וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרצים: הגבלת הרצאת זועבי - פגיעה בחופש הביטוי

22.11.2010 / 2:54

מכתב מרצים לדיקן אונ' חיפה קורא לבחון את השיקולים שהביאו להגבלות על הרצאתה של ח"כ זועבי במוסד. המרצים: חשש לפגיעה בחופש הביטוי. ההנהלה: ההגבלות נבעו משיקולי ביטחון

אחד עשר מרצים באוניברסיטת חיפה יחד עם נציגי המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל (עדאלה) פנו בימים האחרונים בשני מכתבים נפרדים לנשיא ולדיקן האוניברסיטה והעלו טענות על המגבלות שהוטלו על חופש הביטוי במוסד הלימודי. המרצים מבקשים לבחון מחדש את אופן טיפולה של האוניברסיטה בבקשות המוגשות בפניה לקיום פעילות ציבורית בכלל, ובפרט בבקשות להזמנת אנשי ונבחרי ציבור מטעם תאי הסטודנטים. בקשתם באה בעקבות החלטת דיקן הסטודנטים, פרופ' יואב לביא, להטיל מגבלות על קיום הרצאה בהשתתפותה של ח"כ חנין זועבי ביום שני האחרון, החלטה שנבעה, לטענת ההנהלה, משיקולי ביטחון.

מכתב המרצים הגיע לוואלה! חדשות במלואו, אך החתומים עליו מסרבים להיחשף מחשש לפגיעה בהידברות השוטפת והבונה, לטענתם, מול הנהלת המוסד. במכתב כותבים המרצים כי מדיניותה של האוניברסיטה בהקשר הזמנת אנשי ציבור מטעם התאים הסטודנטיאליות הינה "סלקטיבית ועמומה, בלתי סבירה ולפעמים נגועה בשיקולים זרים". כמו כן, אופן הטיפול והמענה לבקשות לקיום פעילויות ציבוריות, הנו כשלעצמו בלתי סביר ופוגע בזכותם של הסטודנטים להגן על חופש הביטוי שלהם בתוך האוניברסיטה.

הסטודנט רביע עיד, נציג תא בל"ד באוניברסיטת חיפה, הגיש ב-24 באוקטובר בקשה לדיקנט הסטודנטים לקיים בתאריך ה-15 בנובמבר הרצאה בנושא "המצב הפוליטי בשנה האחרונה" בהשתתפותה של ח"כ חנין זועבי, באולם ספדיה באוניברסיטת חיפה. ההרצאה המתוכננת הייתה חלק מאירוע תרבותי-פוליטי, שאורגן על-ידי תא בל"ד באוניברסיטה, לרגל "עיד אל-אדחא" (חג הקורבן). תגובת הדיקן התקבלה, לטענת המארגנים, רק יום לפני המועד המתוכנן לקיום הפעילות, כעבור כשלושה שבועות מאז הגשת הבקשה.

הדיקן התנה את קיום הפעילות באי נוכחותה של ח"כ זועבי, וזאת לאור מידע שקיבל לדבריו אודות כוונת תאים שונים באוניברסיטה, "לנצל את האירוע להתנגשויות אלימות העשויות להוביל לשפיכות דמים", על רקע השתתפותה של ח"כ זועבי במשט לעזה. דיקנט האוניברסיטה החליט ביום ההרצאה להתיר את השתתפותה, וזאת בתנאי שההרצאה תיערך בחדר לימודים קטן ולא באולם מרכזי.

תקווה להחלטות שקולות יותר

לטענת המרצים, הנימוק לחשש לביטחון הסטודנטים באוניברסיטה לאור השתתפותה של ח"כ חנין זועבי, מעלה חשש כבד כי האוניברסיטה לא נקטה במשנה זהירות עת הטילה מגבלה זו על חופש הביטוי באוניברסיטה.

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה כי "ניתנה תגובה למכתב המרצים שבו פורטו הסכנות האפשריות בביקורה של ח"כ זועבי. עוד הודגשו השיקולים שהנחו את האוניברסיטה לפגוע מעט ככל האפשר בחופש הביטוי במוסד, אל מול השמירה על שלום הסטודנטים ושלום הציבור".

אחד המרצים שחתם על המכתב מסר כי תגובת האוניברסיטה הייתה מנומקת דיו על מנת ליצור את התקווה כי הנהלת המוסד תקבל בעתיד החלטות שקולות יותר וליצירת מנגנון קבלת החלטות שבו ייטלו חלק גם מרצים.

בועז ווליניץ, כתב חינוך ורווחה. bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully