וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: אי אפשר להגיד שחרור "בכל מחיר"

1.7.2010 / 18:09

בעקבות הצעדה ההמונית של משפחת שליט ממצפה הילה לירושלים, נשא ראש הממשלה נאום מיוחד בו התייחס לטיעוניו נגד שחרור החייל החטוף לפי דרישות חמאס הנוכחיות. "ישראל מוכנה לשלם מחיר כבד תמורת שליט, אבל היא איננה יכולה לומר 'בכל מחיר'. זאת האמת ואני אומר אותה כאן"

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

חמישה ימים לאחר שהחלה צעדה המונית למען שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאום מיוחד לאומה, לפרטי העסקה העומדת על הפרק. בנאום שנשא בלשכתו בירושלים, אמר נתניהו כי "עם ישראל מאוחד ברצונו לראותו חוזר בריא ושלם למשפחתו, לביתו, לארצו. אין בינינו כאלה שרוצים בשובו וכאלה שאינם רוצים. אצל כולם מפעם רצון עז לראות את גלעד שב להוריו אביבה ונעם, לסבו צבי, לאחותו הדס ולאחיו יואל. אין מי שפגש את משפחת שליט, שאינו חושב לעצמו, 'הרי גלעד יכול היה להיות בני, או אחי, או נכדי' ועל כן, תגובת המשפחה היא טבעית וגם הרצון לסייע לה, לתת לה כתף, להשמיע קול, גם זה טבעי. זה מובן לכולנו וז מובן גם לי".

נתניהו התייחס בדבריו לעסקאות קודמות שבהן שוחררו מחבלים ואמר כי "מדינת ישראל היתה תמיד מוכנה לשלם מחיר כבד לשחרור חטופיה, אני מכיר את המחיר הזה מקרוב. איבדתי את אחי יוני זכרו לברכה, במבצע לשחרור חטופי 'אייר פראנס' באנטבה. אני נפצעתי במבצע לשחרור חטופי מטוס 'סבנה'. במקרים אלה, וגם במקרים אחרים, כמו בניסיון לחלץ את החייל נחשון וקסמן, היתה היתכנות מבצעית ומדינת ישראל לא היססה לסכן את מיטב בניה, לשחרר את שבוייה וחטופיה. בנסיבות אחרות החלטה מדינת ישראל כמה פעמים לשחרר מחבלים ומרצחים תמורת שחרור ישראלים. כמעט מחצית ממשוחררי 'עסקת ג'יבריל' חזרו לעסוק בטרור ושבו לרצוח ישראלים במו ידיהם וגם משוחררים ב'עסקת טננבאום' הביאו לרציחתם של ישראלים".

נתניהו הוסיף כי "ההחלטה לשחרר את המחבלים, היא החלטה קשה ומורכבת לכל ממשלה, לא מדובר בהצלת נפשות, אלא גם בסיכון נפשות, במעשי רצח נוספים, ביצירת גרעין לטרור. אין זה מקרה שמדינות כארצות הברית ובריטניה מסרבות כלל לשאת ולתת עם טרוריסטים. אני סירבתי בהיותי ראש אופוזיציה לבקר את ממשלת אולמרט בעניין שחרור שליט. אמרתי שאסור להפוך את עניינו של שליט לקרדום פוליטי וכך נהגתי באופן אישי. אמרתי שאת הדרישות הציבוריות צריך להפנות לא לממשלת ישראל, אלא לחמאס".

"חמאס לא השיב להצעה"

על העסקה העומדת על הפרק אמר נתניהו כי "עם כניסתי לתפקיד, לפני למעלה משנה, נקטתי בארבעה צעדים: 1. מיניתי את חגי הדס למתאם בעניין שליט. 2. הסכמתי לתיווכו של המתווך הגרמני, שהוא בעל ניסיון במצבים האלה. 3. הישגנו קלטת וידאו חשובה שבה נראה גלעד מדבר ומתפקד קוגניטיבית וגם פיזית. מטרתי היתה לקבע בתודעה הבינלאומית את האחריות של חמאס. 4. לאחר משא ומתן קשה נעניתי להצעת המתווך הגרמני לעסקה, עסקה שתחזיר את שליט, אך תשמור את ביטחון ישראל. החלטתי לקבל את ההצעה החדשה של המתווך, היא כוללת שחרור של 450 מחבלים, שאגב את שמות כולם סיפק חמאס, הוא נתן רשימה יותר גדולה, ברשימה מדובר על שחרור של 1,000 מחבלים".

עוד אמר נתניהו בנושא העסקה כי "יש דברים שאני לא מוכן שנשלם ואני עומד על שני עקרונות בסיסיים: 1. מחבלים מסוכנים לא יחזרו לשטח יהודה ושומרון, כי משם הם ימשיכו לפגוע באזרחי ישראל. אלה מחבלים שגורמי הביטחון מגדירים אותם כמסוכנים. הם יכולים להשתחרר לעזה או לטוניס, או לכל מקום אחר, אבל לא ליו"ש, כי משם הם יכולים להגיע לכל מקום. זו בדיוק הסיבה שבגינה חמאס עומד על כך שהם יוכלו לחזור ליהודה ושומרון. 2. שחרור של רבי-מרצחים, כי אלה ביוצאם מהכלא יחזקו את חמאס. מדובר בארכי-מרצחים. בלב כבד, הסכמתי להצעת המתווך הגרמני ועד לרגע זה לא התקבלה תגובת חמאס להצעה. בימים האחרונים, כמה מדוברי חמאס אפילו מסלימים את הדרישות. אני חושב שחמאס טועה, אבל ההחלטה בידיו".

נתניהו סיכם ואמר כי "כולנו רוצים בשובו של גלעד, אני רוצה בשובו, אני פועל לשובו בדרכים שונות, גם גלויות וגם נסתרות מהעין. אני מביט בעיניהם הכואבות של בני משפחת שליט ואני כואב יחד איתם. משפחת שליט, אני מסתכל גם בעיניהם הכואבות של מאות בני משפחות נפגעי הטרור ואני כואב את כאבם ובאותה נשימה, אני חושב על אותן משפחות שיקיריהן יירצחו אם ייפרצו העקרונות של ישראל. כראש ממשלה אני חייב לשקול את כל השיקולים האלה. הקריאה לשלם כל מחיר היא זעקה טבעית של אבא, של אמא, של סבא, של אחות, של אח. כאח, כאב, כבן, אני מבין את הזעקה הזאת מעומק לבי. לנגד עיניי ושל כל ראש ממשלה, צריך לעמוד ביטחונם של כלל אזרחי ישראל. ישראל מוכנה לשלם מחיר כבד תמורת שליט, אבל היא איננה יכולה לומר 'בכל מחיר'. זאת האמת ואני אומר אותה כאן".

"נתניהו מוליך שולל"

התגובות לנאום ראש הממשלה לא איחרו להגיע: בכיר חמאס איסמעיל רדוואן אמר, כי נתניהו מוליך שולל את דעת הקהל הישראלית. "אין כל חדש במגעים לגיבוש עסקת שליט. אם ישראל רוצה לגבש עסקה לשחרורו, עליה לשלם את המחיר ולהיענות לדרישות של חמאס", הוסיף רדוואן.

במטה המאבק למען שליט הגיבו בחריפות לנאום ראש הממשלה, מהמטה נמסר, כי "ההחלטה היא לא האם לשחרר מחבלים, אלא האם להרוג את גלעד? ציפינו מראש הממשלה לומר כיצד יחזיר את גלעד הביתה. ציפינו מראש הממשלה שלא להלך עלינו באיומים. ציפינו שלא יטיל את האחריות להחזרת האסירים על משפחת שליט. ציפינו מראש הממשלה ליזום, לפעול ולקחת סיכונים בהחזרתו של גלעד, כפי שעשו ראשי ממשלה קודמים. אנחנו נמשיך במסע שלנו, עם אלפי ישראלים, על מנת לומר לראש הממשלה: נקוט במעשים ולא בדיבורים".

יואל מרשק, מנהל הצעדה למען החזרת שליט, תקף את ראש הממשלה ואמר, כי "ארבעה שרי ביטחון, עמיר פרץ, פואד, מופז וברק המליצו לקחת את הצעת חמאס. הצעת חמאס ידועה, ונתניהו בנאומו סירב לה. נתניהו נושא באחריות לחיי גלעד שליט. הוא בורח מאחריות וכך לא דואגים לביטחון המדינה. ביבי מזיע. המסע הזה גורם לו לא להירדם בלילות והוא קיבל החלטה שגויה מהיועצים שנתנו לא עצות שגויות. בשורה התחתונה הוא אומר 'אני לא עושה שום דבר'".

גם ח"כ אילן גילאון (מרצ) הגיב בחריפות לנאום נתניהו. לדבריו, "אין חידוש בעמדתו המהוססת של נתניהו. אם יש בידיו אופציה צבאית לשחרור החייל, שיבצעה מיד. אם לאו, יש לשחרר את המחבלים מתוך הרשימה הנקובה של החמאס כולל את החמורים ביותר, לסיים את הפרשה הטראגית ולהשיב את החייל גלעד שליט הביתה".

יו"ר השדולה למען גלעד שליט, ח"כ מירי רגב (ליכוד) השמיע דבריה מתונים יותר. היא אמרה, כי "אני מבינה מאוד את הדילמה של ראש הממשלה. אני חושבת שהמחיר ידוע למתווך הגרמני, לצוות הישראלי ולצוות המצרי. מי שיחזור לפעילות טרור, תפקיד מערכת הביטחון לשים עליו את היד. אני מעדיפה להחזיר מחבלים על חייל חי ולא על גופת חייל. אני רוצה לחזק את ראש הממשלה שכבר התקדם מעבר למה שעשה ראש הממשלה הקודם אהוד אולמרט, וייקח החלטה אמיצה ולא פשוטה שגם שר הביטחון וגם הרמטכ"ל תומכים בה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully