וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שיפור מזערי בלבד במצור הישראלי על הרצועה"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

30.11.2010 / 2:00

21 ארגוני זכויות אדם פרסמו דו"ח המפרט את ההקלות שעשתה ישראל מאז המשט ביחס לרצועה. המסקנה: אין שיפורים משמעותיים. אמנסטי: "הענישה הקולקטיבית נשארה"

המסקנה העיקרית העולה מדו"ח משותף שפרסמו אמש (שני) 21 ארגוני שלום וזכויות אדם בינלאומיים היא כי לא חל שיפור משמעותי בתנאי הסגר על הרצועה. על פי הדו"ח, על אף שישראל נקטה בחצי השנה האחרונה צעדים להקלת המצור, בעקבות הלחץ הבינלאומי על רקע אירועי המשט, בפועל ניכרת רק הקלה מזערית במצוקת אזרחי הרצועה.

הדו"ח מציין כי למרות שישראל הבטיחה להאיץ את קצב ייבוא חומרי הבניין עבור פרויקטים של האו"ם וגורמים בינלאומיים נוספים, בפועל "ההליך היה איטי ומוגבל". החומרים, שיועדו לפרויקטים הומניטריים כגון שיקום בתי ספר ומרכזי בריאות, לא הועבו בכמות מספקת. לטענת כותבי הדו"ח, עד היום אישרה ישראל יבוא חומרים רק ל-25 פרויקטים לשיפוץ בתי ספר וקליניקות של אונר"א, המהווים 7% בלבד מתוכנית השיקום המלאה של אונר"א בעזה.

הדו"ח קובע עוד כי בהתאם להערכות האו"ם, תושבי עזה זקוקים לכ-670 אלף משאיות חומרי בנייה לבניית בתי מגורים. אלא שבפועל, מאז ההקלות הישראליות, נכנסות מדי חודש לעזה רק 715 משאיות עמוסות בחומרי בנייה, כלומר כ-4,000 משאיות בלבד לכל אורך התקופה. "במידה והמצב יימשך כך, יחלפו כמה עשורים עד שתושבי עזה יוכלו להשלים את בניית בתיהם ", נכתב. בנוסף נטען כי מאחר וסוכנות אונר"א לא מצליחה לבנות מוסדות לימוד, 40 אלף ילדים אינם יכולים להירשם לבתי הספר של האו"ם, למרות זכאותם לכך.

"מטעים את הציבור"

לטענת הארגונים, למרות התחייבותה של ישראל לייעל כניסת ויציאת עובדי סיוע הומניטארי תושבי הרצועה, חלה הרעה בתחום זה. הדו"ח מראה כי מאז הכרזת צעדי ההקלות על המצור, ירד למעשה מספר האישורים שישראל העניקה לעובדי סיוע מקומיים של סוכנויות האו"ם.

מנהלת אמנסטי אינטרנשיונל בבריטניה, קייט אלן הגיבה לנתונים ואמרה כי "ה'הקלות' כביכול על עזה לא משנות את העובדה שעדיין קיים מצור אכזרי, לא חוקי, המעניש קולקטיבית אוכלוסיה אזרחית שלמה. ההקלה האמיתית היחידה הייתה הקלת הלחץ מעל רשויות ישראל, שאמור היה לשים קץ לנוהג האכזרי והבלתי חוקי הזה".

ממשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה כי "טענות הארגונים מוטעות ומסולפות, ויש בהן כדי להטעות את הציבור". בתגובת המשרד נאמר כי "מאז החלטת הקבינט בעניין היה גידול של 92% במספר המשאיות העוברות במעבר כרם שלום. הפלסטינים מעבירים לרצועה רק כ-180 משאיות ביום למרות קיים אישור ל- 250 משאיות ביום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully