וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תשתף פעולה עם האו"ם בחקירת המשט

2.8.2010 / 16:16

כחודשיים לאחר ההשתלטות על הספינות שעשו דרכן לעזה, הודיע רה"מ נתניהו למזכ"ל האו"ם באן, כי ישראל תשתתף בצוות בדיקה בינלאומי לחקירת אירועי המשט. הצוות יכלול נציגים מישראל וטורקיה. נתניהו: "אין לנו מה להסתיר"

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: עידן גוראל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בצהרים (שני) למזכ"ל האו"ם באן קי-מון על החלטת פורום השביעייה לפיה ישראל תשתתף בצוות בדיקה בינלאומי בחסות באן. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי החלטת השביעייה הגיעה בעקבות מגעים מדיניים שהתקיימו בשבועות האחרונים "במטרה להבטיח שמדובר בפאנל ובכתב מנדט מאוזנים והוגנים". לפי ההחלטה, צוות הבדיקה יקבל דו"חות מוועדת טירקל. נתניהו אמר כי "לישראל אין מה להסתיר. ההפך הוא הנכון. האינטרס הלאומי של מדינת ישראל הוא להבטיח שהאמת העובדתית, על כלל אירועי המשט, תצא לאור בעולם כולו, וזה בדיוק העיקרון שאנחנו מקדמים".

זמן קצר לאחר שיחתו עם נתניהו, הודיע באן על הקמת צוות בדיקה בראשות ראש ממשלת ניו זילנד לשעבר ג'פרי פאלמר ונשיא קולומביה היוצא אלוורו אוריבה. כמו כן יהיו חברים בוועדה נציג ישראלי ונציג מטורקיה. זו הפעם הראשונה שנציג ישראלי ישתתף בוועדה של האו"ם שעניינה חקירת ישראל.

בשבוע שעבר התייחסו השרים לפני ישיבת הממשלה השבועית לוועדה לחקר אירועי ההשתלטות על המשט לעזה, שעל הקמתה הכריזה לפני כשבוע וחצי מועצת זכויות האדם של האו"ם. שר הפנים אלי ישי תקף את החלטת המועצה ואמר כי "ישראל הקימה ועדה לחקר האירוע למרות שאין צבא אנושי ורגיש כמו צה"ל. לכל המדינות כולל המדינות הנאורות יש מה ללמוד מישראל. הקמת הוועדה של האו"ם זו צביעות שחוגגת ואסור לשתף פעולה. אסור להשתתף בהצגה הזו".

יומיים לפני כן הודיעה מועצת זכויות האדם של האו"ם כי מינתה צוות של מומחים בינלאומיים לבחינת אירועי המשט לעזה. המועצה החליטה על הקמת צוות חקירה עצמאי בתחילת חודש יוני, שלושה ימים לאחר השתלטות צה"ל על הספינות. לדברי המועצה, הצוות הוקם על מנת לבחון את הפרת החוק הבינלאומי לזכויות אדם על ידי לוחמי השייטת בהשתלטות על הספינה "מאווי מרמרה" בה נהרגו תשעה בני אדם.

עד כה ישראל התנגדה

עד כה, התנגדה ישראל בתקיפות לאפשרות שוועדה בינלאומית תחקור את אירועי ההשתלטות על המשט. בחודש יוני אמר שר הביטחון אהוד ברק למזכ"ל האו"ם באן קי מון כי "ועדת טירקל לבדיקת אירועי המשט היא ללא צל של ספק אמינה ומהימנה, ויש לאפשר לה לעשות את עבודתה באופן עצמאי". לאחר הפגישה אמר ברק כי במהלכה השניים דנו ב"ציפיותיו של באן מישראל לאפשר לוועדה בינלאומית לחקור את אירועי המשט לעזה". ברק הוסיף כי "הודענו לבאן שבשלב זה, כל עוד משטים נוספים עושים את דרכם לעבר הרצועה, עדיף להשאיר את התוכנית במגירה לזמן מה". בדבריו התייחס ברק גם למצור המוטל על הרצועה, וטען כי חמאס, הממומן על ידי אירן, מסכן את מדינת ישראל.

בהשתלטות כוחות הקומנדו של השייטת על ספינות המשט בסוף חודש מאי נהרגו תשעה מפעילי האונייה הטורקית "מאווי מרמרה". בעקבות כך באן הפציר בישראל לאפשר גיבוש ועדת בדיקה "בלתי תלויה, חסרת פניות ואחראית" לחקירת האירועים, אך ממשלת ישראל דחתה את הצעתו על הסף.

  • עוד באותו נושא:
  • משט לעזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully