וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה: לאפשר בי"ס פרטי לאשכנזיות בעמנואל

גלעד גרוסמן וגיל סימה

25.8.2010 / 13:49

אחרי הסערה שהתעוררה בעקבות סירוב ההורים האשכנזים בעמנואל לשלוח את בנותיהם ללימודים עם בנות ספרדיות, הודיע משרד החינוך לבג"ץ כי הוא מאשר להורים לפתוח מוסד פטור ללא תקצוב המדינה. "האיסור על אפליה שהיה קיים ב'בית יעקב', יחול גם במוסד הנוכחי"

משרד החינוך הודיע היום (רביעי) לבג"ץ כי החליט לאשר להורים האשכנזים מחסידות סלונים שבנותיהם למדו בבית הספר "בית יעקב" בעמנואל לפתוח מוסד פטור ללא תקצוב המדינה בשנת הלימודים הבאה. בהודעה שנמסרה באמצעות עורכת הדין שוש שמואלי מפרקליטות המדינה נכתב כי כבר במרץ הגישו ההורים בקשה לפתוח מוסד פטור – מוסד בו לומדים תלמידים ששר החינוך פטר אותם מהחובה ללמוד במוסד מוכר. זאת לרוב בשל אבחנה תרבותית ייחודית.

בתחילה סירב משרד החינוך לאשר את הבקשה. אולם לאחר שהסתיימו כל ההליכים המשפטיים בפרשה והסתיימו הליכי הדיון בבית המשפט והאבות ישבו בכלא, מה שהביא את ההורים לציית לפסק הדין, הוחלט במשרד החינוך להיעתר לבקשה. בהודעה לבג"ץ נכתב כי "ניתן משקל לרצונם של ההורים לחנך את בנותיהם במסגרת חינוכית קהילתית דתית חסידית בעלת הנהגה רוחנית אחרת ומאפיינים יחודיים ומחמירים מן הנהוג בבית הספר הקיים".

צוין עוד שהורי הבנות במגמה החסידית ביקשו להחיל בבית הספר תקנון מחמיר כבר בשנת הלימודים הנוכחית, תוך כפיית השינוי גם על התלמידות הספרדיות ולכך משרד החינוך התנגד. במשרד החינוך מבהירים שהאיסור על אפליה שהיה קיים בבית הספר "בית יעקב" יחול גם על המוסד הנוכחי וכל תלמידה כולל בנות ספרדיות שלמדו במגמה הכללית בבית יעקב יוכלו לפנות גם למוסד החדש.

ביה"ס לא יתוקצב בשנה הקרובה

משרד החינוך גם מבהיר שהוא כלל לא מתכוון לתקצב את בית הספר החדש בשנת הלימודים הקרובה וזאת בהסכמת ההורים למרות שמוסדות פטור מתוקצבים בשיעור של 55% מתקצוב של מוסד רשמי. עוד נכתב בהודעה כי מרכז החינוך העצמאי יתחייב להמשיך ולתפעל את בית הספר "בנות יעקב" כדי שלא יווצר מצב שהתלמידות שלמדו בו השנה לא יהיה להן היכן ללמוד בשנה הבאה.

ד"ר אביעד הכהן שייצג את יואב ללום בעתירה לבג"ץ אמר בתגובה להודעת משרד החינוך כי "יש לברך על כך שהמשרד עומד על חשיבות שבמניעת אפליה מכל סוג שהיא לרבות אפליה עדתית גם במוסד פטור ומתחייב לפקח על כך". הוא הוסיף שהעותרים לא יתנגדו להקמת בית הספר החדש אך "מצרים על כך שכל אותם אנשים ש'אהבת ישראל' בגרונם לא העדיפו להמשיך ולשלוח את בנותיהם לבית הספר הקיים". לדבריו מבחנו של בית הספר החדש יהיה בקבלת כל תלמידה ראויה ללא אפליה עדתית. "יש לקוות כי תופעת האפליה העדתית תעבור מן העולם לרבות בסמינרים החרדיים שהחלו את לימודיהם הבוקר וגם בהם קיימת תופעה חמורה של אפליה שבגינה נותרות כל שנה מאות תלמידות חרדיות ללא מקום לימודים".

פרשת עמנואל עוררה סערה רבה בשנת הלימודים שעברה. ההורים אשר סירבו לשלוח את הילדות לבית הספר אף נכלאו למספר ימים. לקראת סוף שנת הלימודים הושגה פשרה: בנות המגמה החסידית והמגמה הכללית בבית הספר בית יעקב בעמנואל לא הופרדו במהלך השבוע האחרון של שנת הלימודים ושמעו יחד הרצאות בנושא "אהבת ישראל". ההרצאות התקיימו במסגרת שלושה ימי עיון הועברו על ידי רבנים ממוצא ספרדי ורבנים ממוצא אשכנזי.

  • עוד באותו נושא:
  • עמנואל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully