וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 שנים למות ערפאת, 6 מיתוסים לדמותו

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

11.11.2010 / 12:32

לפני שש שנים הלך לעולמו יאסר ערפאת בגיל שבעים וחמש. דרך ארוכה ומדממת עשה המנהיג הפלסטיני בשרות הארגון לשחרור פלסטין עד שעמד על מדשאות הבית הלבן לצידו של יצחק רבין וביל קלינטון, וחתם על הסכם אוסלו. מאז מותו, המיתוסים והאגדות על חייו ואישיותו רק מתעצמים

איפה ערפאת נולד?

לאורך כל חייו התעקש ערפאת, מסיבות פוליטיות ותדמיתיות, על כך שנולד בירושלים באוגוסט 1929. אלא שמסמכים שנמצאו במצרים מוכיחים, שהוא בכלל נולד בקהיר. את ירושלים הוא הכיר רק כילד, שכן לאחר מות אמו הוא נשלח להתגורר אצל דודו בשכונת המוגרבים בעיר. שם הוא גדל והעביר את ימי ילדותו.

למה הוא לא התחתן?

במשך שנים היה ערפאת משיב לשאלה הזו בהצהרה "אני נשוי למהפכה הפלסטינית!". שנות רווקותו הארוכות עוררו שמועות על נטיות הומוסקסואליות, אבל מספר ביוגרפיות דווקא מספרות על רומנים שניהל ערפאת עם מספר נשים, ביניהן אחת ממזכירותיו. בסופו של דבר, בגיל 61 נישא הראיס לסוהא טוויל בת ה-27, ולשניים נולדה ילדה בשם זהווא, על שם אמו של ערפאת.

נהנתן כביבי או סגפן כבגין?

ערפאת נודע כאדם סגפן בצורה קיצונית. את מרבית זמנו בילה בעבודה בלשכתו, ומעולם לא הלך לקולנוע, לתיאטרון, או סתם לרבוץ במסעדות ובבתי קפה. התנהלותו הספרטנית סייעה לו ליצור תדמית של מנהיג צנוע, שפועל ללא לאות למען העם הפלסטיני ומתרחק מהנאות החיים. אלא שערפאת היה ככל הנראה איש עשיר מאוד, שהעביר מיליוני דולרים לחשבונות סודיים בחו"ל. רעייתו, סוהא, עשתה שימוש בחלק מהכסף, אולם רוב-רובו ככל הנראה לא נועד לרווחתו האישית של ערפאת.

גם ערפאת הבין, שהמדיום הוא המסר

המראה החיצוני היה חשוב מאד ליאסר ערפאת. לבוש מדי צבא, כאפייה על ראשו וזיפים שמעטרים את סנטרו סייעו לתדמית המנהיג העם הפלסטיני "הלוחם, התלוש והעקור". מספרים שערפאת נהג לומר, שאין לו חמש דקות כדי להתגלח בבוקר, משום שמדובר בבזבוז זמן יקר של העם הפלסטיני. אלא שאנשים שמכירים אותו היטב סיפרו, שערפאת דווקא דאג לטפח היטב את הזיפים המרושלים, ולעצב את הכאפייה על קרחתו הרבה יותר מ-5 דקות ביום. אגדה נוספת מספרת, שכשמטוסו התרסק במדבר לוב בשנת 1992, מיהר ערפאת להסיר את הטרנינג וללבוש את מדי הצבא, מחשש שגופת המנהיג תימצא במדבר כשהוא לבוש כאחד האדם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טוראי או גנרל?

ערפאת ראה בעצמו גנרל, למרות שבאופן מעשי הוא התגייס לזמן קצר מאד לחטיבה הפלסטינית של צבא מצרים ונשא דרגת סגן. רבים זוכרים את הראיון שהעניק למראיינת הבכירה של CNN, כריסטיאן אמנפור, בעת שהיה נתון תחת מצור בלשכתו ברמאללה. "את חייבת לדייק כשאת מדברת עם גנרל ערפאת! תשתקי!", נזף בה וניתק את השיחה. גם ראש ה-CIA לשעבר ג'ורג' טנט כותב בספרו, שבפגישה בבית שגריר ארה"ב בפריז פנה האלוף בוגי יעלון לערפאת בכינוי 'הראיס'. "ערפאת", מספר טנט, "התפרץ בזעם "אתה תקרא לי גנרל ערפאת. אני הייתי הגנרל הגדול ביותר בצבא המצרי". "ואני אפילו לא ידעתי", מסכם טנט, "שהוא היה בצבא המצרי, ושהיה בכלל גנרל ועוד גדול".

השאלה הגדולה מכולן – ממה הוא מת

למרות שחלפו שש שנים מאז שהלך לעולמו בבית חולים בפריז, עדיין לא ברור באופן חד-משמעי ממה מת. מקורביו של ערפאת, ובראשם אחיינו ובכיר פתח נאסר אל-קידווה, משוכנעים שהוא הורעל בידי ישראל. יחד עם זאת, רופאים סבורים שהוא מת מזיהום או מהרעלת מזון. רופאו האישי של ערפאת, טוען שלפני מותו אובחנו בדמו נגיפי איידס, שהוחדרו לו כדי לטשטש הרעלה. בין אם מת מאיידס, בין מהרעלה ובין מזיהום. ברור שמותו של ערפאת גדוש בסימני שאלה, באגדות ובמיתוסים. ממש כמו חייו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully