וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירוחם נערכת ליום שאחרי מצנע

רמי שני

5.11.2010 / 16:46

חמש שנים אחרי שמשרד הפנים שלח הביתה את ראש המועצה וכפה על תושבי ירוחם את עמרם מצנע, יתקיימו בעד שבועיים וחצי בחירות לראשות המועצה. התושבים שמחים שהדמוקרטיה חוזרת ליישוב אבל רבים היו רוצים שמצנע יישאר בתפקידו

בעוד שלושה שבועות יתבקשו תושבי ירוחם לבחור ראש מועצה חדש, אבל עד כה המצביעים שאננים ובעיר לא נרשמת התרגשות מיוחדת. שלטי בחירות אמנם מונפים בכל מקום, אבל הציפורניים לא נשלפו. יש התקהלויות פוליטיות אבל הן קטנות ושקטות. יש תכונה אבל היא רדומה לחלוטין. "זה יתעורר רק שבוע לפני הבחירות" אומר אלי, פעיל של אחד המתמודדים, "בינתיים התושבים לא ממש מתעניינים במערכת עצמה".

ירוחם הקטנה (9400 תושבים) מזוהה עם מערכת פוליטית סוערת ומושחתת. בעשרים השנים האחרונות נאלץ משרד הפנים להתערב פעמיים ולהדיח ראש מועצה מכהן (בשני המקרים היה זה ברוך אלמקייס). למרות זאת, לשכת ראש המועצה נותרה יעד נכסף ולא פחות מארבעה מועמדים רואים עצמם מתאימים להוביל את ירוחם לאתגרים הקשים בחמש השנים הבאות.

הצלחתו של עמרם מצנע בתפקיד ראש המועצה הממונה למקומיים לתהות בקול רם האם יש ביכולתו של בן המקום לנהל את הרשות המקומית. "מה אנחנו צריכים מועמד מירוחם" אומר מאיר כהן, תושב העיירה בן 52, "אף אחד מאלה שמתמודדים, לא משכנע אותי. אין לי בעיה עם פקיד ממונה. יש לו קשרים בממשלה, יש לו קשרים במקומות הנכונים. אם הוא מצליח לשקם כאן את התנאים, למה צריך משהו מכאן?". יניב חדד, מנגד, מסכים ולא מסכים. "אפילו שאדם מבחוץ יכול להיות יותר טוב, צריך שיהיה מישהו מקומי. מישהו שמכיר את האנשים כאן". וכהן המשיך: "תראה איך העיר הזאת מתנהלת עכשיו. יותר טוב מתמיד. אם מצנע היה מתמודד, היו הרבה מירוחם שמצביעים עבורו".

"אני חושבת שצריך מישהו מירוחם לנהל את העיר" אמרה פרנסין, שבאה לקיוסק מקומי לקנות מנה שווארמה, "זה חשוב לעיר ולתושבים שמישהו מכאן יתקדם למקום הזה". במשפט אחד, היא גימדה את כל הוויכוח שסביב הבחירות: מקומי או חיצוני. אסנת היא פעילה מרכזית במטהו של מוטי אביסרור ודעתה נחרצת. "מועמד מירוחם מכיר את התושבים, מכיר את המצוקות של כל אחד ואחד ויודע איך לטפל בהם" היא אמרה, "נכון שבשנים האחרונות נעשתה עבודה רצינית לשיקום העיירה, אבל מי שצריך לעמוד בראש המועצה, הוא תושב מקומי, שנולד וגדל כאן וידע להצעיד אותה קדימה".

רוצים הליך דמוקרטי

בירוחם זוכרים היטב למה מונה מצנע. קודמו, ברוך אלמקיאס, שנבחר ברוב זעום (50 קולות) לפני אביסרור, הודח מתפקידו לאחר שהמועצה שקעה בחובות כבדים, עובדי המועצה לא קיבלו את שכרם והרבו לשבות. קרנות שונות שפעלו בעיר עצרו את התרומות, ותלונות רבות על מעשי שחיתות מצדו הועברו למשרד הפנים. אלמקיאס הספיק לכהן שנתיים בלבד, עד 2005, עת הודח מכסאו בידיו של אופיר פינס, שהיה אז שר הפנים. זו היתה תקופת כהונה שניה שלו, לאחר שגם בראשונה הוא נחשד בניהול לא תקין של המועצה ומעשי שחיתות רבים, בהם מינוי מקורבים לתפקידים שונים ומימון פעולות בצורה לא חוקית. למרות זאת, הוא נבחר אז לכהונה נוספת.

הוויכוח סביב מנהיגות מקומית יכול להראות מעט תמוה למקום עם גאווה כל כך גדולה, אבל יותר מהכול, זה מצביע על חשש מפני עתיד בידיו של אדם בלתי אחראי. המועמדים עצמם, דוחים את הרעיון הזה בנימוק כולל אחד בלבד: ירוחם צריכה ראש מועצה שיודע מי הוא כל תושב. מיכאל ביטון טוען שמועמד חיצוני יהיה "רע לירוחם, להביא מועצה ממונה. זה גוזר על הישוב קיפאון וחוסר נועזות או יזמות. לממשלה לא ממש אכפת ממה שקורה בירוחם. אם היא ממנה פקיד מטעמה. מצנע היה אדם מיוחד. צריך כאן מנהיגות חדשה כדי להוביל את הישוב. יש אמנם הישגים, אבל יש הרבה אתגרים שצריך לעמוד בהם". גם יעקב בוסקילה סבור, שרק מועמד מקומי יכול להצליח טוב "זאת שאלה כואבת וגם התשובה. כשהיו כאן ראשי המועצה הקודמים, היו כאן מחנות ששנאו אחד את השני בצורה נוראה. יד אחת חיבקה והשניה חנקה. הם נלחמו אחד כנגד השני בדם. את מצנע בהחלט הרווחנו, קודם כל בשביל השקט לעיר. הוא עשה גם עבודה פקידותית, אבל היה שקט. לי אין שום שונאים ואני לא שייך לשום מחנה. לכן אני לא מצטרף לשום סיעה פוליטית. אני חושב שמועמד מבחוץ לא טוב לעיר. פקיד ממונה יעשה את העבודה לפי משרד הפנים. צריך להכיר את התושבים ולדאוג לרווחתם. את זה ראש מועצה ממונה לא יכול לראות".

אלמקייאס משוכנע, שראש מועצת ירוחם צריך לדעת שכשמדברים איתו על אדם מסויים, הוא יידע את שמו, יכיר את פניו, משפחתו ובעיותיו. "ראש מועצה ממונה לא בא בחשבון. מי שמכיר את תושבי ירוחם, יודע שצריך להכנס לנפש שלהם כדי להצליח. בעת קבלת קהל למשל, היו רוצים להפגש עם ראש רשות שמכיר אותם ומזדהה איתם. אם הוא מקבל אותם רק דרך האינטרנט, הוא לא ממש נפגש איתם".

אביסרור סבור, שמינוי ראש מועצה ממונה הוא לא הליך דמוקרטי: "זה צריך להיות מהלך ביניים לקראת מינוי ראש מועצה. ועדה ממונה לא עשתה בשום ישוב מהפכות כמו שנעשו כאן. מצנע עצר את ההדרדרות והחזיר את היציבות, אבל הוא לא החזיר את המצב לתקופה שהיתה לפני אלמקיס. ברור שצריך אחד שמכיר את התושבים, אבל יש גם עניין של יצירת המחוייבות למקום. הוא יכול לשרת את התושבים בשם המחוייבות הזאת. במקום שיש מנהיגות טובה, היא יכולה להצליח ואני חושב שבירוחם יש מנהיגות כזאת".

בקרוב תשלמו יותר

יעקב דדון מירוחם (55), שבע ממאבקים פוליטיים. הוא תושב המקום למעלה מחמישים שנה, ובעבר ניסה בעצמו להתמודד למועצה. "מי שיבחר צריך להמשיך לייצב את המקום לתת איכות חיים לתושבים. איכות חיים זה חינוך, זה סביבה, זה תעסוקה ופעילות. שצעירים ישארו פה ולא יברחו", הוא מפרט את מטרות הראש החדש. אסנת ממשיכה את דבריו "צריך לשמור על היציבות שירוחם הגיעה אליה ובמקביל לשפר כל מיני מקומות, אם זה בחינוך אז לטפח את בתי ספר והגנים, להביא עוד מקומות תעסוקה ומפעלים, לתת הזדמנויות לצעירים ולהפוך את ירוחם למקום חי ותוסס". ה

רצונות אכן לא נשמעים בשמים והם המשך למה שמצנע הצליח להביא לישוב, כמו כפר סטודנטים, שכונה חדשה ועוד. אבל בצד אלה, יאלץ ראש המועצה שיבחר, להתמודד גם עם גרעון תקציבי, קטן לכאורה, אבל בהחלט חונק, בהיקף של 4.5 מיליון שקלים ועם מחסור במקורות מימון לתקציב השוטף. צמצום המענקים הממשלתיים, חייב את המועצה להשלים בדרך יעילה להשלים מחסור של 8 מיליון שקלים. הרשות העבירה למשרד הפנים בקשה לקבלת הלוואה של חמישה מיליון שקלים, רואה חשבון מטעם המשרד כבר בוחן את התנאים להחזרת ההלוואה בפריסה של חמש שנים ומבחינת הפעילות בישוב עצמו, הדבר יחייב את העמקת הגביה. בפועל זה אומר להתעמת לא מעט עם תושבים. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נרשמה בשנת 2007 עליה של 14% בגביה, אך עדיין הגירעון הולך ומצטבר.

המועמדים וראשי המטות, מנסים לעורר עניין בבחירות. לקיים פעילות הסברה, להביא אורחים חשובים מהמפלגות שתומכות במועמדים, לקשט את העיר בשלטים ועוד. המועמדים לא מוותרים על שום הזדמנות להופיע בציבור. נוכחות שלהם נרשמה למשל בלוויה של שני תושבים מהעיירה, שנפטרו לפני כשבועיים. בערבים הם מקדישים זמן למפגש עם תושבים בצורות שונות אבל עושה רושם שעדיין אין התעוררות של ממש.

הכירו את המועמדים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

- יעקב בוסקילה

יעקב בוסקילה מכהן כרב שכונתי בירוחם. הוא בן 46, יליד ירוחם, שרץ בפעם הראשונה כמתמודד על ראשות המועצה. הוא עושה זאת ברשימה עצמאית 'ירוחם תצליח'. בוסקילה נולד באותו בלוק שבו נולדו גם אלמקייס וביטון. בעבר הוא היה מועמד לכנסת מטעם המפד"ל, שירת ביחידת גבעתי כקצין וברבנות הצבאית, הועסק כמורה ומנהל חטיבת ביניים בדימונה, הקים ישיבה תיכונית בירוחם ועסק בתפקידי חינוך והוראה נוספים. היום הוא רב בית כנסת ומעורה לדבריו בכל הקשור ברווחה וחינוך בישוב.

- מוטי אביסרור

מוטי אביסרור מתמודד במסגרת הליכוד, שכבר כיהן 12 כראש המועצה עד שהפסיד בבחירות לברוך אלמקיאס. גורמים בירוחם מצביעים עליו כמי שעשוי לזכות במערכה הנוכחית, אלא אם יתקיים בעיר סיבוב בחירות שני. הוא עבד עד לפני שנתיים וחצי בחברת 'רשת' כאחראי על פרוייקט חינוך (קידום של שידורים בנושאי חינוך לפריים טיים). בירוחם זוכרים לו הגדלה משמעותית של מספר הזכאים לתעודות בגרות, מ 5% ל 74%.

- מיכאל ביטון

מיכאל ביטון בן ה-40 מתמודד בסיעה עצמאית 'ירוחם אחת', שנתמכת על ידי מפלגת קדימה. הוא נולד בירוחם, שירת בקצין בגולני ובבה"ד אחד, הועסק כאיש חינוך בחברה להגנת הטבע, עבד בסוכנות היהודית, ועד לא מכבר כיהן כמנהל המתנ"ס העירוני ועוסק בפעילות בקרן קנדית לגיוס תרומות.

- אילן אלמקייאס

אלמקייאס הוא רווק בן 42, שירת כמכונאי מוסק בטייסת מסוקים במשך 24 שנים והשתחרר בדרגת רס"ן לפני שלושה חודשים. במהלך שירותו הצבאי הוא השתתף במבצעים רבים, בהם מבצעי חילוץ שבאחד מהם הוא נפצע. לפני 9 שנים הוא השלים תואר ראשון במנהל עסקים ובהמשך שירותו, הוא פיקד על חיילים במערך הטכני והלוגיסטי של החיל. התמודדות זו היא נסיונו הראשון כפוליטיקאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully