וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חצצתי בין יקיריכם לבין המבקשים לפגוע בהם"

25.10.2010 / 14:04

הסתיים שלב הטיעונים לעונש במשפטם של שני לוחמי גבעתי, שהורשעו לאחר שהורו לילד פלסטיני לפתוח תיקים שנחשדו כממולכדים. התביעה דורשת מאסר בפועל. הלוחמים ביקשו להקל בעונשם. אחד מהם אמר לשופטים: "במשך שלוש שנים חצצתי בין יקיריכם לבין אלה שביקשו לפגוע בהם"

ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה

(צילום: ארכיון, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

בבית הדין הצבאי בקסטינה נערך היום (שני) שלב הטיעונים לעונש במשפטם של שני חיילי חטיבת גבעתי, שהורשעו בחריגה מסמכות במהלך מבצע עופרת יצוקה. לפני כשלושה שבועות הרשיע בית הדין הצבאי את שני הלוחמים, שהורו במהלך המבצע לילד פלסטיני בן 9 מעזה לפתוח תיקים שנחשדו כממולכדים.

התביעה הצבאית דורשת לגזור על השניים מאסר בפועל וכן להורידם לדרגת טוראי. התובעת, רב סרן דורית תובל, אמרה בדיון כי מעשיהם של החיילים חמורים וכי היוו פגיעה בערכי כבוד האדם וטוהר הנשק. "המסר של בית הדין צריך להדהד בין שורות הצבא, לפיו צה"ל שומר תמיד על ערכים אלו גם בשדה הקרב", אמרה תובל, "הנאשמים לקחו ילד בכפייה ושמו אותו באופן כפוי בסיכון. הקורבן היה קטין חסר ישע שנלקח מאמו. העובדה שהילד הרטיב במכנסיו מלמדת עד כמה האירוע היה קשה עבורו".

שני הלוחמים המיוצגים על ידי עורך הדין אילן כץ, ביקשו מבית הדין להקל על עונשם. "במשך שלוש שנים חצצתי בין יקיריכם לבין אלה שביקשו לפגוע בהם", אמר אחד הלוחמים לשופטים, "דבר ממה שעשיתי בשירות לא נעשה בזדון או למען תועלת אישית. למרות שהמדינה הפקירה אותי ואת חבריי אני נחוש להמשיך ולהגן על אזרחי ישראל גם במילואים. אני מבקש מכם לגלות חמלה והבנה ולשמור על כבוד ועתידי בגזר הדין".

המורשע השני אמר דברים דומים וביקש שלא יפגעו בדרגתו. "מתייחסים אליי כאל פושע מלחמה ואצטרך לשלם מחיר עוד שנים רבות. נפגענו מההרשעה ואני מבקש מכם שתתנו לי להמשיך ולתרום".

"לשים קץ למשפטיזציה"

מחוץ לבית הדין התגודדו משעות הבוקר עשרות תומכים בשני החיילים ובהם האלוף במיל' עוזי דיין ומפקד חטיבת גבעתי הנכנס, אלוף משנה מוני כץ. דיין אמר לפני הדיון לחבריהם כי "אנו כאן כדי לתת גיבוי ללוחמים שלנו. הם לא פושעים אלא לוחמים. אנו כאן כדי לשים קץ למשפטיזציה. יותר מ-600 לוחמים נחקרו במצ"ח מאז סיום מבצע עופרת יצוקה. ככה לא בונים צבא ערכי, צריך לחזור לזמנים שמצ"ח לא חוקר פעולות לחימה. אין לו את הסמכות המוסרית לזה".

בעדותו אמר דיין כי "אינני מבין איך נותנים למצ"ח לחקור אירוע של לחימה. חקירה ושיפוט באירוע כזה אינו יכול להיעשות על ידי מצ"ח או בית המשפט, אלא רק על ידי המפקד. בשדה הקרב נעשות המון פעולות שכאלה ומי שצריך לטפל בהן הוא המפקד. כמפקד, אצלי הם לא היו הופכים לעבריינים עם רישום פלילי".

התובעת במשפט, רס"ן תובל, ביקרה את עדותו של האלוף במיל' דיין ואמרה כי "גישה זו מסוכנת ומבטיחה כי אירועים שכאלה ישובו על עצמם בעתיד ויפגעו בצה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully