וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"מוחות" יחזרו לארץ, אבל מה עם מי שכבר כאן?

12.10.2010 / 13:12

משרד החינוך מתפאר בהצלחת תוכניתו להשבת חוקרים ישראלים בעלי שם מאוניברסיטאות בעולם, אך חוקרים צעירים בארץ חשים שזנחו אותם וטוענים כי אינם זוכים לתמיכה כלכלית ואקדמית. "עובדים כאן בתנאים משפילים"

נציגי משרד החינוך התפארו בשבועות האחרונים בכך ש-80 חוקרים ישראלים מהאוניברסיטאות המובילות מתכוונים לשוב לישראל ולהשתלב במרכזי המצוינות המחקרית האמורים לקום בארץ בשנים הקרובות. בינתיים, החוקרים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל מרגישים כי ננטשו מאחור. ה"עשור האבוד" בהשכלה הגבוהה הותיר את רובם חסרי כל תמיכה אקדמית או כלכלית ראויה.

ר', (27) דוקטורנטית בביולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, נחשבת "בת מזל". היא מקבלת מלגת מחקר חודשית מהפקולטה בגובה 3,000 שקלים, אך אינה מסוגלת לשלב בין דרישות המחקר העומדות בפניה ובין יכולתה להתקיים כלכלית בבאר שבע. ר' סיפרה: "אני משקיעה 12 שעות ביום במחקר. זה לא משאיר לי כמעט זמן לעבוד, ואני מסובכת בהלוואות. כאשר אני מוצאת לעצמי כמה שעות פנויות בשבוע, אני משלימה הכנסה עם עבודה בבית קפה. עוד 2,000-1,000 שקלים בחודש היו מסדרים אותי, וזה ממש דרישה מינימלית ביחס לתנאים שמקבלים דוקטורנטים בארה"ב".

משרד החינוך פרסם קול קורא להקמת ארבעה מרכזי מצוינות מחקרית ראשונים במטרה למשוך חוקרים ישראלים מחו"ל, בתחומי מדעי המחשב, מקורות אנרגיה מתחדשים, חקר תהליכים קוגניטיביים ומחקרים מתקדמים ברפואה מולקולארית. תחום מדעי הרוח והחברה נשאר מוזנח לחלוטין. ק' (31), דוקטורנטית למדעי החברה המחזיקה בשלוש משרות הוראה כדי להתקיים, סבורה כי החזרת המוחות המתוכננת תעודד תחומי מחקר שהם ממילא עתירי תקציב ותזניח תחומים שעוסקים, בין היתר, בצמצום פערים חברתיים.

"תגיד תודה שאתה פה"

נ', (35) דוקטורנט שנה רביעית לסוציולוגיה מאוניברסיטת תל אביב הוא הייטקיסט ביום וסוציולוג בלילה. בשנתיים הראשונות בתואר השלישי הוא קיבל מענק מחקר בגובה 1900 שקל לחודש מהפקולטה, והיה משקיע 6-8 שעות מחקר ביום. בשלוש השנים האחרונות הוא איננו מקבל מלגה כלל. לדבריו "האוניברסיטה שולחת לי מסר של 'אנחנו עושים לך טובה שאתה חוקר אצלנו. תגיד תודה ותמשיך לשלם לנו את שכר הלימוד'".

דניאל מישורי, מנכ"ל הפורום המתאם של ארגוני הסגל האקדמי הזוטר, אומר כי "אם אתה לא חוקר, אתה לא יכול ללמד באקדמיה. זה עניין בסיסי שמערכת ההשכלה הגבוהה לא מבינה כנראה. הרפורמה ותכנית התקצוב החדשה במשרד החינוך מכעיסה מאוד כי מישהו שם שכח את החוקרים שבארץ ועובדים בתנאים משפילים. במקום זה התמקדו בפופוליזם של 'החזרת החוקרים' הישראלים מחו"ל. בשבוע הבא נגיש נייר עמדה לוועדה לתכנון ותקצוב במטרה להסדיר את נושא העסקתם הרציפה של הדוקטורנטים, המלגות שלהם ומעמדם, מתוך תקווה לשלב את הדוקטורנטים בתכנית התקצוב החדשה במשרד החינוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully