וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ בפנטגון: חשש מהדלפה נוספת ב"ויקיליקס"

משרד ההגנה האמריקאי התייחס לאפשרות שאתר ההדלפות יפרסם בקרוב מסמכים מסווגים נוספים - הפעם ממחלקת המדינה. החשש: חשיפת החומר הדיפלומטי הרגיש עלולה להזיק ליחסי החוץ של ארה"ב

ה"ציוץ" האחרון מפעילי האתר וויקיליקס בטוויטר, לפיו בכוונתם לפרסם בקרוב מסמכים סודיים נוספים אודות צבא ארה"ב, מעוררת דאגה רבה בקרב בכירים בפנטגון. לפי ההערכות בצמרת הממשל, הפעם תתמקד החשיפה במסמכים בטחוניים מסווגים של מחלקת המדינה האמריקנית, שעלולים לעורר מבוכה דיפלומטית רבה.

לדברי גורמי ממשל, המסמכים עלולים להכיל תיקים דיפלומטיים רגישים שיחשפו פרטים אודות יחסי ארה"ב עם גורמים שונים בעולם, שיכולו לפגוע קשות ביחסי הממשל עם מדינות וגופים שונים.

במשרד ההגנה האמריקאי צופים כי האתר יפרסם את המסמכים בקרוב, אולי אפילו השבוע, ולכן הציבו מנהלי המשרד צוות מיוחד של מעל 100 עובדים שמטרתו תהיה לסרוק את המסמכים שיפורסמו ולהעריך את מידת הנזק שייגרם מהם לאינטרסים האמריקאיים.

"אנחנו ממשיכים להבהיר שחשיפת המסמכים מזיקה לביטחון הלאומי וגורמת לסכנת חיים. זה פוגע באינטרסים הלאומיים", אמר דובר מחלקת המדינה פיליפ קראולי. "קשה לנו להעריך מה מידת הנזק שייגרם, משום שעדיין איננו יודעים מה בדיוק יפורסם".

השבוע צייץ האתר בחשבון הטוויטר שלו כי הוא צפוי לפרסם חומרים שהם "גדולים פי שבעה ממסמכי עירק" (הדלפה שפרסם האתר לפני כחודשיים ונחשבת לגדולה בהיסטוריה). "אנו נמצאים בלחץ עצום במשך חודשים. שמרו אותנו חזקים", צוין בהודעה, בהתייחס לאש שספג האתר ממבקרים, לאיומים בתביעות ובמצוד אחר מייסד ועורך ויקיליקס ג'וליאן אסאנג'.

בחודש שעבר חשף האתר 400,000 מסמכים שהצליחו לעורר מחדש את השאלות בדבר המלחמה בעירק, והתנהלות חיילי כוחות הקואליציה במסגרתה.

בין היתר, עלה מהמסכים כי צבא ארה"ב נתן פקודה סודית שקבעה כי אין לחקור מקרים של עינויי שבויים עירקים בידי לוחמים אמריקאים. עוד עלה ממסמכי "ויקיליקס", כי בין 2003 ל-2009 נהרגו בלחימה 109,000 עירקים, מתוכם 60,000 אזרחים. כמו כן, כ-15,000 מקרי מוות לא תועדו על ידי כוחות הקואליציה.

כמו כן, מתואר במסמכים מקרה בו מסוקי אפאצ'י של חיל האוויר האמריקאי ירה למוות בלוחמים שביקשו להיכנע. לפי יומני המלחמה, יועץ משפטי של הצבא האמריקאי קבע כי מדובר במטרות לגיטימות, שכן כוחות יבשה לא מסוגלים להיכנע למסוקים.

(עדכון ראשון: 24.11.10, 21:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully