וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר בגין: "לא תוקם ועדת חקירה בינ"ל"

9.6.2010 / 14:37

הלחץ על ישראל להקים ועדת חקירה נמשך אך בישראל עדיין מסרבים לדרישות הבינלאומיות. השר בני בגין, החבר בפורום השביעייה, אמר כי ישראל צפויה להורות על הקמת ועדת חקירה של מומחים ישראלים בשיתוף משקיף זר לבדיקת המשט

חבר פורום השביעייה, השר בני בגין, הסביר היום (רביעי) במליאת הכנסת את הרעיון שעומד מאחורי ההחלטה הצפויה של השביעייה להקמת ועדת מומחים ישראלים עם מומחים בדין הבינלאומי, שאליהם יצטרף כנראה גם משקיף זר. מדבריו עולה כי שתי הסוגיות שיידונו בוועדה הן החוקיות הבינלאומית של הסגר הימי בעזה והחוקיות של אופן ההשתלטות על המשט.

"יש הסכמה רחבה בבית הזה שהסגר הימי בעזה מוצדק. הישות הפוליטית בעזה הוכרה כישות עוינת על ידי ממשלת ישראל. יש המערערים על כך, ואני חושב שסוגיה זו ראויה לבדיקה. מובן מאליו שאין סגר יעיל ללא אכיפתו. אם הסגר מוצדק אכיפתו מוצדקת. גם על כך יש הסכמה רחבה בציבור ובבית הזה. כדי לאכוף באופן מוצדק את האכיפה של הצדק הוטלה המשימה על צבא הגנה לישראל. הייתי בין השרים שעימם התייעצו לפני הפעולה, המלצתי על כך, אני רואה עצמי כאילו הייתי המנחה היחיד של צה"ל בפעולה זו".

"נעשה ניסיון למנוע את אכיפת הסגר. אם אכיפת הסגר מוצדקת יש לסכל את הניסיון למנוע זאת. האם אכיפת הסגר נעשתה כהלכתה? התשובה לכך כרוכה בין השאר גם בעובדות על כוונותיהם והתנהגותם של נוסעי הספינה. יש הסכמה רחבה גם לגבי הכוונות וגם לגבי התנהגותם, ובכל זאת יש המערערים על כך שהם בוצעו כהלכתה. אלו שתי הסוגיות העיקריות והן ייבדקו".

להסתפק בתחקיר צבאי

בנוגע למתכונת הוועדה הצפויה, בגין שלל את האפשרויות שתוקם ועדת חקירה בינלאומית. לדבריו, "יש הסכמה רחבה בציבור ובכנסת שאין להביא לחקירה לוחמים חמושים בעורכי דין. יש הסכמה רחבה שלגבי הפעולה הצבאית עצמה יש להסתפק בתחקיר הצבאי שלנו. יש לנו אמון מלא בתחקיר צה"ל".

בגין הגדיר את הדרישה להקמת ועדת חקירה בינלאומית כ"הצעה מוזרה". "המכונה הזו נועדה לבדוק באיזו מידה היו תהליכים לא נכונים שהובילו להחלטה נכונה. זה מוזר, לא מידתי, לא סביר. הממשלה תקים ועדה בהתאם לקווים ששרטטתי בדבריי.

"התחום הציבורי הוא התחום הנכון לדון בו בשאלת שיקול הדעת של שרי הממשלה, לא ועדות. יש שתי ועדות המוסמכות אכן לדון בשיקול דעתה של הממשלה ושריה: הכנסת והבחירות. עלינו להיות ערים לעובדה שבשנים האחרונות יש הליך חוזר המבקש למנוע מאיתנו הגנה עצמית מול אויבים שאינם פרי דמיוננו. נעמוד על המשמר ועל זכותנו לממש את ריבונותנו".

בתוך כך גם היום לאחר ששרי השביעייה קיימו כבר מספר ישיבות בנוגע למינוי ועדת בדיקה לאירועי המשט, טרם אושר סופית מבנה הוועדה. הישיבה היום הסתיימה ללא תוצאות והשרים יכונסו לדיון נוסף. הסיבה לכך שעדיין אין החלטה סופית היא ככל הנראה משום שעדיין לא הושגה תמיכה מהאמריקאים ומהעולם לנוסחה שישראל מבקשת ליישם.מינוי ועדת הבדיקה נעשה לאור דרישת הקהילה הבינלאומית, ומשום כך ישראל מנהלת מגעים עם ארצות הברית ועם מדינות ידידותיות נוספות, ומנסה להשיג את הסכמתן לנוסחה הישראלית – וועדת מומחים ישראלים למשפט הבינלאומי, עם משקיף זר שהוא מומחה לעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully