וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הרוסי: המעצמות יטפלו בנושא האירני

פנחס וולף

29.6.2010 / 11:32

סרגיי לברוב המבקר בישראל גילה כי וושינגטון ומוסקבה יזמינו גם את אירן לשלוח נציג לצוות טכני שיבחן העשרת אורניום מחוץ לשטחה. ליברמן: "כאדם אופטימי אני לא רואה סיכוי למדינה פלסטינית עד 2012"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק)

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב המבקר בישראל גילה היום (שלישי) במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו הישראלי אביגדור ליברמן בירושלים, כי וושינגטון ומוסקבה הציעו באחרונה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להקים צוות מומחים טכניים, שיבחן את הדרכים לספק אורניום מועשר לכור הניסיוני באירן. לדברי לברוב, גם אירן תוזמן לשלוח נציג מטעמה לצוות הטכני והדבר נועד למנוע העשרת אורניום אירנית. "אני מקווה שאירן תענה בחיוב ותיתן אפשרות למנוע הידרדרות המצב", אמר לברוב.

"ידוע הוא שאירן מחזיקה באורניום שהועשר ברמה של 4%", אמר לברוב. "לפי נתונים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אירן מחזיקה בסך הכל ב-2,000 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה נמוכה. אנחנו מתייחסים ברצינות לנושא כי על פי החישוב, הכמות הזו מספיקה לייצור שתי פצצות אטום".

בנוגע למצב המדיני וליחסים בין ישראל והפלסטינים, אמר שר החוץ הרוסי כי צריך להתקדם במסלול המדיני שכן לדבריו העדר אופק מדיני עלול להביא להקצנה בצד הפלסטיני. "אנו מקיימים מגעים עם חמאס אחרי שזה ניצח בבחירות, שהיו דמוקרטיות", אמר, "בכל שיחתנו עם החמאס אנו מנסים לשכנע אותם לפנות לנתיב המדיני, להגיע לעמדת אש"ף ולתמוך ביוזמה הערבית שגם היום מקודמת על ידי הליגה הערבית". על הבנייה הישראלית במזרח ירושלים הזהיר לברוב מפני צעדים חד צדדיים שלהערכתו יחריפו את המצב, "עד שיוחלט הסטטוס הסופי של הסוגיות שעל הפרק".

בהתייחס להסרת המצור על עזה אמר לברוב כי מוסקבה סבורה שהצעדים האחרונים בהם נקטה ממשלת ישראל להקל על המצור הם נכונים, "אנחנו חושבים שיש לחזור מהר ככל האפשר להסכמים של שנת 2005. לברוב הוסיף כי "רוסיה מעוניינת ששיחות הקרבה המתנהלות עכשיו יעברו במהירות האפשרית לשיחות ישירות על כל הסוגיות שעל הפרק".

"לא מסכימים עם רוסיה על הכל"

מארחו של לברוב, שר החוץ אביגדור ליברמן התייחס אף הוא לסוגיה האירנית, למשא ומתן עם הפלסטינים ולחמאס. "כאדם אופטימי אני לא רואה שום סיכוי שמדינה פלסטינית תקום עד שנת 2012", אמר, "המציאות בשטח היא שאנחנו עדיין רחוקים מלהגיע להבנות ולהסכמות על הקמת מדינה עצמאית עד 2012". לדברי שר החוץ, הקוורטט משחק תפקיד חיובי ושליחו המיוחד, טוני בלייר "עושה עבודה טובה ומועילה".

לגבי יחסה של רוסיה לחמאס והמגעים שזו מנהלת עם התנועה המוחרמת על ידי ישראל, אמר ליברמן כי מדובר בנקודה של אי הסכמה. "ברור שיש לא מעט הסכמות ולא מעט נקודות ששני הצדדים מחזיקים בעמדות שונות, לעיתים הפוכות", אמר. "אנו מנהלים דו שיח פתוח וכן, גם בשאלות שאנחנו לא מסכימים, היחס לחמאס הוא אחת הנקודות בהן קיימת אי הסכמה".

ליברמן שב וחזר על המנטרה הישראלית לפיה אירן היא האיום הגדול ביותר על כל המזרח התיכון. "אין ספק שהתוצאה הגרועה ביותר אם אירן תשיג יכולת גרעינית היא מרוץ חימוש גרעיני של האזור כולו", אמר ליברמן וקרא לעצור את התוכנית באופן מיידי. "היעד הסופי של תוכנית הגרעין האירנית היא ייצור נשר גרעיני אולם גם בתחומים אחרים אירן נותנת חסות לטרור ומהווה סכנה ליציבות המזרחי התיכון", סיכם שר החוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully