וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: ההפרדה בביה"ס בעמנואל - עדתית טהורה

גלעד גרוסמן

15.6.2010 / 11:16

עימות פרץ הבוקר בין הורי הבנות האשכנזיות בבית הספר בעמנואל לבין שופט בית המשפט העליון אדמונד לוי בדיון על ההפרדה העדתית בביה"ס. ייתכן שההורים יואשמו בביזיון ביהמ"ש

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל)

בדיון שנערך הבוקר (שלישי) בבית המשפט העליון בנושא ההפרדה על רקע עדתי בבית הספר לבנות "בית יעקב" בישוב עמנואל, פרץ עימות בין השופטים לבין הורי התלמידות ממוצא אשכנזי בבית הספר. השופטים הודיעו שההחלטה תנתן במועד אחר.

עשרות הורים אשכנזים הגיעו הבוקר לדיון. לפני ואחרי הדיון הם קיללו את העותר יואב ללום ואת עורך דינו, אביעד הכהן, ובסוף הדיון צעקו "שמע ישראל" וקריאות נוספות.

בדיון בהחלטת בית המשפט לבטל את ההפרדה על רקע עדתי בבית הספר, נזף יו"ר הרכב השופטים השופט אדמונד לוי בנציג ההורים, ואמר כי פסק דין של בית משפט אינו טעון הסכמה של איש, או של סמכות הלכתית ובכלל זה רב כזה או אחר. לדבריו, "שום פס"ד של ביהמ"ש איננו טעון הסכמה של איש. יש פס"ד ואותו יבצעו. שום פס"ד לא יצטרך אישור של רב כזה או אחר.

השופט לוי הוסיף כי זכותם של ההורים לבחור בחינוך לבנותיהם ככל שירצו וככל שמשרד החינוך יאשר להם מסגרות מתאימות בעתיד, "אך נכון להיום ועפ"י ממצאו של בית המשפט, קוימה בפועל בבית הספר הזה אפליה עדתית. הוא גער בהורים על כך שאינם מקיימים את החלטת בית המשפט, ואמר שללא בתי המשפט תהיה אנרכיה. "אינני מכיר בחוק שום הוראה שאומרת שפס"ד של בית משפט צריך לקבל אישור של רב כזה אם הוא מסכים או לא".

השופט חנן מלצר זעם על נציג ההורים, שאמר שההפרדה בין המגמות מתבססת על שיקולים ענייניים. " האפליה היא על בסיס עדתי ולא דתי ועל זה אין תשובה לאדוני", אמר.

השופט לוי הורה להורי התלמידות ממוצא אשכנזי לממש מיד את פסק הדין, לפיו תיאסר ההפרדה, והזהיר כי אם לא יעשו כן, יורה בית המשפט על צעדי אכיפה נוספים. השופט חנן מלצר דחה את טענות ההורים כי ההפרדה נעשתה מטעמים של החמרה דתית ואמר כי מדובר ב"אפליה עדתית טהורה".

במהלך הדיון הבהיר השופט לוי כי אם לא יימצא פתרון אחר לתלמידות במסגרת משרד החינוך בתום שנת הלימודים יהיה על ההורים להמשיך ולקיים את פסק הדין. כאשר נציג ההורים ביקש לקבל הבהרה נוספת בעניין, ענה לו השופט: "אדוני ייזהר בלשונו". מאוחר יותר היום יציגו ההורים את עמדתם ובג"ץ ידון האם הם אשמים בביזיון בית המשפט.

אביעד הכהן אמר בתגובה כי "אנחנו מצרים פעם נוסםצת על כך שקול התבונה לא דבר ובמקום שהתלמידות יחזרו ללמוד יחד, מעדיפים ההורים לבחור בדרך הבדלנות. אנו חושבים שזה דבר מסוכן ועלול להוביל לאנרכיה. כולנו מחוייבים להחלטות גם כשהן לא מוצאות חן בעניינו.

פסיקת בג"ץ מלפני כשלושה שבועות, הורתה לאחד את המגמות בבית הספר ובכך למנוע הפרדה שהיתה קיימת על רקע עדתי. עיקר הדיון התמקד בבקשתם של חסידי סלונים המבקשים לאפשר למוסדות החינוך שלהם מעמד של מוסד "פטור", אשר לא חייב בתקצוב ממשרד החינוך. נוכח ההתפתחויות האחרונות, מבקשים חסידי סלונים לאפשר לבנות המגמה האשכנזיות לעבור וללמוד אל מחוץ ליישוב ובכך להמשיך ולקיים את ההפרדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully