וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: שכר המורים בישראל - מהנמוכים בעולם

לפי דו"ח של ארגון המדינות המפותחות, ה-OECD, שכר המורה בישראל נמוך במידה ניכרת מהשכר שהיה יכול לקבל במקצוע אחר. עם זאת, ישראל בולטת לטובה בשיעור המשתלבים במערכת ההשכלה הגבוהה

ארגון המדינות המפותחות, ה-OECD, פרסם היום (שלישי) את הדו"ח השנתי שלו בנושא חינוך. הדו"ח מציג תמונה עולמית משווה על-פי נתונים מ-2007 ו-2008. מהדו"ח עולה, כי שכר המורים בישראל הינו מהנמוכים בעולם, הן במונחים מוחלטים והן יחסית לתמ"ג לנפש. הנתונים מתייחסים לימי טרום "אופק חדש", שכולל גידול בשכר המורים.

מהדו"ח עולה, כי שכר שנתי ממוצע של מורה מתחיל עומד על 18 אלף דולר, לעומת שכר ממוצע של 29 אלף דולר בשאר מדינות ה-OECD. מורה בעל 15 שנות ותק מרוויח בישראל במממוצע 20 אלף דולר בשנה, לעומת 39 אלף בממוצע בשאר המדינות.

גם בתיכונים התמונה אינה שונה: שכר התחלתי של מורה בבית ספר תיכון בישראל עומד על 18 אלף דולר, לעומת ממוצע של 32 אלף דולר בשאר המדינות החברו בארגון. מורה תיכון עם ותק של 15 שנה מרוויח בממוצע 22 אלף דולר, לעומת ממוצע של 46 אלף בשאר המדינות - יותר מפי שניים.

עוד עולה מהדו"ח, שלא כלל הצגה של הישגים לימודיים (מבחנים בינלאומיים חדשים), כי ההשקעה הממוצעת לתלמיד בישראל בין 1995 ל-2007 עלתה בשמונה אחוזים בלבד, לעומת 42 אחוזים במדינות אחרות. עם זאת, ישראל בולטת לטובה בשיעור המשתלבים במערכת ההשכלה הגבוהה ובשיעור האקדמאים וכן במספר התלמידים המסיימים את כיתה י"ב.

בנושא שכר המורים, הדו"ח עורך שלוש השוואות: השכר הדולרי בהשוואה למדינות אחרות; היחס בין השכר לאחר 15 שנות ותק לבין שכר ממוצע של בעלי השכלה שלישונית באותו משק; והיחס לתמ"ג לנפש. מההשוואות עולה, כי שכר המורים בישראל נמוך מאד משתי בחינות: הם משתכרים פחות מעמיתיהם במדינות אחרות, והם משתכרים פחות משיכלו להשתכר אילו היו פונים לתעסוקה שאינה הוראה. לחילופין, הפונים להוראה הם מי שמשכורתם החלופית נמצאת בקצה הנמוך של התפלגות השכר בשוק הכללי.

לטענת מחברי הדו"ח, הרמה הנמוכה של שכר המורה, בצד הכיתות הגדולות, היא גורם מרכזי לעלות הנמוכה בכל שלבי החינוך. העובדה ששכר המורה נמוך במידה בולטת מהשכר שהיה יכול לקבל בתעסוקות חלופיות עשויה להסביר את הקושי של מערכת החינוך לגייס מורים איכותיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully