וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ החליט: מאסר האמהות יידחה ליום ראשון

גלעד גרוסמן, גיל סימה ואריאל נוי

18.6.2010 / 9:01

שופט בג"ץ אדמונד לוי קיבל החלטה לעכב עד ליום ראשון את מאסרן של 22 האמהות מעמנואל, שלא התייצבו אתמול למאסר. בסביבתן של האמהות אומרים כי אם יחליט בג"ץ להורות על מעצרן, הן לא מתכוונות לשתף פעולה עם המהלך

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר ונעם אשל, עריכת וידאו: לירז ליבנה)

בג"ץ דחה הבוקר (שישי) את אכיפת צווי המאסר ל-22 הנשים מעמנואל עד לדיון שיתקיים בנושא ביום ראשון. אתמול הגישו הנשים בקשה לשחרר אותן מחובת התייצבות למאסר בשל שורה של נסיבות אישיות. בהחלטתו כתב השופט אדמונד לוי שבשל העובדה שהבקשה הוגשה בשעה מאוחרת, התעורר קושי לזמן את הרכב השופטים בשישי בבוקר לדון בבקשה, ולכן הדיון יתקיים בראשון בבוקר. עד אז מעוכב מאסרן של הנשים.

בסביבתן של 22 האמהות אמרו הבוקר כי אם יחליט בג"ץ להורות על מעצרן, הן לא מתכוונות לשתף פעולה עם המהלך. מקורב של האמהות אמר לוואלה! חדשות כי "הנשים אינן מתכוונות להסגיר את עצמן. אם תתקבל החלטה לאסור אותן, הן פשוט ייעלמו ולא יראו אותן".

הלילה דחה בג"ץ את מעצר האימהות מעמנואל שלא התייצבו אמש למאסרן. פרקליט ההורים, עורך הדין מרדכי גרין הגיש בקשה דחופה לבג"ץ לביטול מאסרן של הנשים בשל נסיבות מיוחדות, וקרא לבית המשפט להסתפק במעצר הגברים. שופט בית המשפט העליון אדמונד לוי נעתר לבקשה והחליט לדחות את מאסר הנשים עד לדיון הבוקר בעניינן.

בתוך כך, נערכים במשטרה לפעול בכל הכלים נגד אותם הורים מעמנואל שסירבו להגיע לבית המעצר במגרש הרוסים. בתום הערכת מצב שקיים אמש מפכ"ל המשטרה, דודי כהן הוחלט שיינקטו כל האמצעים והכלים על מנת לממש את החלטת בית המשפט באופן מהיר ונחוש.

ההחלטה מגיעה בעקבות העובדה ש-22 אמהות וארבעה אבות בחרו שלא להתייצב בבית המעצר ובכך הפרו את צו בג"ץ. 35 אבות של תלמידות מבית הספר בעימנואל קיבלו על עצמם את הכרעת השופטים, והגיעו אחר הצהרים לירושלים. האבות הובלו אחר כך בשלושה אוטובוסים לכלא מעשיהו ברמלה. תשעה גברים ונשים קיבלו היתר מבית המשפט שלא להגיע למעצר. שאר הנשים שסירבו להגיע למגרש הרוסים אמרו הלילה כי אין בכוונתן להסגיר את עצמן למשטרה, "אם במשטרה רוצים הם יכולים לבוא ולעצור אותנו".

אמש התנהלו מגעים בין הפרקליטות לנציגי החרדים להתיר לכל האמהות להישאר בביתן. נציגי החרדים טוענים כי יש לאפשר לנשים להישאר בביתן כדי לאפשר להן לטפל בילדיהן. ההחלטה בנושא עדיין לא התקבלה ולכן סירובן של הנשים להגיע לבית המעצר בירושלים נחשבת כהפרה של צו בג"ץ, ובמשטרה נערכים כאמור לממש את צו בג"ץ.

רבבות חרדים מפגינים בירושלים כנגד החלטה לאסור את הורי התלמידות מעמנואל- יוני 2010. עומר מירון
רבבות מפגינים בבני ברק ובירושלים מחו על החלטת בג"ץ/עומר מירון

האוטובוסים ובהם העצורים החרדים הגיעו אמש למתחם בתי הכלא מעשיהו כשעשרות מהקהילה החרדית מלווים אותם בצעקות ובבכי. "אדמונד לוי, ייקח זמן עד שתכיר בטעות שעשית ובשבר הגדול ביותר שיצרת בין הציבור החילוני לחרדי", אמר אברהם לוריה, שאחיו הובל באוטובוס לבית הסוהר.

מבין חלונות האוטובוסים ניתן היה להבחין גם בפניהם הבוכיות של חלק מילדי ההורים מעמנואל אשר בצעד לא שגרתי הוחלט שימשיכו עם הוריהם לכיוון בית הסוהר שם הם ייאספו על ידי משפחות של שכנים.

מוקדם יותר הפך האזור הסמוך לבית המעצר במגרש הרוסים להפגנת ענק של רבבות חרדים. בסמוך לבית המעצר היה גם ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שפנה אל המוני המשתתפים בעצרת הענק ואמר כי "מדובר במחזה נורא שמתאים למשטרים אפלים בהיסטוריה ולא למדינה מודרנית בתקופתנו. "אני לא מאמין שאני נמצא במצב ההזוי הזה. בנות קטנות נפרדות מאביהם שלא עשו דבר. זהו מחזה נורא". עשרות בנות קטנות נפרדו הערב בבכי מהוריהן שהופרדו מהן והוכנסו למתחם מגרש הרוסים. מנהלת בית הספר בעמנואל תידרכה את הבנות: "אבא יהיה בסדר", היא ניסתה להרגיע, "הוא עם הרבנים והחברים באוטובוס". מספר בנות שאלו אם לוקחים גם אותן למאסר.

ההורים הגיעו למגרש האוטובוס באוטובוס ואיחרו בשעה תמימה, זאת בשל העיכובים בדרכם בעקבות הפגנות הענק של תומכים חרדים. בשב"ס נערכים לקלוט את ההורים: הגברים ייקלטו באגף מיוחד בכלא מעשיהו בו ישנו בית כנסת ואוכל כשר לפי חצרותיהם. הנשים אמורות היו להיקלט בבית הכלא נווה תרצה, באגף מבודד שהוכן במיוחד לקליטתן ובו חיתולים ומזון לתינוקות שיגיעו עם אימותיהם, אולם מאוחר יותר התברר כי האימהות בחרו שלא להגיע לבית המעצר.

עדכון ראשון: 22:53

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully