וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לחוק: משאל עם על רמת הגולן וירושלים

פנחס וולף

14.7.2010 / 8:41

נציגים של ועדת הכנסת וועדת החוקה, אישרו בהכנה לקריאה שנייה ושלישית את חוק משאל העם על הגולן וירושלים. לפי הצעת החוק, יתקיים משאל עם במקרה שבו הממשלה תמסור שטחים שעליהם הוחל החוק הישראלי

חוק משאל העם על הגולן ועל ירושלים אושר הבוקר (רביעי) בהכנה לקריאה שנייה ושלישית ברוב של שבעה תומכים מול שני מתנגדים בוועדה משותפת של ועדת הכנסת וועדת חוקה. יו"ר הוועדה המשותפת ח"כ יריב לוין, אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ידע על עצם קיום ההצבעה בוועדת המשותפת. עם זאת, לוין הוסיף כי "זה לא אומר שהוא תומך בהצעה".

בהצהרה של הוועדה לפני ההצבעה נכתב כי "הוועדה המשותפת לחוק משאל עם (חוק הגולן וירושלים) בראשות ח"כ יריב לוין, אישרה את הצעת החוק כהכנה לקריאה שנייה ושלישית. על פי הצעת החוק, יוסדרו נוהלי עריכת משאל העם בישראל במקרה של כוונת הממשלה למסור שטחים שעליהם הוחל החוק הישראלי ובהם רמת הגולן וירושלים. עם קבלת החוק לא ניתן יהיה למסור שטחים כאמור ללא הסכמה רחבה בעם באמצעות הליך של משאל עם".

"מברך על אישור הצעת החוק"

על פי הצעת החוק, אם הממשלה תבקש לוותר על שטח שבריבונות ישראלית, ובכלל זה שטח מרמת הגולן או מירושלים, היא תצטרך לקבל אישור גם מהכנסת ברוב של 61 חברי כנסת, ולאחר מכן יצטרך להיערך משאל עם שיכריע את הסוגיה ברוב רגיל. בהצעת החוק ישנה גם הסתייגות הקובעת כי במקרה שבו הכנסת תאשר זאת ברוב של 80 או 90 חברי כנסת, הממשלה לא תצטרך לערוך משאל עם.

בשל חילוקי דעות עם הממשלה, הוועדה דחתה את ההסתייגות, והיא תעלה להצבעה בעת הבאת אישור הצעת החוק למליאת הכנסת לאישורה הסופי. הערכה היא כי ההצעה לא תובא למליאת הכנסת לפני תום מושב הקיץ. יו"ר הוועדה, ח"כ יריב לוין, אמר במהלך הדיון כי מזכירות הממשלה ביקשה ממנו לדחות את ההצבעה בוועדה, תוך התחייבות שהממשלה תקבע את עמדתה עד תום פגרת הקיץ, אך הוא סירב. זאת משום שכבר לפני ארבעה חודשים הוועדה סיימה את דיוניה ולדבריו, היה לממשלה מספיק זמן לקיים דיון בנושא.

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, שקידם את ההצעה, אמר לאחר אישור הוועדה המשותפת כי "אני מברך על אישורה של הצעת החוק. מדובר בחוק בעל חשיבות לאומית עליונה לשמירה על אחדות העם, חוק אשר זוכה לתמיכה חוצת מפלגות ומחנות פוליטיים. החוק יחייב כל מנהיג בישראל להגיע להסכם שיהיה טוב לישראל, מקובל על ציבור רחב וישמור על זכויותינו בארץ ישראל".

"ההצעה תסנדל את ראש הממשלה"

מתנגדי הצעת החוק מיהרו להשמיע את קולם. חבר הכנסת דב חנין (חד"ש) אמר, כי "הליכוד העביר היום מסר ברור של סירוב ליוזמת השלום הערבית ולכל ניסיון של הגעה להסדר שלום עם סוריה וסיכוי להסדר עם הפלסטינים. זהו מסר שיהדהד בעולם הערבי ובארצות העולם כולן. משמעות ההחלטה היא החמרה בסכנת ההתדרדרות הביטחונית והמדינית וחיזוק הסכנה למלחמה אזורית חדשה".

יו"ר מרצ ח"כ חיים אורון אמר בעקבות ההחלטה, כי "מצער שוועדת הכנסת אישרה בהליך נמהר ונחפז את חוק משאל העם שעומד בניגוד למבנה הקונסטיטוציוני של ישראל ומצמצם דרמטית את מרחב התימרון של ראש הממשלה ומבקש לסנדל אותו". לדברי אורון, "הממשלה למעשה לא קיימת, לא עושה דבר ורק נגררת פעם אחר פעם ללחצי הימין ההזוי".

מתנגד נוסף היה ח"כ שלמה מולה (קדימה). מולה אמר כי העברת החוק מערערת את סמכות הכנסת. לדבריו, "הליכוד כנראה לא סומך על ראש הממשלה שלו ועל שיקול דעתו לשמור על רמת הגולן. לכן, העברת החוק באה לסנדל את ראש הממשלה, במטרה לקבור את המו"מ עם הסורים, שנועד לאפשר לנו לחיות בשלום עם שכנותינו למען עתידנו הציוני. יתרה מכך, הצעת החוק מרוקנת מתוכן את סמכות הכנסת ובכך הפתח נפרץ במשטר שלנו. אני מתכוון להציע הצעת חוק משאל עם בענייני דת ומדינה".

חבר הכנסת איתן כבל (עבודה) אמר בתגובה כי "כנראה שחברי הוועדה אינם מבינים שהמפתח לשלום מצוי במשא ומתן עם דמשק – או חמור מכך, הם מבינים זאת היטב ומנסים לחשק את הממשלה ולמנוע כל סיכוי לשלום בימי חיינו. ברמה הפוליטית אין ספק שחברי הליכוד מביעים אי אמון בנתניהו וביכולת העמידה שלו".

  • עוד באותו נושא:
  • רמת הגולן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully