הדבר מחייב אחת ולתמיד העמדתם לדין על הסתה לגזענות. לאחרונה אנשי דת מוסלמים מועמדים לדין או מפוטרים מעבודתם על דברים פעוטים מזה, אך הרבנים ממשיכים להשתולל ללא חשש שיועמדו לדין", הוסיף.

עורכי הדין עלי חיידר ורון גרליץ, מנכ"לים שותפים של עמותת סיכוי לקידום שוויון אזרחי, הגיבו למכתב. "עשרות עובדי מדינה יצאו היום בקריאה גזענית, מסיתה ובלתי חוקית, אשר פוגעת באופן חמור ביותר באזרחים הערבים ובאינטרס של כל אזרחי המדינה לקיים חברה שמבוססת על שוויון ודמוקרטיה", מסרו מהעמותה. "במידה וממשלת ישראל לא תפטר עובדים אלו לאלתר היא למעשה מגבה אותם ומאמצת את עמדתם הגזענית. לעמדת הרבנים שפורסמה היום עשויות להיות השלכות קשות וחמורות והאחריות לכך היא על מעסיקתם - ממשלת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully