וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת ענת קם: העיתונאי אורי בלאו שב לישראל

גלעד גרוסמן, וואלה! חדשות

25.10.2010 / 0:02

כשנה לאחר שעזב את המדינה, שב לישראל העיתונאי אורי בלאו, שפרסם כתבות המסתמכות על מסמכים שאותם קיבל מהחיילת ענת קם. קם מואשמת בעבירות של מסירת ידיעה סודית בכוונה לפגוע בביטחון המדינה. משפחתה: "מקווים שישתף פעולה ויביא סוף מהיר לפרשה"

תאגיד כאן

(הערוץ הראשון)

עיתונאי "הארץ" אורי בלאו, שקיבל מענת קם מסמכים צבאיים סודיים, חזר אמש (ראשון) לארץ בעקבות הסכם שנחתם בין פרקליטיו, עורכי הדין מיבי מוזר וטלי ליבליך, לבין נציגי המדינה. בלאו צפי להיחקר בימים הקרובים על ידי השב"כ והמשטרה. ייתכן שבלאו ייבדק במכונת אמת. ממשרד המשפטים נמסר כי ההחלטה אם להעמיד את בלאו לדין תתקבל בסוף החקירה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

לפני כשנתיים פרסם בלאו כתבה שעסקה בחיסולים של פלסטינים בגדה. בין השאר נחשפו בכתבה, שקיבלה אישור של הצנזורה הצבאית לפני פרסומה, דיונים מבצעיים, שמהם עולה לכאורה, שצה"ל מתעלם מהחלטות בג"ץ בנוגע לחיסולים. עוד נטען בכתבה, שבפיקוד המרכז הורו על חיסולים גם במקרים שבהם ניתן היה לעצור את המבוקשים, וכי הדרגים הבכירים ביותר בצבא, בהם הרמטכ"ל, אישרו פגיעה בחפים מפשע במהלך החיסולים.

חקירה בנושא שניהל השב"כ הוביל אותם אל קם, שנעצרה לפני כשנה והואשמה בעבירות של מסירת ידיעה סודית ללא סמכות בכוונה לפגוע בביטחון המדינה ובהחזקת מידע סודי. היא נאשמת שהעבירה לאחר שחרורה מסמכים צבאיים סודיים לבלאו, ובחיפוש בביתה נמצאו מאות מסמכים סודיים שנשמרו במחשבה האישי. בין השאר הם כללו, כך נטען, פקודות מבצע מטכ"ליות, פקודות מבצע של פיקוד מרכז ופרטים על פעילות מודיעינית, סדרי כוחות ותרגילי מלחמה.

במשפחתה של ענת קם התייחסו אמש בסיפוק לחזרתו של העיתונאי אורי בלאו לארץ במסגרת הסכם עם המדינה. "אנו שמחים על שובו של אורי בלאו ומקווים שישתף פעולה כמו שענת שיתפה מהרגע הראשון, ובכך יביא לסופה המהיר של הפרשה".

50 מסמכים מסווגים הועברו

בלאו עזב את המדינה זמן קצר לפני מעצרה של קם, ומאז הוא שוהה בחו"ל. השב"כ ובלאו ניסו לגבש הסכם שיאפשר את חזרתו. עוד קודם לכן העביר בלאו לידי השב"כ כ-50 מסמכים מסווגים, מחשבו האישי הושמד בנוכחותו וסוכם עמו שלא ייעשה שימוש במסמכים שמסר על מנת לאתר את המדליף. אולם, בשב"כ טענו כי ברשותו של בלאו מסמכים מסווגים נוספים, ולכן הוא לא עמד בהסכם שנחתם עמו. בהמשך העביר בלאו למדינה מעל 1,500 מסמכים שקיבל לטענת הפרקליטות מקם, בהם מאות מסמכים המסווגים "סודי" ו"סודי ביותר" .

ממשרד המשפטים נמסר כי הצדדים גיבשו הסדר לפיו בלאו התחייב לשוב לארץ, והודיע לו כי עליו להתייצב במשטרה תוך 48 שעות ממועד הגעתו, לצורך חקירתו באזהרה. בלאו התחייב כי יתייצב לחקירה משותפת של השב"כ ומשטרת ישראל כפי שיידרש ובנוסף גם הצהיר כי לא נותר בידיו מסמכים נוספים. בסיום החקירה יועבר החומר לפרקליטות כדי שתישקל העמדתו לדין פלילי.

בתוך כך, פרקליטיה של קם, עורכי הדין אביגדור פלדמן ואיתן להמן מקיימים מגעים עם פרקליטות המדינה במטרה להגיע להסדר טיעון בתיק, לפיו יוסרו מכתב האישום נגדה הסעיפים הנוגעים לריגול וכוונה לפגוע בביטחון המדינה. השניים בירכו הערב על שובו ארצה של אורי בלאו. "אנחנו שמחים שהוא חזר ומשוכנעים שישתף פעולה עם רשויות אכיפת החוק. אנו מקווים שבכך תסתיים הפרשה כמה שיותר מהר ובצורה נבונה", אמרו עורכי הדין.

הארץ: "העקרונות העיתונאיים נשמרו"

מעיתון "הארץ" נמסר אמש כי בעקבות החלטתה של קם לוותר על החיסיון שלה כמקור ובקשתה שבלאו יחזיר לשב"כ את המסמכים שמסרה לו, העבירו עורכי הדין של העיתון, מיבי מוזר וטלי ליבליך לידי השב"כ את כל המסמכים המדוברים. בלאו העביר למדינה כאמור מעל 1,500 מסמכים שקיבל מקם, אולם לטענת "הארץ" המדינה לא הסתפקה בכך ודרשה לקבל לידיה את כל המסמכים שנמצאים ברשותו של בלאו, גם כאלה שנמסרו לו על ידי מקורות אחרים ואינם קשורים לענת קם.

שובו לארץ של בלאו התאפשר לאחר משא ומתן שניהלו עורכי דינו עם שב"כ והפרקליטות "במטרה להבטיח שהחזרה והשמדה של כל המסמכים תוך שמירה על ביטחון המדינה ושמירה מוחלטת על חיסיון המקורות העיתונאיים", טענו בעיתון. "ההסדר שהושג שומר על העקרונות אשר הגדירה מועצת העיתונות בישיבתה במליאה בדצמבר 2009, לפיהם לא יואשם עיתונאי בשל החזקת מסמכים אשר קיבל במסגרת תפקידו".

עדכון ראשון: 19:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully