וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט: ארה"ב הסכימה לקלוט 100 אלף פלסטינים

פנחס וולף

20.9.2010 / 0:03

רה"מ לשעבר חשף בכנס של "יוזמת ז'נבה" כי ממשל בוש הביע נכונות להעניק אזרחות אמריקאית ל-100 אלף פליטים במסגרת הסדר קבע עם הרשות. אולמרט גם הצהיר כי אין מנוס מחלוקת י-ם ושיגר עקיצה לעבר ברק: "לא ייתכן שלא אספר מי התחנן להצטרף לקדימה"

עוז מרון

(צילום: עוז מרון, עריכה: דורון שטיין)

"ממשלת ארצות הברית הייתה מוכנה לקלוט באופן מיידי 100,000 פליטים פלסטינים כאזרחים בתוך ארצות הברית אם היינו מגיעים להסכם". כך חשף אמש (ראשון) ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בנאום שנשא בכנס של "יוזמת ז'נבה" שנערך בתל אביב. "אני חושב שיש לזה משמעות עצומה", אמר אולמרט. "אני חושב שכולנו יודעים להעריך מה הייתה הבחירה שלהם".

בנוגע לתביעת השיבה של הפלסטינים, אמר ראש הממשלה לשעבר: "אני משוכנע שבקונטסקט הכולל ההיסטורי, לא יכול להיות שבעיית הפליטים תיפתר בתחומיה של מדינת ישראל. אני חושב שאין גורם רציני בעולם שחושב אחרת. במהלך דיונים מדיניים שניהלתי עם גורמים בכל העולם, לא היה אחד שחשב שפתרון בעיית הפליטים צריך להיות בתוך תחומי מדינת ישראל".

אולמרט קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל הכרעות אמיצות במסגרת המו"מ עם הרשות הפלסטינית - ובכללן חלוקת ירושלים. "אני חושב שבמסגרת הפתרון הטריטוריאלי אין מנוס מאשר לאמץ את הנוסחה העקרונית שהעלה בשעתו הנשיא קלינטון, לפיה כל השכונות היהודיות, כולל אלה שנבנו אחרי 67 בירושלים, יהיו בריבונות ישראלית, וכל השכונות הלא יהודיות יהיו בריבונות פלסטינית".

לדברי ראש הממשלה לשעבר, "אנחנו חייבים להגיע במהרה להסכמה עם הפלסטינים על כך שהפתרון הטריטוריאלי יהיה מבוסס על גבולות 67. אני לא רוצה להיכנס לוויכוח לגבי האחוז של חילופי השטחים. לי יש אחוז מדויק שאני חושב שאיתו אפשר לסכם את הדיון, והפער בינו לבין מה שהפלסטינים חושבים הוא קטן אפילו יותר ממה שחשבו כשהצעתי להם את הצעותיי. אנחנו ממש על הסף בנקודה הזו, לפחות כמו שאני מכיר היום את ההנהגה הפלסטינית".

"ממשל אובמה אינו עוין"

באשר לטענות, לפיהן הממשל האמריקאי הנוכחי הוא אנטי ישראלי אמר אולמרט: "אני לא חושב שהממשל האמריקאי הנוכחי עוין אותנו", אמר ראש הממשלה לשעבר. "אני חושב שמדובר בממשל אוהד, ואני חושב שזה לא אינטרס שלנו להציג את ממשל אובמה כממשל עוין. על בוש יש הסכמה אוניברסלית שמעולם לא ישב בבית הלבן נשיא כל כך אוהד לישראל כמוהו".

לדברי אולמרט, "הנשיא בוש, גדול ידידנו, בעמדותיו לגבי ההסכם עם הפלסטינים, אין הבדל עם עמדותיו של אובמה. למה אחד אויב ואחד אוהב? למה אחד אוהב ואחד ידיד? אין שום בסיס להבחנה הזו, ואני אומר לכם את זה כידיד ברמה האישית-אינטימית של הנשיא בוש. עמדותיו עולות בקנה אחד עם מה שממשלת ישראל בראשותי הציעה לפלסטינים, ומה שלדעתי, הממשל של אובמה היה מאושר אם הדברים היו מוצעים היום על ידי ממשלת ישראל".

ראש הממשלה לשעבר גם נדרש לסוגייה של הקפאת הבנייה בהתנחלויות. "שמעתי בכל החודשים האחרונים ויכוחים על הנושא של הקפאת הבנייה", אמר אולמרט. "אנשים אמרו שקיימת נוסחת אולמרט. קודם כל אני רוצה לומר - לא היו הבנות, היו עובדות. אני שאלתי את האמריקאים והפלסטינים, מה אתם רוצים שנעשה? שנתחיל לקיים את ההתחייבות שנתנו, לפנות את כל המאחזים הלא חוקיים? אין שום בעיה".

אולמרט הוסיף: "אני הוכחתי שאני מוכן להיכנס למאבקים לא נעימים, גם פוליטית, עם פינוי עמונה. אבל האם זה מה שצריך להתרכז בו או שיש להתרכז בליבת העניין, ולהגיע להסכם בליבת העניין, שאז ממילא הבעיות הללו תהינה משניות. אמרתי לאמריקאים: אני לא רוצה להשלות אתכם. אם תקחו את גוגל ארת' עכשיו, ותבדקו עוד שנה, תראו שהמצב בשטח השתנה. אמרנו את זה גם לאמריקאים וגם לפלסטינים. לא אלה הסכימו ולא אלה הסכימו, אבל שניהם המשיכו עם האסטרטגיה שאומרת בואו נעסוק במהות במקום בזה. הסכמה לא הייתה, השלמה כן הייתה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"כל מילה בספר מתועדת"

אולמרט גם התייחס לסערה שחולל הספר האוטוביוגרפי שכתב. "ביומיים האחרונים הרוחות סערו עקב קטעים ראשונים שפורסמו מזיכרונותיי", אמר ראש הממשלה לשעבר. "כשאנשים כותבים יש תמיד איזשהי התלבטות של כמה אתה רוצה להיות חשוף, לומר את הדברים כפי שהיו בדיוק, וכמה אתה רוצה לעגל פינות, כדי לא להיכנס להתגוששויות. החלטתי לכתוב את הדברים בדיוק כפי שהיו ולא אסטה מהדברים".

"אם כותבים זיכרונות, וכותבים איך קמה קדימה, לא ייתכן שלא אספר מי רצה ומי לא רצה להצטרף, מי התחנן להצטרף ומי לא נכנס ולאחר מכן קרה לה 'מפלגה של פליטים', כי אולי הוא לא זכה להיכנס לאותה 'מפלגה של פליטים'", עקץ אולמרט את שר הביטחון, אהוד ברק. "אפשר להחליק דברים, לא לציין מי יזם מהלכים ביטחוניים ומי ניסה לסכל בדרכים תככניות. כל מילה שנכתבה מתועדת, אמיתית ונכונה. לפעמים נעימה ולפעמים לא נעימה. האמת בסוף מנצחת".

בתגובה לדברי אולמרט נמסר מלשכת שר הביטחון נמסר כי "מדובר בהתבטאויות פתטיות שאינן ראויות לתגובה".

עדכון ראשון: 18:42

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully