וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת טירקל נגד "בצלם": אנחנו לא באיי סיישל

יהושע בריינר

13.10.2010 / 10:23

חברי ועדת טירקל לבדיקת אירועי המשט, השתלחו בצעד חסר תקדים במנכ"לית "בצלם" במהלך עדותה בוועדה. חבר הוועדה מרחב: "התשובות שלך מזקיפות את הגבות". האלוף במיל' חורב: "למה את משתמשת במונח 'מצור'? זה סגר"

חברי ועדת טירקל לבדיקת אירועי המשט שעשה דרכו לעזה, התנצחו הבוקר (רביעי) עם מנכ"לית ארגון "בצלם" ג'סיקה מונטל, במהלך עדותה בוועדה. חברי הוועדה, האלוף במיל' עמוס חורב ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר ראובן מרחב, תקפו בחריפות את מונטל. במהלך עדותה אמר לה מרחב: "הרי אינכם חיים באיי סיישל". מרחב המשיך ותקף את אמינות העובדות שהציגה מנכ"לית הארגון על המתרחש ברצועת עזה, ואמר: "אולי תשאלו את עצמכם למה הדברים קורים. התשובות שלך מזקיפות את הגבות. הסמנטיקה היא חשובה, משום שאחר כך, המונח הופך למוטו, והמוטו הופך לאמת".

מונטל היתה הראשונה מבין נציגי ארגוני זכויות אדם שהגיעו על מנת להעיד הפני הוועדה, שמונתה על ידי הממשלה לבדוק את אירועי השתלטות צה"ל על המשט לעזה בחודש מאי. ואולם, חורב נזף במונטל על "הסמנטיקה" של דבריה.

כך למשל כאשר הציגה מונטל את מספר הפלסטינים שנהרגו על ידי כוחות הביטחון הישראלים מתחילת המצור, כלשונה, העיר מיד חורב: "למה את משתמשת במונח מצור? זה לא מצור אלא סגר. הסמנטיקה היא חשובה, כשאת אומרת מצור אני ישר חושב על המצור הרומי על ירושלים". מונטל השיבה כי היא לא תתעקש על השימוש במילה, אך "כל עוד ישראל שולטת בתחומים כה רבים המשפיעים על חיי האזרחים, יש לה חובות משפטיות".

טירקל לא משוכנע לגבי מהימנות הנתונים

בנושא אחר אמרה מונטל כי מאז יציאת ישראל מהרצועה היא הגדילה בהדרגה את הטווח האוסר על פלסטינים להתקרב לגדר. חבר הוועדה חורב פנה אליה והבהיר: "מדוע את לא מציינת את ההנמקה של הגדרת טווח אזור השהייה? הרי זה קשור בחפירת מנהרות, הנחת חומרי נפץ ובטווח הירי. את מציגה את הנתונים כאילו הם מנותקים מהמציאות, את תולשת את הנתונים מהמציאות מבלי להסביר מדוע". ומונטל השיבה: "אינני שוללת הנמקה ביטחונית אך צריך להסתכל על המחיר אותו משלמת האוכלוסיה האזרחית".

חורב השיב לה כי "מרבית האוכלוסיה תמכה הרי בחמאס בבחירות, למה לא הזכרת את העובדה הזאת?". גם מרחב מצדו המשיך ודרש: "הרי אתם לא חיים באיי סיישל, כולנו באותה סירה. אולי תשאלו את עצמכם למה הדברים האלה קרו. ראוי שתעמידי דברים על מקומם. לבסיס שאת מציגה יש יותר סימני שאלה מסימני קריאה". מונטל השיבה לדברים ואמרה: "אני מציגה עובדות, אולם ראוי שאתם תשאלו את השאלות? מדוע צה"ל לא מציב היכן מותר ואסור לעבור, מדוע אדם צריך לסכן את עצמו?".

גם יו"ר הוועדה, השופט יעקב טירקל תקף את הנתונים שהציגה מונטל, והעיר כי הוא אינו בטוח לגבי "נאמנות הנתונים". לדבריו, "מישהו מספר לכם סיפור- איך אתם יכולים לבדוק את זה". מונטל השיבה ואמרה כי "כל עדות מוצלבת ומאומתת. לדברי מונטל, "העובדה שהפצ"ר שיבח את עבודת בצלם בעופרת יצוקה מוכיחה את אמיתות הדברים. אנו מאוד זהירים על מנת שנוכל לעמוד מאחוריהם".

"אין משבר הומניטרי בעזה"

טירקל הוסיף: "יש לי תחושה של ניסיון מצידך ומצד הארגון להתעלם מההקשר, שהרי דבר אחד מביא לדבר שני. אני מקווה שתסכימי איתי שאם היו ההפגזות נפסקות, סביר להניח שגם פעולות הנגד של ישראל היו נפסקות. מדוע הלחץ מופעל רק על ישראל?". טירקל הוסיף וטען כי "יש כאן אי הגינות בסיסית".

מונטל אמרה בתגובה כי "אנחנו מדברים על המדינה שלנו - מה נכון לנו לעשות מבחינה משפטית ומוסרית. אי אפשר לומר שאין לישראל שום אחריות על תושבי הרצועה, והלוואי והיתה מוקמת ועדה הממונה על בדיקת פשעי המלחמה של חמאס".

והאלוף במיל' חורב המשיך: "לפי הנתונים שאנו מצוידים בהם, אין בעיה הומניטרית בעזה". חורב פנה אל מונטל, וטען כי היא אינה "נושאת בשום אחריות" בנושא הבטחוני. לדבריו, "את מביעה בנושא הבטחוני את עמדתך, תוך הצהרה שאת לא מבינה בזה כלום".

לאחר סיום העדות אמרה אמרה מונטל לוואלה! חדשות כי "בחברה הישראלית יש קשת רחבה של דעות, הן לגבי זכויות אדם של פלסטינים והן לגבי 'בצלם' ואני חושבת שזה בא לידי ביטוי בקרב חברי הוועדה". מונטל הוסיפה כי "לא חשתי עוינות לפחות בקרב חלק מחברי הוועדה, מהם שמעתי עניין וניסיון אמיתי להתעמת עם הנתונים. אני חושבת שיש חילוקי דעות בין חברי הוועדה, עד כמה רחב המנדט שלהם דיו לדון בשאלות רחבות, כמו הצדקת הסגר בכללותו. היו שאלות נוקבות וזה לגיטימי לאתגר אותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully