וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה צה"ל מחפש את הפלסטיני AD/03?

יהושע בריינר

22.7.2010 / 14:07

הפרקליט הצבאי הראשי העביר לידי האו"ם מסמך תשובה לדו"ח גולדסטון על פעילות צה"ל במהלך מבצע "עופרת יצוקה". במסמך מתואר סיפורו של פלסטיני שזכה בדו"ח לכינוי AD/03 וטוען כי שימש מגן אנושי ללוחמים. צה"ל זימן אותו למסור עדות, אך הוא סירב להגיע למעבר ארז

הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף אביחי מנדלבליט, הגיש באחרונה לאו"ם את מסמך התשובה השני של צה"ל לדו"ח גולדסטון, בו נמסר עדכון על מצב החקירות המתנהלות בצבא בעקבות מבצע "עופרת יצוקה" בעזה. במסמך מתואר מקרה שטרם פוענח, לפיו קיים חשד כי חיילים שלחמו במבצע השתמשו בפלסטיני כמגן אנושי, היכו אותו ולאחר שנעצר ונלקח לישראל, היכו אותו שוב.

הפלסטיני זכה לכינוי AD/03. זאת לאחר שתואר כך בדו"ח גולדסטון, בו פירט בפני צוות הבדיקה של האו"ם את השתלשלות האירועים. על פי תשובת האלוף מנדלבליט, צוות החקירה המיוחד שהקים הצליח אמנם להתחקות אחר זהותו של AD/03, אולם זה סירב להגיע למעבר ארז ולתת עדות בפני חוקרי מצ"ח מחשש שייעצר.

בעקבות זאת, נסגר תיק החקירה בנושא. אולם בתשובתו כתב הפצ"ר כי "צה"ל הבטיח כי עדים פלסטינים שיסכימו להעיד יתושאלו רק על תלונותיהם ולא ייעצרו. הבטחה זו תקפה גם לגבי AD/03. צה"ל עדיין מעוניין לגבות ממנו עדות על מנת ללמוד יותר על האירוע ועל מנת להשלים את החקירה".

"אם תשקר - תומת"

לטענתו, עבר AD/03 מסכת של התעללות חמורה מצד כוחות צה"ל. על פי הדו"ח, AD/03 הוא תושב ג'בלייה, אשר בתאריך 8 בינואר 2009 נעצר ביחד עם מספר פלסטינים נוספים על ידי כוחות צה"ל. הוא וחבריו נאזקו ועיניהם כוסו, והם הוחזקו בבית במקום במשך כיממה.

למחרת, הוא סיפר, הוכרח לשמש כמגן אנושי לחיילים. כשהוא אזוק, הוא הוכרח ללכת לפני החיילים ולאחר מכן להיכנס לשבעה בתים על מנת לבדוק האם יש בהם חומרי נפץ, ובין לבין הוכה באגרופים. לטענתו, נאמר לו כי אם יראה מחבלים ולא ידווח על כך לחיילים, הוא יומת.

AD/03 זוהה כאמור על ידי צוות הפצ"ר, שאף הגיש תלונה בנושא ליועץ המשפטי לממשלה. האחרון כתב כי המקרה מוכר לו עוד לפני שפורסם בדו"ח גולדסטון, אולם ללא עדותו של הפלסטיני לא יוכל לזהות את החיילים וכן לבנות תיק פלילי בנושא. עם זאת, כתב מנדלבליט, כי תנאי המעצר בהם הוחזקו AD/03 ויתר העצירים הפלסטינים, נמצאים בתחקיר מטכ"לי וחקירה זו עדיין מתנהלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully