וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט החליט: יוקל המצור על רצועת עזה

פנחס וולף וניר יהב

17.6.2010 / 13:41

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בתום ההתכנסות של הקבינט המדיני-הביטחוני כי הוחלט על שינוי שיטת הסגר לעזה. במסגרת השינוי תתאפשר הרחבה של כניסת סחורות אזרחיות לרצועה ויוכנסו חומרים לפרויקטים אזרחיים. חמאס: מטרתה של ישראל היא "לייפות את המצור"

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה : יאיר דניאל)

הלחץ עשה את שלו? הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס היום (חמישי) לישיבת המשך מאתמול בנושא ההקלות על הסגר לעזה. בסיום הישיבה, הודיע ראש הממשלה על שינוי שיטת הסגר על עזה במטרה לאפשר הרחבה של כניסת סחורות אזרחיות לרצועת עזה והכנסת חומרים לפרויקטים אזרחיים. עם זאת, יישמרו סידורי הביטחון הקיימים למניעת כניסת נשק ואמצעים תומכי לחימה לרצועה.

ראש הממשלה החליט כי הקבינט יתכנס כדי להחליט על צעדים למימוש המדיניות. זאת לאחר שאתמול התכנסו השרים לדון בהקלת הסגר, אך לא הגיעו להסכמה. "ישראל מצפה מהקהילה הבינלאומית לפעול לשחרורו המיידי של גלעד שליט", סיכם נתניהו.

בתום הפגישה אמר שר הביטחון כי "הקבינט דן היום בדרכים להרחבת האספקה של חומרים אזרחיים וסיוע הומניטרי לעזה דרך המעברים היבשתיים, והכוונה היא להביא לכך שיותר מוצרים יוכלו להיכנס, אבל תמיד לאחר בדיקה ישראלית שתוודא שאין שם לא נשק, לא אמצעי לחימה ולא חומרים שיכולים לסייע ללחימה. נתנו את דעתנו לעניין הבטון והברזל ואנחנו בוחנים את האפשרות לאפשר לפרויקטים שנעשים בפיקוח של גופים בינלאומיים כמו הקוורטט, האו"ם או ארגונים בינלאומיים רציניים אחרים, פרויקטים שלהם יוכלו לקבל את מנות המלט, הברזל או חומרי הבניין שדרושים להם".

ברק המשיך ואמר כי "כל הדברים האלה יעשו מבלי להסיר את הסגר הימי שתכליתו להבטיח שאין התעצמות ברקטות, טילים ואמצעי לחימה של עזה, ואנחנו ממשיכים לקיים את העיקרון שבו מי שרוצה להעביר חומרים לעזה צריך לעבור דרך אשדוד, בדיוק כמו שמכולות שנעות לרמאללה, לבית לחם או לשכם עוברות דרך אשדוד".

"משט לבנוני - באחריות ממשלת לבנון"

ברק גם התייחס לכוונת לבנון להשיט ספינות סיוע לעזה: "ישנן ידיעות בתקשורת הפתוחה על כוונה להשיט שני כלים מלבנון לישראל, ואני אומר בבהירות לממשלת לבנון: אתם אחראים לכלי שיט היוצאים מנמליכם עם כוונה ברורה וידועה מראש לנסות לשבור את הסגר הימי על עזה. יש אחריות לממשלת לבנון, שמנמליה יוצאים כלי שיט כאלה, למנוע העמסת חומרי לחימה, נשק, תחמושת, חומרי נפץ וכיו"ב שיכולים להביא אחר כך לעימות אלים ומסוכן במידה והספינה תסרב לבוא לאשדוד".

בתגובה להחלטת הקבינט הישראלי אמר חמאס כי מטרתה של ישראל היא "לייפות את המצור, להבטיח את המשכו ולהוליך שולל את דעת הקהל העולמית". דובר הארגון סאמי אבו זוהרי אמר כי תושבי עזה אינם זקוקים לסחורות נוספות אלא להסרה מלאה של המצור באמצעות פתיחת המעברים, הבטחת חופש תנועה לאזרחים והכנסת ציוד וסחורות ובראשן מלט וחומרי בנייה.

חבר צוות המשא ומתן הפלסטיני ד"ר סאיב עריקאת הגיב גם הוא לדברים ואמר כי "הדיבורים הישראלים" על הכוונה להקל את המצור על עזה אינם אלא "השתעשעות ביחסי ציבור" ומה שנדרש ממנה הוא להסיר את המצור באופן מלא. בפגישה שקיים עם השליח האירופי לתהליך השלום מארק אוט הבהיר עריקאת כי המצור הישראלי על עזה "מהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ופוגע בחייהם של 1.5 מיליון בני אדם באמצעות ענישה קולקטיבית".

לאחר פגישת הקבינט נפגש ברק עם השליח המיוחד למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל. "אנחנו מקווים ומאמינים ששיחות הקרבה צריכות ויכולות להוביל בהמשך לשיחות ישירות בינינו לבין הפלסטינים, במטרה להשיג הבקעה שתשיג שינוי המציאות בינינו לבין שכנינו מיסודה. אני בטוח שיש לנו עניין ממדרגה ראשונה להתרומם מעל האירועים היום-יומיים אל הרובד האמיתי של תהליך מדיני ואנחנו בטוחים שזאת גם המדיניות שנתמכת ע"י ארה"ב, נשיא ארה"ב ושליחו המיוחד, הסנטור מיטשל", אמר ברק. מיטשל השיב ואמר כי "כפי שאמר שר הביטחון, אנו מקווים כי השיחות יובילו למשא ומתן ישיר. זוהי תקופה בה על כל הצדדים להפגין איפוק כדי להימנע מעימות".

המצור על עזה עלה שוב על סדר יום הקהילה הבינלאומי לאחר אירועי המשט לרצועת עזה לפני שלושה שבועות. בתום פגישתם היום צפויים שרי החוץ לקרוא לחקירה "אמינה, חסרת פניות ועצמאית" של השתלטות שייטת 13 על האוניות. ביום שני שרי החוץ של האיחוד האירופי דנו בדרכים לדחוף את ישראל להקל את המצור על עזה. לפי טיוטת ההודעה שצפויה להתפרסם בתום הפגישה הסגר הישראלי שנמשך כבר שלוש שנים "אינו מקובל על הדעת ואינו יעיל".

(עדכון ראשון: 10:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully