וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדויות מהשטח: "זה נראה כמו פטרייה גרעינית"

קובי מנדל

2.12.2010 / 15:55

כוחות כיבוי יצאו לחלץ את ההרוגים והפצועים סמוך לבית אורן. ראש עיריית חיפה: "מראות נופיים שגדלנו עליהם נעלמו כלא היו". תושבים: זה נראה כמו פטרייה של פצצת אטום

אדריאן הרבשטיין

(צילום: אדריאן הרבשטיין, סרחאן מחמיד - WWW.HNN.CO.IL. קריינות: אביב אברמוביץ')

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, התייחס בצהרים (חמישי) לשריפת הענק . "השריפה הזאת מזכירה לי את השריפות הקודמות באזור, אבל לדאבוני זו שריפה גדולה הרבה יותר. האש מגיעה לגבהים דימיוניים ממש". נכון לשעה 14:30 כילתה האש כ-2,000 דונמים. לשם השוואה, בשריפת הענק שפקדה את האזור בשנת 1989 עלו באש כ-3,400 דונמים.

שריפת ענק בעוספיה, דצמבר 2010. אדריאן הרבשטיין
"פתאום ראינו שהענן מתחיל להתפשט לכיוון עוספיה"/אדריאן הרבשטיין

"הייתי לפני דקה בכלא דמון, הוא נערך לפינוי", סיפר ראש עיריית חיפה יהב. "מה שקורה כאן הוא חסר תקדים, גם מבחינת ההיקף. האש מלחכת כל פינה. מראות נופיים שגדלנו עליהם נעלמו כלא היו. אנחנו בעיריית חיפה נערכו מיד בנוהל חירום. הצבנו תצפיתנים בשכונת דניה, על גבול פארק הכרמל. הכנסנו להיכון את כל הקבלנים שעובדים איתנו בשעת חירום, כל הכוחות בתחום התברואה, המשק והביטחון הוכנו. אני מאמין שלא נצטרך זאת. פתחנו מרכז קדמי בבית אבא חושי. אנו ערוכים. מה שקורה פה בשטח, האש נעשית קשה וקשה ופוגעת במרחבים ענקיים, וחבל שכך".

שריפת ענק בעוספיה, דצמבר 2010. אדריאן הרבשטיין
ראש עיריית חיפה, יונה יהב, סיפר כי "האש מלחכת כל פינה"/אדריאן הרבשטיין

"זה נראה כמו פטרייה גרעינית"

במיקום כינוס הכוחות מתקבצים אמבולנסים, אנשי משטרה, כלי רכב פיקודיים של כיבוי אש, של עיריית חיפה ושל המשטרה. המשטרה ואנשי הכיבוי החליטו בעצה אחת לפנות את קיבוץ בית אורן, את מלון יערות הכרמל ואת חוות הכרמל, מחשש שהאש תתפשט לכיוונם. כמו כן, נערך שירות בתי הסוהר לפנות את כלא דמון במידת הצורך. צוותי מד"א פינו פצוע קל אחד משאיפת עשן.

ראש מועצת עוספיה וג'יה כיוף, סיפר כי "אנחנו פינינו עד כה 30 משפחות, שהיו בתוך השריפה. אני חושב שההתגייסות שלנו כמועצה מקומית, עם כל העובדים, סייעה למנוע אסון גדול".

יוסף חרמן, תושב עוספיה, מסר לוואלה! חדשות כי "סמוך ל-10 וחצי השכנה שלנו בעסק אמרה לנו - בואו תראו את העשן. יצאנו וראינו עשן גדול כמו עשן של פצצת אטום שרואים בטלוויזיה. רציתי לפנות את הילדה מהגן כי זה נראה לי קרוב. הגעתי לגן ואז התברר שזה מהאזור הרחוק יותר של עוספיה. ראינו את אנשי רשות הטבע מסמנים את המקום. פתאום ראינו שהענן מתחיל להתפשט לכיוון עוספיה. לאחר כשעה וחצי הרוח הפכה להיות מערבית והתחיל כל הבלאגן".

סלמן אבו רוקון, איש רשות הטבע והגנים הגר בעוספיה, זוכר את הדליקה הגדולה ב-1989 שכילתה כ-3,400 דונמים. רוקון הגיע גם היום למקום על מנת לסייע בפעולות הכיבוי. רוקון אמר כי "זה עצוב שהדברים חוזרים על עצמם, אולי אפילו בקנה מידה גדול יותר. כנראה אנחנו לא מצליחים לעלות על שלב המניעה, לא זוכרים שמדובר באזור של אורנים שהאש רצה ביניהם. זה אזור האורנים הטבעי היחיד בישראל". לדבריו, "לא ניתן לכבות אורן שעולה בלהבות, השרף שלו דליק מאוד והמאמצים לא עוזרים.

רוקון הוסיף כי "אנחנו לא יודעים מה הסיבה לשריפה והיום הזה עצוב מאוד. השטח שנשרף אז השתקם לבד ויפה, כעת אנחנו מדברים על שטח אחר שלא נשרף הרבה שנים. הכאב הוא על זה שהוא עולה באש. אנחנו סופרים גם את בעלי החיים, בעלי הכנף ומערכת שלמה שנפגעת כתוצאה מהעניין". רוקון אמר כי ייקח שנים רבות לשקם את מה שעלה באש. לשקם אורן יכול לקחת גם 50 שנה".

(עדכון ראשון: 14:34)

שריפת ענק בעוספיה, דצמבר 2010. אדריאן הרבשטיין
המשטרה ואנשי הכיבוי החליטו בעצה אחת לפנות את קיבוץ בית אורן, את מלון יערות הכרמל ואת חוות הכרמל/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully