וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה: "אירן עלולה להשתמש בכור לייצור נשק"

אופק עיני

21.8.2010 / 14:40

הפרופ' עוזי אבן הסביר לוואלה! חדשות אודות משמעות הפעלת הכור האירני בבושהר, וציין כי "אם האירנים לא יעמדו בהסכמים עם רוסיה, הם למעשה פתחו מסלול ליצירת נשק גרעיני"

"אם האירנים יחליטו להפר את ההסכמים עם רוסיה, הם יודיעו למעשה על פתיחת מסלול נוסף ליצירת נשק גרעיני", כך הסביר היום (שבת) ח"כ לשעבר, פרופ' לכימיה עוזי אבן, ששימש כמדען גרעין בכור הגרעיני בדימונה, בעקבות הפעלתו של הכור האירני בבושהר.

אבן הבהיר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "הכור שהופעל היום נועד ליצירת אנרגיה חשמלית. מעגל הדלק של הכור אמור להיות מפוקח על ידי רוסיה, כך שתהיה בידיהם האפשרות למנוע שימושים צבאיים ואפשרות להפיק פלוטוניום בכור זה". עם זאת, ציין אבן כי "הפיקוח היום נראה רופף, משום שלאירן יש את היכולת לייצר את הדלק הדרוש להפעלת הכור בעצמה. למעשה, אירן יכולה לפתח גם יצירת פלוטוניום אם תפר את ההסכמים עם הרוסים, וכך ליצור נשק גרעיני".

אבן התייחס לאפשרות שישראל תפציץ את הכור בבושהר, והסביר כי " ברגע שהכור נכנס לפעולה, ההפצצה שלו תגרום לנזק סביבתי עצום". עם זאת, הוא ציין כי "כל זמן שההסכמים יהיו בתוקפם ומאגר הדלק יהיה בפיקוח רוסי, הכל נראה שפיר בעיניי ואין לנו ממה לדאוג. לדעתי כרגע אין שום סיבה לתקוף את הכור".

פרופ' אבן סיכם כי "נשלם מהלך שהתחיל עוד בתקופת השאה, שהקים את הכורים בסיוע המערב ושהקמתם נעצרה בהפיכה של חומייני. לאחר מכן, תפסה רוסיה את מקומו של המערב בפיתוח הכור".

באירן מתגאים: "הצלחנו למרות הסנקציות"

ראש סוכנות הגרעין הרוסית המסייעת לאירן בהפעלת הכור הודיע כי תהליך הפעלתו של הכור האטומי בבושהר החל הבוקר. הפועלים בכור החלו בהעברת מוטות הדלק לכור. כשתושלם המלאכה יופעל הכור, כשני עשורים לאחר התחלת הבנייה.

"למרות כל הלחצים, הסנקציות והקשיים שהלעיטו עלינו מדינות המערב, אנו צופים כעת בתחילתו של הסמל הגדול ביותר של הפעילות הגרעינית האירנית למטרות שלום", אמר לעיתונאים עלי אכבר, ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית באירן, בעת שהייתו במתקן.

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית ברוסיה, סרגיי קירינקו, אמר כי התחלתו של הפעלת הכור מהווה "אירוע עם חשיבות מכרעת, המוכיח שרוסיה תמיד ממלאת אחר התחייבויותיה הבינלאומיות".

רק ביום רביעי האחרון אמר שר ההגנה האירני, הגנרל אחמד וחידי, כי כל מתקפה ישראלית על מתקני הגרעין באירן "תעמיד את קיומה של ישראל בסכנה". וחידי צוטט בתחנת הרדיו באירן באמרו כי כל מתקפה על מתקני הגרעין האירנים "תהיה בבחינת צעד פזיז ומסוכן" מצדה של ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully