וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמך בוויקיליקס: נתניהו תמך בחילופי שטחים

עוד ועוד מסמכים נחשפים - בפגישה בשגרירות ארה"ב בישראל אמר נתניהו, ערב כניסתו לתפקיד, כי "אינו רוצה לשלוט בגדה המערבית". ממסמך אחר עולה שנתניהו הסכים להקמת מדינה פלסטינית מיד עם כניסתו לתפקיד

רק אתמול (שני) אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ישראל לא ניזוקה כלל מהפרסום בוויקיליקס" והוסיף, בשיחה עם עורכי עיתונים בבית סוקולוב בתל אביב, כי "כל מנהיג ישראלי לאורך השנים ידע שהמברקים עלולים לדלוף, ולכן התאמנו את עצמנו למציאות של דליפות". אולם נראה שהיום הוא יחשוב שוב על דבריו, בזמן שמסמכים נוספים נחשפים באתר ההדלפות.

מאחד מהמסמכים שנחשפו עולה כי "נתניהו ביטא תמיכה ברעיון של חילופי שטחים והדגיש כי אינו רוצה לשלוט בגדה המערבית ורצועת עזה, אלא לעצור את ההתקפות שישוגרו משם", כך ציטטה שגרירות ארה"ב בישראל את עמדותיו של ראש הממשלה, ימים ספורים לפני שנכנס לתפקיד. במסמך מתוארת פגישה של נתניהו עם חברי משלחת חברי קונגרס אמריקאים, בראשות הסנאטור בן קרדין, שנערכה בפברואר 2009, ימים ספורים לאחר הבחירות האחרונות אך בטרם שהושלמה הקמת הממשלה.

במסמך, שמוגדר כסודי ביותר ונכתב על ידי איש השגרירות לואיס מורנו ואושר על ידי קרדין, מתאר נתניהו את עמדותיו העדכניות בשורת נושאים שעל סדר היום. רה"מ מעריך כי קלושים הסיכויים לקדם תהליך מדיני מול סוריה, כל עוד זו אינה מתנתקת מאירן ואמר כי ויתור ישראלי על הגולן בתנאים האלה יגרום לכך שההסכם "ייקרע" בהמשך.

נתניהו אמר לעמיתיו האמריקאים כי הוא כי הוא אופטימי יותר באשר לסיכוי להשיג הסכם עם הפלסטינים לעומת עם סוריה. במסמך לא מוזכרת הסכמה של יו"ר הליכוד להקמת מדינה פלסטינית, אלא הוא מדבר שם על "ריבונות פלסטינית" וממשלה פלסטינית בלבד. בנוסף, המסמך מצטט את נתניהו, כאומר ש"אינו רוצה לשלוט בגדה המערבית", ומוכן לעיקרון חילופי השטחים. עם זאת הוא הבטיח שהממשלה החדשה לא תחזור לבצע נסיגות חד צדדיות.

בסוגיות ירושלים והפליטים - קשה מדי לגבש הסכם

בצד הדברים האלה הדגיש נתניהו כי כל נסיגה ישראלית ביהודה ושומרון חייבת לכלול הבטחות ברורות לכך שאזור הנסיגה "לא יהפוך לשלוחה אירנית שלישית בגבול ישראל". בתשובה לשאלות בנושא ההתנחלויות, נתניהו ציין באוזני חברי הקונגרס, שבקדנציה הראשונה שלו בראשות הממשלה לא הקים התנחלויות חדשות.

רה"מ הסביר כי מחצית משטח הגדה המערבית הוא למעשה בלתי מאוייש ומכיל מספר קטן בלבד של התנחלויות ובחצי השני מעורבות אוכלוסיות ישראליות ופלסטיניות. לדבריו, ברגע שהרשות הפלסטינית תהפוך להיות "פרטנר אמיתי", יהיה ניתן לדון בהסכם על הקרקע, הההתנחלויות וריבונות פלסטינית "מצומצמת", ללא צבא או שליטה על השטח האווירי או על הגבולות.

נתניהו טען באוזני חברי הקונגרס כי לגבי סוגיות ירושלים והפליטים - יהיה קשה מדי לגבש הסכם, עד לפיתרון שאר הסוגיות. לדבריו, גם הפלסטינים מסכימים לכך והביע תקווה כי ראש הממשלה הפלסטיני סאלם פיאד יישאר בתפקידו כיוון שהוא "חושב גם על הנושא הכלכלי".

ממסמך אחר עולה שנתניהו הביע הסכמה עקרונית להקמת מדינה פלסטינית מיד עם כניסתו לתפקיד, חמישה חודשים לפני נאום בר אילן. המסמך מסכם מפגש של רה"מ עם אנשי קונגרס בשגרירות בת"א באפריל 2009, בו התבקש נתניהו להציג את עמדתו בעניין פתרון שתי המדינות, והשיב כי יש הסכמה בממשלה וב-80% מהציבור הישראלי ש"הפלסטינים צריכים לשלוט בעצמם", במגבלות בטחוניות. לדבריו, הוא וציפי לבני "חלוקים בדעתם רק לגבי השם" של הפתרון, כלומר - שתי מדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully