וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ים המוות הולך וגווע: ירד החודש ב- 16 ס"מ

רמי שני

7.10.2010 / 11:40

מפלס ים המלח יורד, בניגוד למגמה של החודשים הקודמים. בשירות ההידרולוגי אומרים כי "השינוי השלילי במגמת המיתון מחשיד בהגברת ההתערבות האנושית"

מפלס ים המלח ירד במהלך חודש ספטמבר ב-16 סנטימטרים. בשירות ההידרולוגי הביעו הבוקר (חמישי) דאגה מנתון זה, שכן הוא משקף סיום בהתמתנות ירידת המפלס, שנרשמה בתקופה האחרונה. "סיכום ספטמבר מאכזב, הואיל והוא חורג ממגמת מיתון קצב ירידת המפלס שהיתה בחודשים האחרונים", הסביר הגיאולוג אלי רז, העוקב אחר רמת מפלס ים המלח מזה שנים רבות.

"מיתון זה היה צפוי, ואף אמור היה להתגבר, במידה שהתערבות האדם במשק המים של ים המלח, גדולה ככל שהינה, תישאר קבועה", אמר רז. "היות שחודשי ספטמבר לשנותיהם, מקדימים בדרך כלל את היורה, לא סביר ליחס לשינוי במגמת המיתון את השפעת הגשמים, לחיוב או לשלילה. משום כך, השינוי השלילי במגמת המיתון מחשיד בהגברת ההתערבות האנושית".

גובה מפלס האגם בסוף החודש עמד על 423.83- מטרים, לעומת 423.67- מטרים בסוף החודש הקודם - ירידה של 16 ס"מ במהלך החודש. נתון זה מצטרף לירידה של 14 ס"מ במהלך החודש הקודם, לעומת ירידה של 6 ס"מ בלבד בחודש המקביל אשתקד, שבסופו נמדד מפלס של 422.89- מטרים. בשירות ההידרולוגי מצביעים על כך שירידת המפלס השנתית לסוף ספטמבר השנה התגברה ועמדה על 0.94 ס"מ, לעומת 0.84 ס"מ שחושבה לסוף החודש הקודם.

לפני עשור, היה מפלס האגם ברום של 414.12- מטרים, 9.71 מ' גבוה מהמפלס הנוכחי, מכאן שירידת המפלס הממוצעת לעשר השנים האחרונות היא 97 ס"מ בשנה, זאת לעומת 87 ס"מ שחושבה לחודש הקודם.

  • עוד באותו נושא:
  • ים המלח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully