וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים ברהט בעקבות הריסת מסגד

רמי שני

7.11.2010 / 6:31

ראש עיריית רהט הכריז על שביתה כללית בעיר בעקבות הריסת מבנה לא חוקי ששימש כמסגד במהלך הלילה. תושבים זועמים יידו אבנים לעבר הפקחים והשוטרים וחמישה מהם נעצרו

עיריית רהט הכריזה הבוקר (ראשון) על שביתה כללית בעיר בעקבות הריסת המבנה ששימש כמסגד הלילה. זאת למרות שראש העיר, פאיז אבו סהיבן, הודה כי הוא עצמו החל בפעולות למנוע את הקמת המסגד. "לא הודיעו לי שבאים להרוס היום. בשתיים בלילה הודיעו לי תושבים על כוחות משטרה בעיר, יצאתי לראות, וראיתי שהורסים", אמר אבו סהיבן לוואלה! חדשות. "החלטנו על שביתה כי הם עשו את זה תשעה ימים לפני החגים. ניסיתי לבקש שימתינו". אבו סהיבן ציין כי מבחינת המנהל כל קיומם של הבדואים הוא בלתי חוקי. "אני לא מבין למה החליטו דווקא עכשיו ולמה לא הודיעו לי על כך", אמר.

במהלך הלילה הגיעו פקחי מנהל מקרקעי ישראל בסיוע של כ-700 שוטרים והרסו את המבנה בכפוף לצו בית משפט שקבע בערכאות שונות כי המבנה הוקם באופן בלתי חוקי ויש להרסו. במהלך ההריסה הגיעו למקום עשרות מתושבי היישוב שניסו למנוע את ביצועה. חלק מהתושבים אף יידו אבנים לעבר הכוחות וחמישה מהם נעצרו.

לא היתה הצדקה לבניית המסגד

במנהל מקרקעי ישראל טוענים כי מדובר במבנה לא חוקי, שנבנה לפני כשבעה חודשים, תוך פלישה והסגת גבול במקרקעי ציבור. "הקמת המבנה בוצעה תוך פעולות התרסה בוטות, נגד המדינה, הכוללות קביעת עובדות בשטח, בנייה בלתי חוקית ופלישה לקרקעות המדינה. המינהל פעל בהתאם לסמכויותיו על פי החוק, ולאחר שבתי המשפט חזרו וקבעו, בשורת החלטות שיפוטיות, כי המבנה נבנה בניגוד לכל דין, תוך פלישה למקרקעי ציבור, בחוסר תום לב ותוך זלזול בשלטון החוק".

עוד טוענים במנהל כי לא היתה כל הצדקה לבניית המסגד במקום ובדרך בה נבנה. "בעיר רהט קיימים עשרות מסגדים, ומעבר לכך, במגרש סמוך במרחק של כ-250 מ' בלבד ממתין מוכן ומזומן מגרש, אשר יועד לכתחילה למבני ציבור ובכלל זה למסגד, ולא היתה כל מניעה לפעול לקידום תוכנית ולקבלת היתרים לבניית מסגד במגרש זה, אך דבר זה לא נעשה על ידי הפולשים".

"מינהל מקרקעי ישראל ימשיך לשמש נאמן הציבור בשמירה על קרקעות המדינה מפני פלישות והסגות גבול ויפעל בכל הדרכים החוקיות העומדות לרשותו לפינוי וסילוק פולשים מקרקעות בניהולו, לטובת הדורות הבאים".

מאחז של התנועה האיסלמית?

לדברי המשטרה, המסגד הוקם על ידי פולשים שהגיעו ליישוב בשליחות הפלג הצפוני של התנועה האסלמית. מהמשטרה נמסר כי הליך הפינוי בוצע לאחר שמוצו כל תהליכי ההידברות עם הפולשים ובוצעו הפעולות המשפטיות המתאימות. עוד אמרו במשטרה כי לפני הפינוי הוצאו כל תשמישי הקדושה מהמבנה.

מפקד המחוז הדרומי ניצב יוחנן דנינו אמר כי "השארת המבנה על תילו היתה מהווה פגיעה חמורה בשלטון החוק ואות לציבור כי חוטא ייצא נשכר מזלזול בוטה בחוק". מפקד מרחב הנגב תנ"צ אבשלום פלד אמר בתום הפעילות כי "היחידות הופעלו כדי לאכוף את החוק. הפעולה העבירה מסר כי ממשלת ישראל לא תעלים עין מפגיעה בחוק והיא בוצעה תוך התחשבות מקסימלית ברגשות הדת המוסלמית". במשטרה הוסיפו כי אין מחסור במקומות תפילה ביישוב.

גורמי אכיפה אומרים כי אנשי התנועה האיסלמית שהקימו את המסגד פעלו בהתרסה לאורך כל הדרך וסירבו להקים המבנה במקום מוסדר שהוצע להם. עוד נטען כי מקימי המסגד התחברו באופן בלתי חוקי לרשת החשמל והתעלמו מצווי הריסה שהונפקו על ידי העירייה. בנוסף, נטען כי תושבי השכונה לא רצו כלל את המסגד בקרבתם והדבר התבטא במספר המועט יחסית של התושבים שהגיעו למחות נגד הריסתו.

ח"כ טלב א-סנע (רע"מ-תע"ל) התייחס להרס המסגד אותה הגדיר כמעשה מרושע, פרובוקטיבי וחסר תכלית הגיונית, במיוחד לאור התכנית שהגישה עיריית רהט להכשרת המסגד. "מדינת ישראל המתעלמת מפסיקת בג"ץ בכל הנוגע לבנייה הבלתי-חוקית במגזר היהודי, במבצע של גנבים בלילה, הורסת מסגד בלב רהט. מעשה ההריסה האלים והברוטלי לא יהרוס את רצוננו להמשיך לחיות ולבנות והמסגד ייבנה על אפם וחמתם של כל הגזענים, כולל אלה שנושאים את שם אכיפת החוק לשווא", אמר א-סנע.

עדכון ראשון: 3:44

  • עוד באותו נושא:
  • רהט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully