וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היערכות בישראל לקראת פרסומי "ויקיליקס"

28.11.2010 / 8:06

אתר ההדלפות צפוי לפרסם הערב מסמכים סודיים מביכים הנוגעים, בין היתר, לישראל. הגורמים הרלוונטיים בממשלה ובמערכת הביטחון יחליטו אם להגיב וכיצד רק לאחר הפרסום. ממשל אובמה הזהיר את מפעילי האתר כי הם מפרים את החוק

דריכות בישראל לקראת פרסומים אפשריים באתר ויקיליקס הנוגעים ליחסי החוץ שלה: בירושלים ממתינים לראות אם האתר יפרסם הערב (ראשון) מסמכים סודיים מביכים הנוגעים לישראל, ואם אכן יתפרסמו - מה יהיה תוכנם. הגורמים הרלוונטיים יחליטו אם להגיב וכיצד רק לאחר הפרסום.

ממשל אובמה הזהיר אמש את העומדים מאחורי האתר ויקיליקס כי הם מפרים את החוק האמריקאי בכך שהם מחזיקים ברשותם ומתכננים לפרסם מאות אלפי מסמכים מסווגים הנוגעים ליחסי החוץ של ארצות הברית. מחלקת המדינה האמריקאית שלחה העתק של המכתב לעורך דין המייצג את מקים האתר, ג'וליאן אסאנג', בו צוין כי פרסום המסמכים, העתיד להתרחש הערב, יסכן את חייהם של "אינספור אזרחים תמימים מעיתונאים לפעילי זכויות אדם, בלוגרים, חיילים ואזרחים אחרים אשר משתפים פעולה עם ארצות הברית".

על המכתב חתום היועץ המשפטי של מחלקת המדינה, הארולד הונג'ו קו, ובו הוא דרש כי "ויקיליקס" תפסיק את ניסיונותיה לפרסם את המסמכים, תחזיר אותם לרשויות ותשמיד את ההעתקים שלהם שנמצאים ברשת. המסמכים "סופקו ל'ויקיליקס' תוך הפרה של החוק האמריקאי ותוך חוסר התחשבות בתוצאות הקשות של הפעולה", כתב קו. "כל עוד 'ויקיליקס' מחזיקה בידה מידע שכזה, היא מפרה את החוק".

קו הגיב למכתב שקיבלה מחלקת המדינה מעורכת הדין של אתר 'ויקיליקס' ג'ניפר רובינסון, בו ככל הנראה ביקשו האחראים על האתר את שמותיהם של האנשים שהממשל מאמין שיימצאו בסכנה בשל פרסום המידע. "למרות שהצהרתם שמטרתכם היא להגן על חייהם של המעורבים", כתב קו, "עשיתם ההפך וסיכנתם את חייהם של אינספור בני אדם. חתרתם תחת המטרה המוצהרת שלכם, בכך שהפצתם את המידע מבלי שצנזרתם אותו ומבלי להתחשב בחיים שמעשיכם מסכנים".

המסמכים עלולים להכיל תיקים דיפלומטיים רגישים

בשבוע שעבר, הזהירה שגרירות ארצות הברית בישראל את לשכת ראש הממשלה מכך שייתכן כי מסמכים מהשגרירות הגיעו לידי האתר, כמו גם מסמכים משגרירויות אחרות בעולם. הערכה היא כי השגרירות תדרכה בנושא את לשכת ראש הממשלה כדי להימנע ממבוכה במידה שהאתר יפרסם דברים הנוגעים לישראל.

באתר ויקיליקס נכתב כי ארה"ב תדרכה את בעלות בריתה וביניהן בריטניה, אוסטרליה, קנדה, דנמרק, נורבגיה וישראל לקראת פרסום המסמכים המתוכנן על ידי האתר. לדברי ויקיליקס, דיפלומטים אמריקאים תדרכו בכירים בממשלות של מדינות אלה כי האתר עומד לפרסם אלפי מסמכים דיפלומטיים המכילים האשמות בשחיתות נגד פוליטיקאים ברוסיה, אפגניסטן ומדינות נוספות במרכז אסיה. לטענת ויקיליקס, האמריקאים חוששים כי ההאשמות האלה חמורות מספיק על מנת לגרום למבוכה לממשלות אלה.

לדברי גורמי ממשל, המסמכים עלולים להכיל תיקים דיפלומטיים רגישים שיחשפו פרטים אודות יחסי ארה"ב עם גורמים שונים בעולם, שיכולו לפגוע קשות ביחסי הממשל עם מדינות וגופים שונים.

עדכון ראשון: 23:33, 27.11.10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully