וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי רג'ר זועמים: "לא התייעצו עמנו בפינוי"

עידן אבני

17.11.2010 / 14:30

תושבי הכפר המחולק כועסים על יחס של ישראל כלפיהם לאחר שהתקבלה החלטת הקבינט ליסוג מחלקו הצפוני של הכפר. "התלמידים יצטרכו אישור צבאי ללכת לבית הספר"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

תושבי הכפר הצפוני רג'ר לא הופתעו לשמוע על החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקבלה היום (רביעי), לפיה חלקו הצפוני של הכפר יועבר לשליטת האו"ם, אולם הם ממשיכים להתנגד לחלוקה והמומים מכך שההחלטה התקבלה מבלי להתייעץ עמם. תושבי הכפר זועמים על מה שהם מגדירים כהתעללות המדינה בהם. "אף אחד לא מדבר אתנו, כנראה שאנחנו לא בני אדם, מקבלים את ההחלטות בשבילנו ומתייחסים אלינו כמו אל חיות. עכשיו נהפוך פתאום לפליטים בלבנון", אמר מזכיר המועצה המקומית בכפר, נג'יב חטיב.

חטיב הוסיף כי נסיגת צה"ל מהחלק הצפוני תביא למצב בו חלק מהתלמידים בכפר ייאלצו לקבל אישור מחיילי יוניפי"ל בכל פעם שיהיו בדרכם לבית הספר וכי הורים יצטרכו לבקש אישור בכדי לבקר את ילדיהם. הוא הוסיף כי מדינת ישראל תחדל גם לתת שירותים בחלק הצפוני, "אם עד היום עוד קצת הצלחנו לקבל שירותים, עכשיו לא נקבל בכלל כי זו תהיה חציית גבול. הסבל והכאב של התושבים יעלו מדרגה".

מאות מתושבי הכפר רג'ר התכנסו במרכז הכפר בעקבות החלטת הקבינט. התושבים מחו בשקט, אך הביעו נכונות למנוע בכל מחיר את כניסת אנשי יוניפי"ל לתוך הכפר. אחד התושבים, חוסיין חטיב, אמר כי "בשנת 2000, אנשי האו"ם ניסו להיכנס ולסמן את הגבול בתוך הכפר ולא נתנו להם להיכנס, גם הפעם כל התושבים ייצאו ונמנע בכוח מאנשי האו"ם להיכנס לכפר. לא ניתן להם לשהות בכפר. הכניסה שלהם זה הצעד הראשון לחלוקת הכפר. ההחלטה של ממשלת ישראל היא גזר דין למי שלא עשה שום עבירה. זו תחושה קשה, אין שום סיבה להחזיר את החלק הצפוני של הכפר ללבנון, הוא שייך לסוריה".

שני תושבי הכפר שסירבו להזדהות אמרו אף הם כי "באן קי מון העביר את הגדר מברלין לרג'ר. על הדם שלנו אנשי יוניפי"ל לא ייכנסו לכפר. כל יום צה"ל נכנס לחלק הצפוני ועושה שם סיורים, שמישהו יראה לנו איפה בתוך הכפר עובר גבול. הלבנונים יודעים שזה לא שטח שלהם".

"נשמור על מרקם החיים"

מוקדם יותר כאמור אישר עקרונית הקבינט את נסיגת ישראל מחלקו הצפוני של הכפר לאור ההסכמות שישראל הגיעה עליהם עם יוניפי"ל. עם זאת, הקבינט הורה למשרד החוץ להמשיך במגעים עם האו"ם ולהביא לאישורו את הנוסח הסופי של ההסכם. הקבינט הטיל על משרד החוץ להשלים את פרטי העניין מול האו"ם בהקדם, "תוך המשך שמירה על ביטחון אזרחי ישראל ומרקם חיי התושבים בכפר, שנותרה כיחידה אחת בלתי מחולקת". הסיכום הסופי יובא לאישור הקבינט בטרם יישומו.

מאז תום מלחמת לבנון השנייה נותרה נוכחות ישראלית בחלק הצפוני של הכפר שנכבש על ידי ישראל במבצע ליטני בשנת 1978 וסופח באופן רשמי למדינה בשנת 1981 במסגרת חוק הגולן. בשנת 2000 הסיגה ישראל את כוחותיה מרצועת הביטחון בלבנון, כולל מהחצי הצפוני של הכפר, עד כאמור לקיץ 2006.

במהלך השנים יצר המצב הייחודי הזה בעיות רבות לתושבי הכפר אזרחי ישראל שחלק מאדמותיהם נמצאות מצפון לכפר, בחלק שלא נמצא בריבונות ישראלית. כמו כן, העובדה כי לא עוברת גדר גבול מסודרת בכפר היוותה לא פעם נקודת חיכוך בין צה"ל לחיזבאללה. כך למשל, בנובמבר 2005 סוכל ניסיון חטיפת חיילים על ידי חיזבאללה בכפר ומאז נאסרה כניסתם של ישראלים שאינם תושבי הכפר או תושבי הכפרים הדרוזים ברמת הגולן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully