וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש למהומות ענק: הרב אלישיב יצטרף להפגנות

פנחס וולף, גלעד גרוסמן ואיילה חננאל

16.6.2010 / 19:53

ההפגנות במגזר החרדי עולות מדרגה לאחר שאחד מגדולי הרבנים, הרב יוסף אלישיב בן ה-100, הודיע הערב כי יצטרף מחר להפגנות. במשטרה נערכים בכוחות מתוגברים לקראת הפגנות הענק ומתכוננים גם למימוש הצו של בג"ץ לעצור את הורי התלמידות בעמנואל

עוז מרון

(צילום: עוז מרון, קריינות: רועי כ"ץ, עריכה: יאיר דניאל)

החרדים שולחים את התותחים הכבדים למערכה: המנהיג הליטאי הרב יוסף שלום אלישיב, הנחשב לבכיר הרבנים בקרב החרדים הליטאים, הודיע הערב (רביעי) כי הוא ישתתף בהפגנה המתוכננת למחר נגד בג"ץ עמנואל. הרב הודיע כי ישתתף בהפגנה, על אף גילו המופלג (השנה מלאו לאלישיב 100) והחופשה בה הוא נמצא. בנוסף, קרא הרב אלישיב לאברכים הליטאים לצאת להפגנה. את הדברים אמר הרב בפגישתו עם ח"כ משה גפני (יהדות התורה). דוברו של גפני, ירח טוקר, אימת את הפרטים והוסיף כי, "מדובר במסר חשוב מאוד שמשנה את התמונה. זו כבר לא תהיה הפגנה של כמה אלפים. זו תהיה הפגנה המונית".

הרב מוגדר בקרב הקהילה הליטאית, כמו בקרב החסידויות, כפוסק הדור. הפעם האחרונה בה יצא הרב מביתו לבד מביקורים בבית המדרש, היתה בלוויה של בתו לפני כשלושה שבועות. עצם יציאתו מהבית היא אמירה משמעותית בציבור החרדי שכן הוא איננו מרבה לעשות זאת.

לא רק מנהיג הליטאים פרסם הצהרה בנושא, גם מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף התייחס לבג"ץ עמנואל. סיעת ש"ס והרב יוסף הודיעו כי יערכו בשעות הבוקר מחר הערכת מצב באם להשתתף בהפגנות נגד בג"ץ עמנואל.

בתוך כך, מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב דודי כהן, הנחה אחר הצהרים את ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב נסים מור, להיערך לאפשרות של מימוש צו בג"ץ בנושא ההפרדה בבית הספר לבנות בעמנואל. "המשטרה תקיים את החלטת בג"ץ בנוגע לבית הספר בעמנואל, ובמקביל נשקיע את מירב המאמצים כדי למנוע הפרות סדר אלימות ופגיעה בשלטון החוק", אמר הערב המפכ"ל. לדבריו, מדובר בסוגיה רגישה, ונכון שכל הגורמים, נבחרי הציבור והרבנים, ישפיעו, יגלו אחריות וימתנו אמירות שעלולות להביא להסלמה מיותרת.

כזכור, שופטי בג"ץ החליטו אתמול שאילו הורי התלמידות ממוצא אשכנזי לא יחתמו על סיום ההפרדה הגזעית עד היום בחצות, יש לאסור אותם למשך שבועיים בגין ביזיון בית המשפט. במקביל, נמשכים מאמצי הידברות ושר החינוך גדעון סער וסגן שר הבריאות וראש מפלגת יהדות התורה יעקב ליצמן נועדו וייפגשו שוב בהמשך הערב.

במשטרה צופים שההפגנות שמתכננים במגזר החרדי למחר יגלשו למהומות וקיים חשש שהן יתפשטו למספר מוקדים בארץ. הערב יוצגו בפני המפכ"ל דרכי הפעולה האפשריות באמצעותן תמומש החלטת בג"ץ. בשלב זה נערך ניסיון להידבר עם ראשי החרדים בכדי למנוע את המחאה וראשי המשטרה פנו לראשי העדה החרדית בבקשה לגלות אחריות ושלא להתסיס את הציבור.

עימותים קשים

ההיערכות המוגברת של המשטרה באה על רקע עימותים שפרצו מוקדם יותר היום בין מפגינים חרדים למשטרה בסמוך לחפירות ארכיאולוגיות ברחוב לואי פסטר שבכניסה הצפונית ליפו.

חמישה שוטרים נפצעו באורח קל מאבנים שיידו חרדים לעברם ליד מתחם הבנייה באנדרומדה. כמו כן, חמישה חרדים נפצעו בעימותים, מתוכם ארבעה פונו לבית חולים וולפסון במצב קל.

המפגינים, שהגיעו באוטובוסים מאורגנים מירושלים ומבני ברק, הצליחו לפרוץ מחסומים, להשתלט על רחוב לואי פסטר, לגרום לסגירתו ולפרוץ למבנה הארכיאולוגי המרכזי.

המפגינים הציתו פחים במקום, השליכו אבנים וקראו לעבר השוטרים: "נאצים" ו"רוצחים". בנוסף שרפו המפגינים דגלי ישראל. בקרב המפגינים אף נשמעו קריאות, לפיהן הנוכחות המוגברת של כוחות משטרה במקום היא ה"הוכחה לחיבור בין הון לשלטון".

שופטי בג"ץ כתבו בהחלטתם מאתמול כי "היננו עדיין תקווה שבישראל לא יידרשו אמצעים חריפים להם נזקקו בארה"ב לאכיפת פסק הדין שבמסגרתו בוטלה שם בתחום החינוך הדוקטרינה של נפרד אבל שווה".

השופטים אדמונד לוי, עדנה ארבל וחנן מלצר הוסיפו שההורים נמנים עם חסידות "סלונים" וציטטו את האדמו"ר מסלונים שקרא לספרו נתיבות שלום - להזכיר לכל ש"תורת ישראל דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".

עדכון ראשון - 17:46

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully