וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההסברה: מחדל בפרסום התמונות מהמשט

פנחס וולף

3.6.2010 / 6:00

השר יולי אדלשטיין השוהה בארה"ב טוען שבשל קשיים ביורוקרטיים, הצילומים בהם נראים חיילי צה"ל מותקפים על סיפון ה"מרמרה" פורסמו באיחור ופגעו במאמצי ההסברה

השחרור המאוחר של התמונות מההשתלטות על ספינת "מרמרה" במשט לעזה הוא מחדל שהזיק לישראל – כך אמר הלילה שר ההסברה והתפוצות בראיון ל"וואלה! חדשות". עם זאת, אדלשטיין סירב לתלות את האשמה בנושא בדובר צה"ל. לדבריו, בעקבות הבעייתיות שהתגלתה בנושא ההסברה, צריך להפיק שלושה לקחים, שאחד מהם הוא שחרור הבירוקרטיה.

לקח נוסף שיש להפיק לטענתו הוא הידוק התיאום בין גופי ההסברה השונים וביצוע תרגילים לפני אירועים בעלי פוטנציאל נפיץ. ואילו הלקח השלישי שאדלשטיין טוען שיש להפיק מכשל ההסברה באירוע, הוא פיתוח אסטרטגיית הסברה לטווח ארוך.

"אנשים חושבים שהסברה היא לחיצת כפתור", הוא אומר. "צריך להבין שהסברה בונים במשך שנים על גבי שנים ביצירת תשתיות נכונות. זו פעולה שאנחנו מנסים לעשות ולא עשינו מספיק. הלוואי שכולם יבינו שהפעילות הזו חשובה בעת רגיעה לא פחות מאשר בזמן אירוע. אני זועק את זה בשנה האחרונה, ועכשיו כולם שואלים 'איפה התשתית והאנשים'".

אדלשטיין, השוהה בימים אלו במסע הסברה בניו יורק, הגיע לעיר ביום שני בלילה. לפני כן הוא התלווה לראש הממשלה בנימין נתניהו במסעו בקנדה, וכאשר נתניהו החליט לקצר את ביקורו ולשוב לישראל, השניים התפצלו ואדלשטיין יצא לשליחות ההסברתית. ביומיים האחרונים, שר ההסברה והתפוצות התראיין בכל רשתות הטלוויזיה והתקשורת החשובים, ערך מסיבת עיתונאים גדולה וגם תדרוכים רבים לאנשי הקהילות היהודיות. מחר הוא יערוך תדרוך לנוצרים תומכי ישראל, ולאחר מכן הוא ישוב לישראל.

"בארה"ב התמונה החלה להתבהר"

לטענת אדלשטיין, המצב ההסברתי בארצות הברית השתנה מהקצה לקצה. "זה התחיל בדיוק כמו בכל העולם, עם הגישה שהחיילים הישראלים הרעים תקפו את פעילי השלום המסכנים. התדמית הזאת נוצרה בעיקר משום שהתמונות יצאו בשלב מאוד מאוחר", הוא הסביר. "היום, אחרי שהתמונה התחילה להתבהר, אי אפשר לשמוע את השטויות האלה. כאן, בארצות הברית, אין רושם שההסברה נכשלה. השגריר והקונסולים עושים את העבודה. אנחנו לא מדברים בהתגוננות, והיום לא רק שהדימוי של ישראל הוא לא של מפלצת, אלא אנחנו מדברים גם על ערכים משותפים".

אתמול החליטה המועצה לזכויות אדם של האו"ם לשלוח צוות בדיקה לישראל לחקירת אירועי המשט, בדומה לתהליך שהיה לפני דו"ח גולדסטון. משרד החוץ תקף את ההחלטה בחריפות. אדלשטיין, מדבר בצורה מתונה יותר, אך נחושה: "אני לא מתלהב מההחלטה הזו. גם כאן (בארצות הברית – פ"ו) מישהו שאל אותנו מדוע אנחנו מתנגדים לוועדה של האו"ם. שאלנו אותם האם לוב, קובה ופקיסטן צריכות לקבוע את עתידה של מדינת ישראל? אין צורך בוועדה כזו, ולאחר דו"ח גולדסטון, לאחר שהבנו מיהו גולדסטון, אין גם זכות מוסרית לכך".

גם הדי המהומה שהתרחשה בשעות הצהרים בכנסת בעת הנאום על המשט הגיעו לארצות הברית, אבל הסיפור לא עניין את התקשורת המקומית. גם בנוגע לכך, אדלשטיין לא מתלהם, אבל יוצא באופן נחרץ נגד חברי הכנסת מהסיעות הערביות. לדבריו, "ברור לגמרי שמי שמגבה את חמאס ואת תומכי חמאס הוא לא רק נגד ישראל אלא גם נגד הפלסטינים. זה מוכיח שאין להם אינטרס לקידום העניין הפלסטיני או הערבי. הם מוכיחים שוב ש'אויב ישראל הוא אוטומטית חבר שלי'".

עם זאת, אדלשטיין לא מסכים עם חברי הכנסת מהסיעות הציוניות שתקפו את זועבי. "אנחנו רק עושים לה יחסי ציבור עם זה", הוא אמר, "אבל אני מאוד מבין את הזעם של חברי הכנסת. היא כנראה לא מהאנשים שהייתי רוצה להיות חבר שלהם. גם כשאני כאן, לפני מתראיינים חברים של ח"כ זועבי. היום אחד המארגנים של המשט דיבר לפני באחד הערוצים וסיפר שהחיילים פתחו באש חיה עוד כשהם השתלשלו מהמסוק, ולכן נוסעי המשט היו צריכים להגן על עצמם. אני גם מתחמם ורוצה לצרוח, אבל צריך לדעת להתאפק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully