וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המוסד: "טורקיה ואירן כרתו נגדנו ברית"

1.6.2010 / 16:28

ראש המוסד מאיר דגן אמר בוועידת החוץ והביטחון כי טורקיה רוצה לחבור אל גורמים איסלמים קיצוניים כדי לצבור כוח בינלאומי. דגן מתח גם ביקורת על מדיניותו של ממשל אובמה במזה"ת

ראש המוסד מאיר דגן התייחס היום (שלישי) בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת למצב המדיני שנותר עם טורקיה לאחר העימות האלים עם המשט לעזה. דגן אמר כי טורקיה מבקשת לצבור כוח בינלאומי, באמצעות חבירה אל אירן ואל גורמים מוסלמים אחרים.

"החזון של ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, הוא להחזיר לידי מדינתו את הדומיננטיות בזירה הבינלאומית, דרך התקדמות במסדרון האיסלמי. הוא מאמין, כי באמצעות הנושא הפלסטיני והתקרבות לשלטון חאמס ייפתחו לו דלתות נוספות ברחוב הערבי. וכך, נוצרת ברית בין טורקיה לאירן מול ישראל".

דגן התייחס גם ליחסי ישראל-ארצות הברית ומתח ביקורת על מדיניותו "הרכה" של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעימותים דיפלומטיים ורצונו המוצהר "להימנע משימוש בכוח כדי לפתור סכסוכים". דגן אמר כי "אם בשנות ה-90 ארה"ב היתה 'שוטר עולמי', מעצמה שיכולה לפתור סכסוכים, בשנות ה-2000 יכולתה לפתור סכסוכים נעשתה מוגבלת יותר. עם בחירתו של הנשיא אובמה הודיע הבית הלבן כי ארה"ב דוגלת במדיניות רכה ובאי רצון להשתמש בכוח כדי לפתור סכסוכים".

ראש המוסד הוסיף כי מדיניות זו של ממשל אובמה משפיעה על יחסי ישראל עם ארצות הברית. "מדיניות זו מתפרשת כהיחלשות ומשפיעה על קושי בתמרון הדיפלומטי בישראלי. אפשר לראות בשנים האחרונות שחלה ירידה בשותפות בתחום המדיני בין המדינות", אמר דגן "הממשל הנוכחי חושב שהטיפול הישראלי בנושא הפלסטיני איננו תואם את תפיסת ארה"ב של ימינו, הקובעת שהפתרון של הסכסוך צריך להיות על פי תפיסת קלינטון, בגבולות 67'".

"פתרון כפוי לסכסוך - אפשרות אחרונה"

במענה לשאלה על אפשרות של פתרון כפוי לסכסוך אמר ראש המוסד דגן כי "הפתרון הכפוי כבר עלה בשיחות בין ישראל לארה"ב - ולאחר מכן, מוסמס. פתרון כפוי יהיה האלטרנטיבה האחרונה, לא האופציה המועדפת. יחד עם זאת, צריך לקחת אותה בחשבון. אירועים מסוג זה (העימות האלים בין כוחות חיל הים ומשתתפי המשט הבינלאומי לעזה – פ. ו.) עלולים לצאת משליטה והמצב יכול להתדרדר לתרחישים קיצוניים. לכן לא נמהר להשתמש באופציה הזאת, לנוכח הסיכונים הרבים והוודאות הנמוכה לפתרון".

בנושא זה הוסיף בכיר באמ"ן בדבריו בפני וועדת הכנסת כי חמאס מעוניין לעשות שימוש תועלתני ותעמולתי באירועי המשט. "חמאס מנסה למנף את האירוע אך אינו מעוניין בהסלמה, וגם אבו מאזן מנסה למנף אותו. ואולם, עוד לא זוהה רצון להפסיק את תהליך השיחות".

דגן סיכם את דבריו וטען כי במסגרת סדר העדיפויות הדיפלומטי של ממשל אובמה, הנושא הישראלי נמצא במדרגה שנייה. "אובמה הצהיר על כך שבעדיפות הראשונה נמצא סיום הנושא העיראקי, הדברת אל קאעדה וסיום הנושא האפגני. הם משקיעים בזה מאמצים גדולים. בעדיפות שנייה - הגבלת הנשק הגרעיני, היחסים עם ישראל, הטיפול במסלול האירני והפלסטיני וגם הזירה הקוריאנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully